Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding selskab eller ej

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Oct 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg kan se så er holdingselskab revisonspligtigt, men hvad er præcist definition skatteteknisk af et holdingselskab. Er det blot at 'man' ejer anparter i to selskaber og ikke har anden aktivitet?

Såfremt man sælger disse anparter i løbet af et rengskabsår vil det så stadig være at betragte som holdingselskab. 

Og endelig hvad er min indberetningspligt på salg af unoterede anparter solgt i 2008 og 2009 (det har jeg ikke gjort, og 'hvad' sker det så hvis man gør det senere. 

 

Mvh Simon Egenfeldt-Nielsen

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Egenfeldt-Nielsen:

Så vidt jeg kan se så er holdingselskab revisonspligtigt, men hvad er præcist definition skatteteknisk af et holdingselskab. Er det blot at 'man' ejer anparter i to selskaber og ikke har anden aktivitet?

Såfremt man sælger disse anparter i løbet af et rengskabsår vil det så stadig være at betragte som holdingselskab. 

Du ejer ikke anparter i 2 selskaber. Du ejer anparter i holding og holding ejer anparter i datter.
Hvis du sælger anparter i datterselskabet føres kapitalen op i holding og kan gen-investeres derfra udenom
din privatøkonomi.

Du skal "kun" overveje et holding hvis du på længere sigt vil sælge dele af din virksomhed eller
vil lave flere projekter i separate datterselskaber.

Hvis du sælger privatejede anparter skal de jo skrives på din selvangivelse og du bliver så beskattet hvis du har fået overskud eller få fradrag hvis du har haft underskud.

Hvis du selv angiver overskud/underskud efter fristen og inden SKAT selv har fået øje på det vil jeg ikke tro der sker noget. Du har jo bare "glemt" det Wink

/Per 

Tilmeldt 13. Oct 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak - ovenstående var jeg egentligt godt klar over, og jeg kan se af mit årsregnskab at selskaber et kategoriseret som holdingselskab. Det er mere spg. om hvornår det ophører med at være holdingsselskab.

Jeg er i en lidt prekær situation med en revisor der har udskudt at lave regnskab og ikke ville aflevere bilag før i denne uge. Spørgsmålet er om jeg (jf. tætte frist) kan lave årsrapporter selv til Skat. Jeg har to selskaber (ApS) som alle er under afvikling/rekonstruktion. De har frem til 1.1.2009 haft anparter i to datterselskaber som de så har solgt for 1 DKK bare for at komme ud af forpligtelserne. De har således i hele 2009 været tomme og ikke haft så meget som 1 øre aktivitet af nogen art.

Jeg er iøvrigt i gang med en frivillig likvidation af dem, således vil årsrapporten fra en revisor været meget tom og sandsynligvis komme frem til at selskabet bør opløses da det ikke har nogle værdier overhovedet. Ikke så meget som et gammelt fagblad.

Håber det giver mening - i virkeligheden er det nok ikke så indviklet - har to tomme selskaber som skal lukkes. Kræver det en større revisorrunde eller ej, og vil jeg kunne få en udsættelse grundet revisor håbløse adfærd (kan dokumentere problemer tilbage pr. email helt tilbage til foråret 2009.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der er en ting, jeg ikke forstår i denne situation, hvilket er, at selskaberne ikke er likvideret for længst.

Har din revisor ikke foreslået en betalingserklæring til afvikling af selskaberne, hvilket skulle være relativt harmløst, da selskaberne ikke har nogen gæld.

Ved indsendelse af en betalingserklæring indestår du som ejer for, at eventuel gæld bliver afregnet overfor kreditorerne. I forbindelse med indgivelse af betalingserklæringen indhentes der en skattekvittance fra SKAT, som bekræfter, at selskaberne ikke har restance SKAT, hvorpå selskabet kan og vil blive lukket endeligt.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 13. Oct 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny,


Jeg er dig svar skyldigt (og har forsøgt at få revisor til at gøre ovenstående siden foråret 2009), og har nu også selv taget sagen i egen hånd og går gjort ovenstående, men det ændrer dog stadig ikke ved at jeg skal aflevere årsrapport for likvidere selskaber - hvilket endda også går men at skulle betale en revisor x antal tusind gør lidt ondt.

Jeg kan kun sige at jeg tror der må være personlige problemer involveret da han også har opført sig irrationelt i forhold til andre kunder som han har haft i +10 år.

 

Mvh Simon

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Egenfeldt-Nielsen:

Hej Tonny,


Jeg er dig svar skyldigt (og har forsøgt at få revisor til at gøre ovenstående siden foråret 2009), og har nu også selv taget sagen i egen hånd og går gjort ovenstående, men det ændrer dog stadig ikke ved at jeg skal aflevere årsrapport for likvidere selskaber - hvilket endda også går men at skulle betale en revisor x antal tusind gør lidt ondt.

Jeg kan kun sige at jeg tror der må være personlige problemer involveret da han også har opført sig irrationelt i forhold til andre kunder som han har haft i +10 år.

 

Mvh Simon

Hej Simon

Se dette linkhttp://www.eogs.dk/sw37074.asp

Hvis selskaberne reelt er tomme, og der ikke har været nogen aktivitet siden seneste regnskab, så fat pennen og skriv til SKAT med anmodning om en skattekvittance.

Når denne er modtaget kan du fra linket udskrive en betalingserklæring og indsende begge dele til Erhvervs og Selskabsstyrelsen, så bliver selskaberne lukket.

Drop revisoren nu. Hvis han stritter imod, så må du indklage ham for ikke at have klaret problemet sidste år. Der er absolut ingen grund til at fortsætte med at få lavet regnskaber.

Hilsen

Tonny

PS: Normalt anbefaler jeg ikke denne taktik, men desværre kan det være nødvendigt i særlige tilfælde.

Tilmeldt 13. Oct 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for hjælpen - og ved godt det er usædvanligt!

Jeg ville hellere aldrig drømme om at gøre det med mine andre selskaber hvor der er reelle værdier og aktiviteter. 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)