Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ærekrænkelser/injurier

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)
Fra 9830 Tårs
Tilmeldt 6. Feb 08
Indlæg ialt: 197
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 4 person

Hej Aminoer

Er der nogen herinde, der kan svare mig på, om man kan begå ærekrænkelser/injurier på et debatforum på nettet mod en person, der skriver under et alias?

Hvis én skriver noget, der er klart injurierende, men "ofret" er mere eller mindre anonymt, kan dette "offer" så påberåbe sig ærekrænkelse?

Mange hilsner

Kim

 

Skrold antikvariat Antikvariske & brugte bøger, Militær- og krigshistorie samt historie generelt.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu er det jo sådan at du sort på hvidt skriver at en suveræn regering udøver afpresning, så må du jo stå ved dine ord, og hvis nogen måtte finde det overtræder straffeloven, og du bliver dømt, så må du jo tage din straf. Samme hvis der er nogen der mener du forhåner et religionssamfunds troslærdomme eller gudsdyrkelse.

Straffeloven.

§ 140. Den, der offentlig driver spot med eller forhåner noget her i landet lovligt bestående religionssamfunds troslærdomme eller gudsdyrkelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.

Så næste gang du skriver:

Det billede som jeg viste gør grin med alle religiøse fanatikere, Jødedom, Islam og Kristendom. Den ene gruppe er efter min mening hverken værre eller bedre en de andre. Jeg er egentlig også ret træt af at høre og læse om muhammed tegninger det er da på tide at vi kommer vidre. Men visse muslimske lande ønsker åbenbart fortsat at udnytte de tegninger politisk. senest er en dansk journalist blevet udvist af Pakistan på grund af beskyldninger om udbredelse af muhammed-tegningerne og flere danske og norske journalister har mere end svært ved at få indrejsetilladelse.  Det er simpelhen ikke andet end politisk plat og afpresning.

Jeg må indrømme at jeg godt kan lide satiretegninger, specielt når det går ud over nogle religiøse mørkemænd :)

Kunne det jo være du skulle tænke dig lidt om og ikke tro at alt drejer sig om yttringsfrihed, men at lovgivningen kan sørge for ordentligt opførsel og respekt for andre mennesker og deres trosretningen.

Køb ren argan olie her

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagersalg123 - JEN:

WinkNu er det jo sådan at du sort på hvidt skriver at en suveræn regering udøver afpresning, så må du jo stå ved dine ord, og hvis nogen måtte finde det overtræder straffeloven, og du bliver dømt, så må du jo tage din straf. Samme hvis der er nogen der mener du forhåner et religionssamfunds troslærdomme eller gudsdyrkelse.

WinkStraffeloven.

§ 140. Den, der offentlig driver spot med eller forhåner noget her i landet lovligt bestående religionssamfunds troslærdomme eller gudsdyrkelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.

Så næste gang du skriver:

Det billede som jeg viste gør grin med alle religiøse fanatikere, Jødedom, Islam og Kristendom. Den ene gruppe er efter min mening hverken værre eller bedre en de andre. Jeg er egentlig også ret træt af at høre og læse om muhammed tegninger det er da på tide at vi kommer vidre. Men visse muslimske lande ønsker åbenbart fortsat at udnytte de tegninger politisk. senest er en dansk journalist blevet udvist af Pakistan på grund af beskyldninger om udbredelse af muhammed-tegningerne og flere danske og norske journalister har mere end svært ved at få indrejsetilladelse.  Det er simpelhen ikke andet end politisk plat og afpresning.

Jeg må indrømme at jeg godt kan lide satiretegninger, specielt når det går ud over nogle religiøse mørkemænd :)

YesYesYesKunne det jo være du skulle tænke dig lidt om og ikke tro at alt drejer sig om yttringsfrihed, men at lovgivningen kan sørge for ordentligt opførsel og respekt for andre mennesker og deres trosretningen.

Endvidere kan suppleres me straffelovens § 267 med hensyn til injurier og ærerskrænkelse.

Ib Abildgaard

RÅD & MAL

www.rad-mal.dk

 

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hmm lagersalg - det kan vel næppe være det du citerer han spørger ind til?

Det giver jo ingen mening hvis du tror han kan sagsøges injurier baseret på dit citat.

Så vill Pia K. jo bo i en retsal sammen med resten af DFs folketingsmedlemmer Stick out tongue

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er kun en ting jeg med sikkerhed har lært af den slags sager, Kim - og det er, at de er fuldkommen umulige at forudsige udfaldet af!

I alle fald, hvis den krænkede part anlægger sag mod dig, så kan du være så godt som 100% sikker på at du, uanset om du vinder eller ej, kommer til at skulle bruge en fandens masse tid på det og dertil ender med en større eller mindre regning til advokathjælp mv. (ja, OGSå selvom du vinder!)

Så du skal vælge dine kampe med omhu. Det kan koste dyrt, at kæmpe for sin ytringsfrihed - uanset hvor meget man mener, man er berettiget til den.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronnikc:
Det giver jo ingen mening hvis du tror han kan sagsøges injurier baseret på dit citat.

hmm.. jeg citerer ham, skriver jeg da også Smile

Køb ren argan olie her

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Det jeg mener er at du må længere ud på landet hvis du tror han kan sagsøges for injurier for det du citere ham for.

Det er fuldstændigt legalt at gøre grin med religion i DK og om man er enig i hans udsagn eller ej så er der da intet i det citat som han kan trækkes i retten for.

Hvis det her udspringer af en anden tråd så kunne i jo evt. linke til den så man kunne se kontekst :)

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ronnikc:
Det jeg mener er at du må længere ud på landet hvis du tror han kan sagsøges for injurier for det du citere ham for.

Og du må lære at læse svaret og forstå indholdet. Men ja han kan sagtens hives i retten for de udtalelser og om udfaldet har deMib korrekt skrevet hvad man kan forvente.

Ronnikc:
Det er fuldstændigt legalt at gøre grin med religion i DK og om man er enig i hans udsagn eller ej så er der da intet i det citat som han kan trækkes i retten for.

Jaja men du bare det, så nu er du lige den der sætter straffeloven ud af funktion?

Ronnikc:
Hvis det her udspringer af en anden tråd så kunne i jo evt. linke til den så man kunne se kontekst :)

Tror du det er et servicebureau hvor man servicerer folk der vælter ind gennem døren med nonsens?

Køb ren argan olie her

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Ronnikc:

Det jeg mener er at du må længere ud på landet hvis du tror han kan sagsøges for injurier for det du citere ham for.

Det er fuldstændigt legalt at gøre grin med religion i DK  WinkWink Hvornår er det blevet det ???

og om man er enig i hans udsagn eller ej så er der da intet i det citat som han kan trækkes i retten for.

Hvis det her udspringer af en anden tråd så kunne i jo evt. linke til den så man kunne se kontekst :)

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja men i må da tro om hvis i tror det er ulovligt at udøve satire i mod en religion, religiøse karaktere, droningen m.v. - det må i vel have set før uden folk er blevet dømt?

Man kan så være uenig eller ej hvad folk vælger at ytre sig om - men der er jo intet i det som han citeres for det kan få ham dømt for injuirer i en retsag - så hold dog øjenen på bolden.

At Lagersalg så giver mig en stjerne siger jo bare noget om ham - men i finder altså ikke en dom der er afsagt i Danmark for injurere baseret på indholdet af det citat - uanset hvor meget i så end gerne så det.

Hvis det var tilfældet så kunne ville samtlige medlemmer af DF da for længst være dømt - Ja en mand som Krarup ville vel betale af til sin dødsdag.

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)