Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsskatteordningen - opsparet overskud ved overgang til fastansættelse

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Hellerup
Tilmeldt 7. May 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i en del år været freelancer og har i den forbindelse et større beløb stående som opsparet overskud i virksomhedsskatteordningen. Jeg er nu blevet tilbudt fastansættelse hos en af mine kunder og i den forbindelse er spørgsmålet:

Hvad gør jeg ved det opsparede overskud?

Jeg er ikke umiddelbart interesseret i at lukke virksomheden, da overskuddet i givet fald kommer til udbetaling og dermed (top-)beskatning. Kan jeg fortsætte virksomheden som "skuffeselskab" og dermed forblive i virksomhedsskatteordningen? Jeg vil i givet fald stadig have nogle løbende udgifter i virksomheden til forsikringer osv., men det burde mine renteindtæger sagtens kunne dække, således at der ikke kommer underskud.

Hvordan stiller Skat sig her? Skal der være egentlig omsætning, eller er renteindtægter nok til at "holde virksomheden igang" og derved overholde rentabilitetskravet?

Et tilsvarende/relateret spørgsmål er: Hvad gør man med opsparet overskud i virksomhedsskatteordningen ved "pensionering"?

 

Jeg har forgæves forsøgt at finde svar på overstående spørgsmål online, så nu håber jeg at én herinde kan besvare spørgsmålene Smile - på forhånd tak!

PS: Jeg har aldrig anvendt revisor (heller ikke til VSO), hvorfor jeg ikke bare lige kan spørge ham/hende til råds Skype-Wink

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Reglerne for Virksomhedsordningen fremgår af dette link fra SKAT

http://www.skat.dk/display.aspx?oId=133908&vId=202150&indhold=1

Derfor er en af betingelserne, at der drives en erhvervsmæssig virksomhed med overskud for øje, således omsætning m.v.

Derfor kan eks. hobbyvirksomhed ikke anvende Virksomhedsordningen.

Du kan heller ikke fortsætte i Virksomhedsordningen, hvis der kun genereres renteindtægter i virksomheden og ikke nogen egentlig driftsmæssige aktiviteter.

Hilsen

Tonny

Fra Hellerup
Tilmeldt 7. May 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny,

Tak for svaret!

Jeg driver den nuværende virksomhed som et I/S. Citat fra SKATs vejledning, som du linker til: "Som medejer af et interessentskab eller kommanditselskab kan du som udgangspunkt godt bruge virksomhedsordningen uanset din arbejdsindsats i virksomheden." Ændrer det noget med dit svar? Jeg skal bemærke, at min medejer i I/S'et ikke er aktiv i den egentlige drift, hvorfor han ikke bidrager til omsætningen (altså stadig kun renteindtægter fremover...).

Hvis jeg ikke kan fortsætte i VSO, så er mine muligheder vel begrænset til:

Er der andre muligheder?

Mvh

Lars

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars.

Nu skriver du ikke hvor stort et opsparet beløb du har.

heller ikke hvor meget du kommer til at betale i skat.

men hvis det er rimelig stort  beløb både at du har opsparet og du skal betale i topskat, kunne et altternativ til en udlejningsejendom være en investering i enten en vindmølle eller et solcelleanlæg i udlandet. men alle 3 muligheder er forbundet med risiko, til gengæld får du afskrivninger og reduceret skat.

Det er kun en tanke, og tænk dig godt om ind du beslutter dig for det ene eller andet.

God weekend

Anders Mikkelsen

Nr1

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)