Hej Ronni
Jeg tror jeg har en god måde, at forklarer det på!
Hvis man tager et webprojekt, så kan det typisk indeles i brugerflade, datamodellering og forretningslogik. På et typisk projekt. Brugerfladen laves af programmøren og designeren til sammen, hvor designer laver en psd og programmøren laver html, javascript, css etc. Datamodellering står designeren for, og det samme med forretningslogikken.
I et CloudSprout projekt laves brugerfladen og datamodelleringen af designeren! Mens selve forretningslogikken laves af programmører evt. igennem standardkontrollerne eller extensions.
Så der er både plads til programmører og designere, med CloudSprout. Men programmøren kommer til at fokusere på forretningslogik, i forhold til nu. Det er heldigvis ikke noget problem, fordi de fleste af de "tunge" programmører faktisk foretrækker det sådan.
I praksis kommer det til at betyde, og det ser vi allerede nu, at designere klarer mange af de opgaver som der løses idag, uden programmører. Men det betyder også at man som programmør, får rigtigt gode muligheder for at sælge extensions med forretningslogik i forbindelse med de mere tunge opgaver f.eks. et ejendomsmægler site.
Vores målgruppe på slutkunderne er små- og mellemstore virksomheder, i størrelsen 0 - 50 ansatte. På designere og programmør siden, er målgruppen naturligt alle leverandørene til SMV'er. Så højere var egentligt set i forhold til Joomla markedspladsen.
Det problem vi oplevede i forhold til Artisteer var, at designerne ikke føler at det kan bygge lige hvad de har lyst til i det. Det gør de med vores :-) Bagsiden af medaljen er at det tager længere tid at bygge med CloudSprout.
Vi er egentligt ikke så meget i tvivl, omkring målgruppen da vi har snakket med en del af dem og det virker som om de tager rigtigt godt imod det. Markedsføringen virker egentligt også som om at den går rent ind, der er ihvertfald en del både udviklere og designere der er relativt begejsterede omkring CloudSprout.
Jeg tror det er nødvendigt for vores overlevelse på længere sigt, at vi kommer bredt ud. Da udbredelsen er en væsentlig konkurrence parameter. Joomla er faktisk et rigtigt godt eksempel på dette, selvom der findes open source cms'er med mere tillokkende grundfunktionalitet f.eks. Concrete5 eller Liferay, men Joomla vokser alligevel mere i absolutte tal, primært pga. udbredelse og afledte effekter (f.eks. extensions).