Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kapital til virksomhed haves, hvordan øges den?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 86
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg står i den situation at jeg har en investor som gerne vil skyde kapital i min virksomhed. Jeg kunne i den forbindelse godt tænke mig at høre lidt omkring jeres erfaringer med at fremskaffe ekstra kapital på baggrund af de penge der allerede er på bordet. Alle informationer har interesse.

Håber der er nogle at jer der har tiden og lysten til at hjælpe mig lidt videre :)

 

Dbh

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Newteam:
Hej Aminoer,

Jeg står i den situation at jeg har en investor som gerne vil skyde kapital i min virksomhed. Jeg kunne i den forbindelse godt tænke mig at høre lidt omkring jeres erfaringer med at fremskaffe ekstra kapital på baggrund af de penge der allerede er på bordet. Alle informationer har interesse.

Håber der er nogle at jer der har tiden og lysten til at hjælpe mig lidt videre :)

Dbh

Hej

Hvad siger din revisor?

Der er flere måder at gøre dette på, hvilket afhænger af investorens ønsker i.f.m. indskud. Skal dette ske som indskud direkte på selskabskapitalen med anparter/aktier som betaling?

Hvis dette er tilfældet, skal det også aftale, hvor stor en andel af kapitalen investor skal have samt ikke mindst kursen på de overtagne anparter/aktier, som rettelig skal beregnes af selskabets revisor.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 86
Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny,

Tak for dit hurtige og præcise svar (og spørgsmål).

Lad mig kort skitsere fra bunden og op.

Jeg er på trapperne til at stifte min første virksomhed. Intet er altså stiftet endnu. Jeg har endnu ikke haft kontakt til revisor eller advokat.

Til den virksomhed har jeg en investor som ønsker at skyde penge mod ejerandele af virksomheden. Ejerandele er ved at blive afklaret - og der er jeg (as we speak) i stor stil i gang med at lede efter informationer på det område også - specielt iht. 10% "reglen" for Business Angels, og yderligere kapitaltilførelse senere - her tænker jeg på udvanding.. Har du noget værdifuld viden på det område så kan jeg forsikre dig om at jeg er mere end lydhør, da beslutningen om ejerandele skal falde om kort tid..

Nå, men tilbage på sporet. Min situation er som du ser i ovenstående - håber det giver en et bedre overblik over min situation :) ?

 

Igen, tak for hurtigt svar, det er lige det behov jeg står og har nu..

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil meget gerne hjælpe dig, men send en mail på info@erhvervs-consult.dk, så kan jeg bedre hjælpe også helt uden beregning for de første 2 timers rådgivning.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 86
Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny,

Mail er afsendt direkte til dig.

Er der andre Aminoer der har erfaring på området, så håber jeg at i også vil deltage i denne tråd?

 

Dbh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Vær opmærksom på, hvad der sker med magtforholdet, når investor skyder penge i projektet. Jeg kender ikke detaljerne i det - men jeg har et par gode bekendte, som har oplevet at sige ja tak til ekstern kapital for herefter:

1. tilfælde: at blive afsat som leder af virksomheden (som vedkommende havde bygget op fra bunden).
2. tilfælde: at se deres forskning blive drejet og brugt i en helt anden sammenhæng end ønsket.

Så... det er måske en god idé, at have en advokat med på sidelinien, når man siger ja tak til kapital :o)

Held og lykke med projektet.

Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 86
Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aquarius,

Tak for dit svar.

Du har helt ret i at det er vigtigt at have styr på hvem der har det sidste ord.

Jeg kommer pt. ikke op i nærheden af at afgive over 50% i ejerandele pt. Bliver det situationen senere hen grundet mere venturekapital, så skal der kigges på at få lavet nogle papirer der beskriver magtforholdende - det er som du selv hentyder til, altafgørende :)

Tak fordi du vælger at dele din viden, det sætter jeg stor pris på.

 

 

Tilmeldt 22. Jul 08
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Newteam:

Hej Aminoer,

Jeg står i den situation at jeg har en investor som gerne vil skyde kapital i min virksomhed. Jeg kunne i den forbindelse godt tænke mig at høre lidt omkring jeres erfaringer med at fremskaffe ekstra kapital på baggrund af de penge der allerede er på bordet. Alle informationer har interesse.

Håber der er nogle at jer der har tiden og lysten til at hjælpe mig lidt videre :)

 

Dbh

 

 

Hej,

Uanset hvordan din nuværende eller kommende investor træder ind i virksomheden, vil jeg absolut anbefale dig at få lavet en præcis aftale, der klart definere ejerskab, magtforhold, hvem der har ret/lov til hvad, osv.  - Blot for at undgå senere konflikter eller problematikker når der skal flere investorer med i virksomheden.

Den/de investorer du måske skal have på en senere tidspunkt, er formegentlig interesseret i det samme som dén investor du allerede har nu; Muligheder for vækst.

Jeg mener derfor, at det er væsentligt at der løbende er udvikling i virksomheden, og at du/I ikke mister retning.

At du/I på et senere tidspunkt skal bruge kapital til udvidelse eller f.eks. ekstra markedsføring, er der ikke noget unormal i, og det afskrækker ikke kommende investorer. Men hvis du/I på et senere tidspunkt skal bruge kapital fordi du/I er på røven, og mangler likviditet, så er det noget skidt.

Mit råd er derfor; For overblik over hvor du/I er i dag, og få planlagt vejen mod målet. På den måde, er det også langt nemmere løbende at gøre status over resultater eller mangel på samme.

Du/I kan evt. finde inspiration til emnet her: http://www.virksomhedsguide.net/udvikling.html

 

Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 86
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thor,

Mange tak for dit gode svar.

Var et hurtigt smut forbi din hjemmeside, der er mange gode punkter. Det vil jeg helt sikkert gerne gøre brug af.

Pt. er der så mange områder jeg er nød til at styr på (om ikke andet en grundliggende forståelse), at det er let at miste fokus på den afgørende del  - min projekt og kommende forretning. Jeg smider dig lige en PM.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)