Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

selskabskapital

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle aminoer,

Jeg har tidligere været inde på dette emne, åbenbart med en lidt forkert vinkel, så jeg håber med dette indlæg at nogen har det rette råd.

Jeg har igennem mange år haft et en ganske alm. personligt ejet firma, men ønsker nu at deltage i nogle ApS projekter. Mine indskud til disse ApS vil blive finanseret fra mit eget personlige firma, men kan det overhovedet lade sig gøre. Som bekendt kan en anpartshaver ikke være et personligt ejet firma, men mig personligt istedet. Er jeg så i realiteten tvunget til at udbetale løn fra mit personlige firma således jeg privat kan købe anparterne eller er der en måde jeg kan købe anparterne "brutto" vi mit firma. Samme problem gør sig gældende ved et evt. tab på anparterne, da jeg som udgangspunkt kun ser fordele i at trække det fra i mit firma fremfor personligt, medmindre der er i forvejen er en stor anparts/aktie indkomst, hvilket ikke er tilfældet.

På forhånd utrolig mange tak. 

 

 

 

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

scagrp:

Hej alle aminoer,

Jeg har tidligere været inde på dette emne, åbenbart med en lidt forkert vinkel, så jeg håber med dette indlæg at nogen har det rette råd.

Jeg har igennem mange år haft et en ganske alm. personligt ejet firma, men ønsker nu at deltage i nogle ApS projekter. Mine indskud til disse ApS vil blive finanseret fra mit eget personlige firma, men kan det overhovedet lade sig gøre. Som bekendt kan en anpartshaver ikke være et personligt ejet firma, men mig personligt istedet. Er jeg så i realiteten tvunget til at udbetale løn fra mit personlige firma således jeg privat kan købe anparterne eller er der en måde jeg kan købe anparterne "brutto" vi mit firma. Samme problem gør sig gældende ved et evt. tab på anparterne, da jeg som udgangspunkt kun ser fordele i at trække det fra i mit firma fremfor personligt, medmindre der er i forvejen er en stor anparts/aktie indkomst, hvilket ikke er tilfældet.

På forhånd utrolig mange tak. 

Hej

Du har helt ret i, at et enkeltmandsfirma ikke kan eje anparter eller aktier, hvorfor dette i givet fald er henlagt til den private del af formuen.

Nu skriver du imidlertid, at det handler om deltagelse i nogle ApS projekter, hvorfor det for mig vil være mest naturligt og optimalt at anvende et ApS til denne deltagelse, da du herved også er beskyttet grundet den begrænsede hæftelse.

Du har herudover også mulighed for at indskyde midler i ApS'et, som du på et senere tidspunkt kan hæve igen uden skattemæssige konsekvenser. Endvidere er der også muligheden for at omdanne dit enkeltmandsfirma til et ApS.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

hejsa,

Tak for svaret. Jeg er helt med på at en konvertering vil være en mulighed af omgås dette, men søger egentlig afklaring for, hvorvidt det er den eneste løsning for at gøre det i virksomhedsregi?

Pft

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Den eneste rigtige løsning er at omdanne dit personlige firma til ApS så du kan foretage investeringerne derfra. Som det er nu skal du først hæve midlerne ud af firmaet for at kunne foretage investeringen. Det er fint nok hvis du ikke er i virksomhedsordningen men i modsat fald koster det i form af betaling af den fulde skat af hævningerne minus indbetalt virksomhedsskat.

Taler vi om at du får ejerandele på under 10% kan det normalt ikke længere svare sig at købe anparterne i selskabsregi medmindre tanken er at du senere skal erhverve flere.

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)