Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan påvirker Iværksætterskatten dig?

Side 1 ud af 9 (82 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 07:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,9 stjerner givet af 7 person

Som du sikkert ved er der indført en ny "iværksætterskat" pr. 1. januar. Det betyder, at investorer der ejer mindre end 10% af et selskab - hvilket er meget almindeligt for business angelse, der gårt tidligt ind i iværksættervirksomheder, får en ekstrabeskatning på 12%. Normalt betales 55% af afkast af investeringen, men ejer man under 10% skal der nu betales 67% 

Endnu en gang demonstrerer regeringen således, at al deres snak om "Danmark som iværksætterland" er fuldkommen tomme ord. Hvordan i alverden kan de tro, at en ekstra skat på 12% vil fremme inværksætteri?

Men spørgsmålet er, hvordan det rammer dig?

For mit vedkommende har det betydet, at jeg ikke længere vil indgå "PPE" (Pay Per Equity) med mindre jeg får over 10% af selskabet. Det vil uden tvivl sætte en stopper for mange, ellers gode, projekter af den slags, til skade for iværksættere.

Jeg skal nok overleve det - for jeg kan jo bare holde mig fra investeringer på under 10%. Men der er ingen tvivl om, at det vil skade gode iværksættere.

Du kan læse lidt mere om kritikken i Business.dk i dag: http://www.business.dk/brancher/ny-skat-kvaeler-ivaerksaettere

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 625
Fra  NKH.dk Skrevet kl. 07:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Som du sikkert ved er der indført en ny "iværksætterskat" pr. 1. januar. Det betyder, at investorer der ejer mindre end 10% af et selskab - hvilket er meget almindeligt for business angelse, der gårt tidligt ind i iværksættervirksomheder, får en ekstrabeskatning på 12%. Normalt betales 55% af afkast af investeringen, men ejer man under 10% skal der nu betales 67% 

Endnu en gang demonstrerer regeringen således, at al deres snak om "Danmark som iværksætterland" er fuldkommen tomme ord. Hvordan i alverden kan de tro, at en ekstra skat på 12% vil fremme inværksætteri?

Men spørgsmålet er, hvordan det rammer dig?

For mit vedkommende har det betydet, at jeg ikke længere vil indgå "PPE" (Pay Per Equity) med mindre jeg får over 10% af selskabet. Det vil uden tvivl sætte en stopper for mange, ellers gode, projekter af den slags, til skade for iværksættere.

Jeg skal nok overleve det - for jeg kan jo bare holde mig fra investeringer på under 10%. Men der er ingen tvivl om, at det vil skade gode iværksættere.

Du kan læse lidt mere om kritikken i Business.dk i dag: http://www.business.dk/brancher/ny-skat-kvaeler-ivaerksaettere

Heldigvis er det ikke ramt mig, da jeg kun ejer 100%

Men sikke meget rav de har lavet her i år.

Med venlig hilsen

Bastian

Fra København
Tilmeldt 28. Dec 09
Indlæg ialt: 1827
Fra  TDOmedia Skrevet kl. 07:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Hej Mikkel

Første tanke er at jeg ikke kan mærke noget til loven; MEN det kan jeg jo faktisk godt. Hvis jeg en dag skal bruge investeringer af f.eks. dig til et projekt og investeringer er på under 10% så kan jeg miste en investor..

Jeg synes det er en tåbelig regl, men dem er der jo så mange af.

 

Mvh. Thomas

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 08:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

  De må simpelthen være skingrende sindsyge for at sige det ligeud.

Det med at vi "i 2020 skal være det land med flest iværksættere" kan de godt droppe - navnlig efter at man har introduceret denne form for ekstra beskatning. Det burde jo nærmest være omvendt, således at man gør det mere attraktivt for flere små-investorer at investerer penge i opstartsvirksomheder.

Men ja, det er jo så blot endnu en ting hvor regeringen har brilieret med at sige en ting og så gøre noget som står i skærende kontrast dertil. Det hjælper jo ikke at gå ud og sige at vi skal være det førende iværksætterland - og så forvente at iværksætterne så automatisk vælter op af jorden og laver successfulde virksomheder.

/Jesper

Fra Købenavn
Tilmeldt 10. May 07
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Endnu et godt eksempel på politikere der skal have budgeterne til at hænge sammen og glemmer at tænke.

 

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 08:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hold da helt kæft hvor er det langt ude - er jeg den eneste der lige var nødt til at triple-tjekke datoen på denne tråd - om det var d. 1. april ? :)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 08:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Nielsen:
Endnu et godt eksempel på politikere der skal have budgeterne til at hænge sammen og glemmer at tænke.

Så er de dummere end jeg troede. Vurderingen er jo, at denne skat blot vil indbringe 100-200 millioner årligt - og det er under forudsætning af, at investeringerne fortsætter som hidtil. Men det tror jeg netop ikke at de vil, og derfor bliver skatteindtægten reelt set meget lavere.

Det er vist det man med rette kan kalde en "negativ dynamisk effekt".

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tillader mig at indsætte et citat af Asger Aamund:

Planen for udryddelsen er enkel og genial: En fattig universitetsforsker får en brillant idé, han etablerer et lille énmandsfirma, han udtager værdifulde patenter og starter en ny virksomhed sammen med andre investorer, der indskyder kontant kapital. Virksomheden bliver en succes, der udvides og investeres, og der tilføres frisk kapital i flere omgange. Virksomheden børsnoteres. Det kan den fattige iværksætter ikke bidrage med, og hans ejerandel falder fra 15 til knap 9 procent. Her klapper Løkkes iværksætterfælde. Der opkræves nu 25 procent skat af urealiserede aktiekursgevinster. Hvis iværksætterens kursgevinst på grund af virksomhedens succes er 10 millioner kroner, skal han erlægge 2,5 millioner kroner i kolde kontanter til statsministerens slunkne kasse til trods for, at han ikke har solgt en eneste aktie og ikke har scoret en eneste krone. De penge kan han naturligvis hverken finde eller betale. Facit: Hvis du har succes som iværksætter, konfiskerer staten dit ejerskab.

Og jeg er fuldstændig enig med ham!
Hvad værre er: Staten forventer mellem 150-200 mio. kr. i statskassen fra denne ordning. Men økonomiprofessorer forventer er tab på udvikling og investering på mindst 1 mia!!

ØF!!!

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 280
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vidste faktisk ikke engang dette - tak fordi du gjorde os opmærksom på det Mikkel :)

Køb dit juletræ på nettet, leveret til døren og afhentet efter jul...

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kunne lige så let være blevet ramt af denne skat hvis jeg ikke lige havde skruet samarbejdsaftalen lidt anderledes sammen.

Jeg er i fuld gang med en international lancering af dansk udviklet software målrettet til større virksomheder =

BIG BUGS for the state of Denmark

Hvis jeg tilfældigvis havde valgt den model du beskriver, Mikkel, så kunne staten vinke farvel til mange milioner kroner i indtægter for så var projektet lagt død nu.

Hvis disse liberale politikere er vores "venner" så ser det ikke godt ud for Danmark.

Sørgeligt Sad

 

Side 1 ud af 9 (82 indlæg)