Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Immaterialle anlægsaktiver

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,

Vi sidder lige og taler om hvor meget man egentligt bør bogføre som immaterielle anlægsaktiver i sit regnskab.
Vi har fx. en Dandomain webshop, som vi selv har opbygget. Udviklingen (designet, opbygningen og vedligeholdelsen) af den er vel et aktiv - som bør registreres i regnskabet - eller hur??

I så fald - hvordan sætter man værdien? Der har jo ikke været en udgift i driften, som vi kan forholdre værdien med. Ikke andet end ulønnet arbejdstid...

Jeg håber I kan hjælpe mig.
På forhånd tak

Jens

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Det er nok lidt svært at dokumentere med "ulønnet arbejdstid"!

Driftsøkonomisk kunne man godt gøre det....men ikke skattemæssigt.

Hvorfor vil i aktivere?

MvH

Peter

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Tusind tak for dit svar.

Når du spørger hvorfor vi vil aktivere, så kan jeg næsten kun svare, at jeg egentligt troede det var "det rigtige" at gøre. Er det ikke generelt mest rigtigt at aktivere de værdier der ligger i virksomheden - uanset om det er en webshop eller en kontorstol?

Sådan som jeg tænker, så har webshoppen jo en ikke uvæsentlig værdi for mit firma. Den er jo faktisk min butik. Og ville man ikke aktivere reoler, gulve og skranke i en butik?
Tja...jeg kan jo tage grueligt fejl:-)

Hvad mener du med, at man ikke skattemæssigt kan gøre det?

Så lige mht. til de materialle aktiver - som fx. lagerinventar etc: Er der sund fornuft i at undlade at aktivere så meget som muligt - eller hvordan er balancen i aktiveringerne dér?? Ville du fx. råde nogen til at aktivere en reol til 1000 kr. - eller til at lade være?

Jeg takker igen for hjælpen.
Jens

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

Groft sagt findes der 2 regelsæt det driftsøkonomiske regnskab reguleres af årsregnskabsloven og

det skattemæssige regnskab af diverse skattelove.

Hvordan i behandler aktiver/udgifter driftsøkonomisk kan i mere eller mindre selv afgøre.

Men skattemæssigt aktivererman ikke småanskaffelser under 12.300 kr.....medmindre de har

samhørighd med andre aktiver.

Og nej...jeg ville ikke aktivere en reol til 1000 kr.

Hvis din begrundelse for at aktivere var en styrkelse af egenkapitalen kunne jeg følge dig, dog er det

som at "tisse i bukserne", idet aktiverne jo afskrives...og hen over tiden har negativ indflydelse på egen-

kapitalen.

Der skal gode og stærke argumenter til for at aktivere...."ulønnede arbejdstimer" som ikke en gang

figurerer som udgifter.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Generelt kan jeg oplyse, at aktivering af immaterielle anlægsaktiver kun ske i selskaber, hvis der er betalt for aktivet, d.v.s. afholdt omkostninger, dokumenterbare, i form af lønninger, software m.v. Det er således ikke muligt at aktivere immaterielle anlægsaktiver, som kun er oparbejdet som en værdi i selskabet, eks. goodwill, som jo vil være stigende, hvis selskabets indtjening ligeledes er stigende.

For enkeltmandsfirmaer er det meget sjældent at aktivere immaterielle anlægsaktiver, idet der her kun aktiveres det dokumenterede køb heraf. Eks. kan indehaverens løn/overskud ikke indgå heri.

M.h.t. afskrivninger er der stort set frit spil på det skattemæssige område, når der er tale om saldoafskrivninger. Hvorvidt man ønsker at afskrive på småaktiver, anskaffelsessum under kr. 12.300, er dette en vurderingssag, men jeg er da enig i, at i langt de fleste tilfælde afskrives disse skattemæssigt af hensyn til den skattepligtige indkomst. Derimod kan der ved udarbejdelse af selskabers årsregnskaber efter årsregnskabsloven udmærket aktiveres småaktiver, hvis disse vurderes at have en brugstid/levetid på mere end 3 år.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

hej igen, Peter
Og tusind tak fordi du gider bruge tiden!

