Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Advokat og ophavsret

Side 4 ud af 4 (35 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Carsten, jeg mener helt klart at der er forskel på embedding og linking. Uanset om embeddingen sker med JavaScript, image referencer, iFrames eller andet. Det er forskellen på, om objektet vises på dit site - dit domæne, eller om der henvises til det. I den analoge verden ville det svare til forskellen på at henvise til en fotoudstilling med dine billeder - og så tage hen og flå dem ned af vægen, og hænge dem op hos mig selv :)

Der er gode tekniske argumenter for forskellen.

Anderledes forholder det sig med "dybe links". De findes ganske enkelt ikke. Der findes kun links.

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Fotograf Carsten Olsen:

Berettigelsen af begrebet "dybe links" eller ej......Det ændrer ikke ved mit sidste store spørgsmål: risikerer indehaveren af http://www.xece.dk/ at blive dømt til at betale "erstatning" for brugen af billederne som retspraksis ser ud i dag?

@ Carsten: Så er jeg kommet til dit spørgsmål, 1) hvorvidt man lovligt kan bruge billeder fundet på internettet på sin blog og 2) om indehaveren af bloggen risikerer at skulle betale erstatning, hvis han eller hun alligevel anvender den type billeder.

Jeg har været inde og se på siden http://www.xece.dk/. Så vidt jeg kan se er der ingen links (dybe eller ej) til billeder? 

Derimod bliver en række billeder anvendt direkte på siden. Det udgør en ophavsretskrænkelse, hvis ikke indehaveren af bloggen har tilladelse fra rettighedshaverne. Juridisk taler man her om en "eksemplarfremstilling". Så vidt jeg kan vurdere uden flere oplysninger er der ingen grunde, som efter lovgivningen kan begrunde brug uden tilladelse her. 

Indehaveren ville skulle betale kompensation til rettighedshaveren, som mindst svarer til betaling for lovlig brug og efter omstændighederne mere. Men det kræver naturligvis, at rettighedshaveren melder sig. Mange store magasiner, virksomheder og webshops m.fl. ønsker ikke at retsforfølge mindre private blogs, som ikke har et klart kommercielt sigte. Men muligheden eksisterer. 

 

Med venlig hilsen

Simply Law

v. Kristian Holte

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hej Kristian,

Tak for uddybningen.

Jeg var også inde at snuse på bloggen forleden dag og kom til samme konklusion - det er ikke linkede billeder! Det kan dog godt være, at blog-indehaveren oprindelig har angivet en URL og dermed er i den (gode) tro, at der er tale om links.

Kristian, med gældende retspraksis; hvordan ville det se ud, hvis billederne blev vist vha. links? Ville det være lovligt, eller ville blog-indehaveren stadig risikere en erstatningssag? Gør det evt. nogen forskel, at der ikke er nogen økonomisk gevindst for bloggen (reklame-indtjening)?

Jeg spørger, fordi jeg har set adskilleige gange, at folk opfatter det som lovligt, sålænge brugen sker vha. links. Håber du forstår, hvad jeg mener Smile

Hvis man f.eks. googler "getty site:www.amino.dk" finder man nogle tråde med rigtig dumme erstatingssager fra stock-foto sitet gettyimages. (Dog ikke ifbm. links.)

Nej, vi skal ikke til at diskutere berettigelsen af begrebet "dybe links" igen Big SmileBig SmileBig Smile

Mvh.

Carsten

 

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

@ Carsten: Svaret er, at links til ophavsretligt beskyttet materiale kan være ulovlige, men at de ikke altid er ulovlige. Efter min mening udgør et dybt link ingen krænkelse af ophavsretten, men kan udgøre en overtrædelse af markedsføringsloven alt efter hvordan der bliver linket.

Jeg har netop skrevet en artikel om links her http://bit.ly/aKUr6z.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra Langeskov
Tilmeldt 20. Nov 08
Indlæg ialt: 1128
Fra  Marjoe ApS Marjoe.dk Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

En ven har en sag med et stort mediehus som har stjålet et af hans eget taget billede, til brug på deres side.

Der er taget screenshot og diverse oplysninger, og skrevet om det helt anonymt herinde.

Kristian Holte har ikke tid til at tage sagen Øv - hvem andre kan anbefales her inden på amino.

Side 4 ud af 4 (35 indlæg)