Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Partner i Aps.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Ungarn
Tilmeldt 8. May 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Første trådstart fra min side herinde.

Jeg står i den situation at jeg som studerende modtager SU og deraf er begrænset i forhold til størrelsen på min indkomst førend jeg skal tilbagebetale SU.

Jeg overskrider pr. 1 juni det beløb jeg må tjene på årsbasis som studerende på en videregående uddannelse.

Jeg har i den forbindelse lavet lidt hjernegymnastik for at finde frem til den optimale løsning for at imødekomme det problem. Jeg har læst tidligere tråde herinde, og hvad jeg ellers har kunnet støve op på nettet. Umiddelbart er mine eneste løsning at jeg opretter et aps og fakturerer mit arbejde(har arbejdsgiver sagt god for), eller får anpart i et aps og gør det samme. Jeg har mulighed for at gøre begge disse ting.

Mit spørgsmål lyder på hvor stor en anpart jeg skal opnå førend dette er muligt for mig? - Antager at der er et minimum for dette. 

Håber problemstillingen er blevet klarlagt.

Og nej, er ikke samfundsnasser på SU, arbejder bare mere, og sover mindre.


På forhånd tak :)

Anton 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anton

Dette er den klassiske problemstilling for SU'ere, som arbejder ved siden af sit studie.

Løsningen er enten, som du beskriver det et ApS, eller Virksomhedsskatteordningen, hvilket afhænger af, hvor meget du tjener og ikke mindst, hvor længe din studietid varer.

Ved oprettelse af et ApS vil jeg anbefale, at du får dit helt eget ApS (ikke nogen anpart eller del), hvilket giver dig fuld råderet over selskabet ligesom du får mulighed for at styre eventuelle lønudbetalinger, så du ikke kommer over grænsen for SU.

Indskudskapitalen til et ApS er kr. 80.000 som skal indbetales kontant eller i værdier, det såkaldte apportindskud, hvor de indskudte værdier skal udgøre kr. 80.000.

Hvis du allerede rammer grænsen for SU pr. 1.6., så er det på høje tid at få gjort noget ved det.

Hilsen

Tonny

Fra Ungarn
Tilmeldt 8. May 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 00:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtigt svar! 

Baggrunden for at indgå i et partnerskab i et aps fremfor at oprette et selv er  det økonomiske aspekt, samtidig med at det ville spare mig for en masse bekymringer i forhold til regnskaber etc. 

Aps'et jeg vil købe mig ind i er ejet af min bror, hvorfor råderetten over selskabet ikke er af den store betydning.

Så reelt set skal jeg bare finde ud af hvor meget jeg som "minimum" skal eje af Aps'et før at det er muligt at gøre det på denne måde.

Og ja, det er på høje tid jeg tager mig sammen og får gjort noget ved det :)  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Anton:

Tak for hurtigt svar! 

Baggrunden for at indgå i et partnerskab i et aps fremfor at oprette et selv er  det økonomiske aspekt, samtidig med at det ville spare mig for en masse bekymringer i forhold til regnskaber etc. 

Aps'et jeg vil købe mig ind i er ejet af min bror, hvorfor råderetten over selskabet ikke er af den store betydning.

Så reelt set skal jeg bare finde ud af hvor meget jeg som "minimum" skal eje af Aps'et før at det er muligt at gøre det på denne måde.

Og ja, det er på høje tid jeg tager mig sammen og får gjort noget ved det :)  

Hej

Så forstår jeg bedre spørgsmåletBig Smile

Jeg vil anbefale minimum 10%, idet dette bevirker, at dine anparter ikke kan tvangsindløses. Herudover vil det være meget vigtig, at der udarbejdes en ejeraftale mellem dig og din bror, hvoraf det fremgår klart, hvordan og hvorledes du skal afregnes og ikke mindst, hvordan din omsætning/indtjening skal behandles i selskabets regnskab. Dette af hensyn til, at du på et senere tidspunkt formentlig gerne vil have mulighed for at trække din indtjening ud til andre formål.

M.h.t. ejeraftale i sådanne forhold mellem familiemedlemmer kan jeg kun bemærke vigtigheden af, at en advokat udfærdiger denne efter jeres ønsker. Der må aldrig opstå tvivl om jeres indbyrdes aftaler.

Hilsen

Tonny

Fra Ungarn
Tilmeldt 8. May 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 01:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, det er noteret ! 

Som jeg læser det så er det ikke noget reelt minimumskrav, men baggrunden for de 10 % er simpelthen at mine anparter så ikke kan tvangsindløses? Kan være jeg er helt ved siden af nu, men ved en anpart på under 10% bliver jeg vel egentlig os "offer" for iværksætterskatten?

Kommer lige lidt spørgsmål på stribe. Sætter pris på din hjælp :)

 

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Nej, den såkaldte "iværksætterskat" bliver du under alle omstændigheder ikke omfattet af, da det kun gælder ved ejerskab gennem eks. holdingselskab.

Hvis du modtager udbytte fra selskabet, så bliver der pt. indeholdt 28 % i udbytteskat.

Hilsen

Tonny

Fra Ungarn
Tilmeldt 8. May 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 01:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hjælpen - Jeg går i krig med det :) ! 

 

God weekend

Anton 

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Anton:
Og nej, er ikke samfundsnasser på SU, arbejder bare mere, og sover mindre.

Det tager dig 2 minutter at fravælge din SU via nettet.

Så samfundsnasser? Jo det er du.

I din profil skriver du:

Erhvervsøkonomistuderende på Syddansk Universitet Odense.
Flytter til Oslo til sommer for at læse et semester på Norwegian School of Management, og samtidig være med i startfasen af nyoprettet A/S.
Partner i projekter i både ind- og udland.
 

 Så det er en ganske fin moral du har der f.s.a. SU og bevist omgåelse af reglerne for egen vindings skyld.

PS Gælder således også din bror og din arbejdsgiver - håber Skat læser med.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagersalg123 - JEN:
 Så det er en ganske fin moral du har der f.s.a. SU og bevist omgåelse af reglerne for egen vindings skyld.

Lad der nu ikke gå moral i denne diskussion. Hvis vi endelig skal blande moral ind i tråden så lad os gå efter de mennesker der laver lovene. SU styrelsen rådgiver selv deres hjemmeside på bedste vis i hvordan eksempelvis virksomhedsskatteordningen kan bruges til at "opspare" optjent indkomst til efter ens uddannelse er overstået.

Hvad der derimod skuffer mig i denne tråd er at den gode revisor ikke stiller spørgsmålstegn ved om den forslåede løsning er gangbar. Der skal meget til at SKAT accepterer at et ansættelsesforhold som lønmodtager pludselig kan klares ved at overgå til fakturering. Måden som en løsning skrues sammen på her i tråden "lugter" af omgåelse og her burde en fornuftig revisor have råbt vagt i gevær og stillet spørgsmålstegn ved om betingelserne for selvstændig virksomhed virkelig er til stede.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:
Lad der nu ikke gå moral i denne diskussion. Hvis vi endelig skal blande moral ind i tråden så lad os gå efter de mennesker der laver lovene. SU styrelsen rådgiver selv deres hjemmeside på bedste vis i hvordan eksempelvis virksomhedsskatteordningen kan bruges til at "opspare" optjent indkomst til efter ens uddannelse er overstået.

Så skal jeg naturligvis beklage mit moralske opstød Smile for hvis det er tilfældet, ja så er det jo bare sådan det er.

Men mon ikke de henviser til at man selv har et CVR nr. og tilmelder sig virksomhedsskatteordningen eller?

Køb ren argan olie her

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)