Jeg kan godt se fornuften i det, du siger -  primært omkring de materielle aktiver. Men jeg kan alligevel ikke lade være med at tænke over hvorfor man ikke vil have et fundamentalt behov for at lade fx. en webshop have en værdi under aktiverne - bare fordi værdien ikke er anført som en udgift i driften.
Hvis et bureau havde bygget shoppen og faktureret 100.000 - ville man så ikke aktivere shoppen?
Og mit firma ville slet ikke eksistere uden den shop.

Men du behøver ikke bruge mere tid på argumenter, du allerede er kommet med - blot fordi jeg tror verden har samme logik som migBig Smile

Hvis jeg blot lige må stille et andet konkret spg i samme forbindelse;
Er sådan noget som billeder til shoppen og alle vores image- og modelfotos (taget af prof. fotograf og betalt for i dyre domme) aktiver? Eller er det en alm. driftsudgift?

På forhånd tak - endnu engang

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor blev begrabet goodwill af? Smile

 

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagersalg...Goodwill bruges vel kun i en salgs/ophørssituation!

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Jens!

Billeder..afhænger lidt af situationen.......men normalt ville jeg udgiftsføre sådanne poster.

 

MvH

Peter

Fra Rødovre
Tilmeldt 12. May 10
Indlæg ialt: 10
Fra  Revision Sjælland Registreret Revisionsaktieselskab Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens,

 

Generelt skal I indregne aktiver i selskabet, såfremt det er sandsynligt at aktivet vil tilføre selskabet fremtidige økonomiske fordele (dvs. indtægter). I jeres tilfælde antager jeg at det er sandsynligt at jeres webshop vil skabe indtægter til selskabet i fremtiden.

 

Såfremt I købt webshoppen af en anden leverandør skulle kostprisen (f.eks. kr. 100.000) for webshoppen  indregnes som aktiv og afskrives over den forventede levetid f.eks. 5 år – det ville jo være ligetil.

 

Men idet I selv har gjort det meste af arbejdet er der tale om et internt udviklet immaterielt aktiv.

 

Som udgangspunkt er det frivilligt for jeres selskab at indregne internt udviklede aktiver.  (Det er kun store virksomheder der har pligt til at indregne udviklingsprojekter.)

 

Hvis I vil indregne aktivet er det dog et krav, at kostprisen for aktivet kan opgøres pålideligt – hvilket kan være vanskeligt. Dette er bl.a. årsagen til at mange vælger at ikke aktivere internt udviklede aktiver.

 

Det er endvidere kun udviklingsprojekter der sigter mod et bestemt produkt eller en bestemt proces, og som virksomheden har til hensigt at anvende der kan aktiveres. Andre internt oparbejdede immaterielle rettigheder – herunder internt oparbejdet goodwill – må ikke indregnes i balancen.

 

Hvis I fortsat ønsker at indregne jeres webshop (designet og opsætningen – men ikke efterfølgende vedligeholdelse) som et immaterielt aktiv skal I opgøre kostprisen pålideligt. Kostprisen opgøres som summen af:

·         Samtlige dokumenterbare udgifter til eksterne leverandører (f.eks. billeder)

·         Forbrugte løntimer  *)

 

*) I jeres situation vil forbrugte løntimer være kr. 0 idet I skriver at der er tale om ulønnet arbejdstid. Endvidere skal I være opmærksom på at de forbrugte løntimer skal opgøres pålideligt for at opfylde kravene til indregning. Dette vil som udgangspunkt medføre at I skal føre et detaljeret timeregnskab, således at den korrekte andel af jeres løn – pålideligt - kan henføres til udvikling af aktiveret.

 

Såfremt I fremover udvikler nye funktioner til webshoppen kan disse aktiveres, mens vedligeholdelse (rettelse af uhensigtsmæssigheder mv.) ikke kan/må aktiveres.

 

Med venlig hilsen

 

Henrik

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)