Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Multimedieskat & Selvstændig virksomhed

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 4. May 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg og en kammerat er almindelig lønslaver hvor vi begge bliver Multimediebeskattet pga. vores arbejde. Udover der så driver vi en mindre virksomhed hvor vi naturligt har noget udstyr som bruges både i virksomheden og privat.

Hvordan skal vi forholde os til Multimedieskat ? Sådan som jeg læser Skats regler samt https://www.deloitte.com/view/da_DK/dk/presserum/pressemeddelelser/04747ba257c67210VgnVCM100000ba42f00aRCRD.htm så kan vi trække udstyret fra uden de store problemer. Men hvordan skal det bogføres og hvad med hensyn til Moms ?

 

/CO

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jvf. vejledningen fra SKAT om Multimediebeskatningen, så kan man i tilfælde af både at være lønmodtager og selvstændig erhvervsdrivende, kun blive multimediebeskattet en gang.

Derfor som multimediebeskattet som lønmodtage vil der være fuldt fradrag såvel skattemæssigt som momsmæssigt for virksomhedens multimedier uanset anvendelse.

Hilsen

Tonny

Fra Solrød Strand
Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der er ikke fuldt fradrag for MOMS, hvis multimedierne anvendes blandet. Der er kun et skønsmæssigt (moms)fradrag for den erhvervsmæssige benyttelse.

Der er så herefter fuldt skattefradrag for resten.

mvh
Andreas

Fra bilag til årsregnskab på 3 dage! Besøg: www.stahlberg.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Andreas Stahlberg:

Hej

Der er ikke fuldt fradrag for MOMS, hvis multimedierne anvendes blandet. Der er kun et skønsmæssigt (moms)fradrag for den erhvervsmæssige benyttelse.

Der er så herefter fuldt skattefradrag for resten.

mvh
Andreas

Her er vi så ikke enige, idet vejledningen til multimediebeskatningen netop skriver, at du kun bliver multimediebeskattet en gang, deraf er din virksomheds multimedier kun erhvervsmæssige.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig med Tonny, begrundelsen er at det udstyr du allerede har gennem arbejdet er multimediebeskattet og dermed kan det bruges privat og dermed fuldt fradrag for det nye du køber gennem virksomheden.

Det er sådan jeg også læser vejledningen.

Økonomitjek - få råd til mere idag!
www.myfinance.dk

Fra Solrød Strand
Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny

Ét er skat, noget andet moms. Jeg vil gerne bidrage yderligere til debatten - som jeg bestemt synes er interessant - med følgende, da jeg mener at Momslovens §38, stk.2 fortsat er i spil.

Sakset fra "Ligningsvejledningen E.B.2.1 Eget vareforbrug og anden privat anvendelse"
Link: (http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=102969&vId=202805&i=64&action=close#i102969)

......"Hvis den selvstændigt erhvervsdrivende også er lønmodtager, og vedkommende har privat rådighed over multimedier fra både sin egen virksomhed og som ansat, bliver den pågældende kun multimediebeskattet én gang af 3.000 kr. I den nævnte situation kan den erhvervsdrivende vælge, om beskatningen skal ske via vedkommendes arbejdsgiver eller via virksomheden.

 

Hvis virksomheden drives i virksomhedsordningen, kan en erhvervsdrivende, der også er lønmodtager, vælge at lade multimediebeskatningen foretage via den af arbejdsgiveren indeholdte skat og dermed undlade at foretage hævning i virksomhedsordningen.

 

For så vidt angår moms af multimedierne finder de almindelige regler anvendelse. Det afgørende for momsmæssigt fradrag er momsbeløbet på indkøbet og den faktiske anvendelse af det indkøbte, herunder fordelingen mellem den private og erhvervsmæssige anvendelse, som sker efter et skøn, jf. ML § 38, stk. 2 og Momsvejledningens afsnit J.2.1.2."

 

 

hilsen
Andreas

Fra bilag til årsregnskab på 3 dage! Besøg: www.stahlberg.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Andreas

Andreas Stahlberg:
For så vidt angår moms af multimedierne finder de almindelige regler anvendelse. Det afgørende for momsmæssigt fradrag er momsbeløbet på indkøbet og den faktiske anvendelse af det indkøbte, herunder fordelingen mellem den private og erhvervsmæssige anvendelse, som sker efter et skøn, jf. ML § 38, stk. 2 og Momsvejledningens afsnit J.2.1.2.

Jeg vil sige både og, forstået på den måde, at du ved at være multimediebeskattet en gang gennem din arbejdsgiver, så er der i dette tilfælde taget højde for den private anvendelse og således også den momsmæssige anvendelse hos arbejdsgiveren.

Jeg mener stadig, at det jvf. momslovens § 38 er ordet "skøn", som kommer i betragtning, og jeg kan ikke se, at der skulle ske en momsmæssig fordeling mellem privat og erhverv, når beskatningen og momsen allerede er behandlet for den pågældende skatteyder.

I alle andre tilfælde er jeg enig i, at momslovens § 38 skal tages i betragtning, men igen så ud fra et kristisk synspunkt og vurdering, idet SKAT's udgangspunkt på 50/50 ikke nødvendigvis er korrekt,

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er adskillige gange fastslået, at den skatte- og momsmæssige behandling af et givent gode er uden sammenhæng. Se eksempelvis varevogne som skattemæssigt godt kan anses for private (uden for VSO) og momsmæssigt for erhvervsmæssigt anvendte (med momsfradrag på driften og for den sags skyld på anskaffelsen hvis det skal være rigtigt festligt).

Multimediebeskatningen ændrer intet på den momsmæssige behandling og fradragsret for det enkelte gode. Momsfradragsretten for det enkelte gode skal opgøres individuelt. Og hvis godet anvendes til formål der er den momspligtige aktivitet uvedkommende, er der ikke momsfradrag for denne del af anvendelsen.

Man kan ikke momsmæssigt rette bager for smed. Altså sige, nu er jeg blevet begrænset i momsfradragsretten på ét gode, så behøver jeg ikke blive det på et andet gode.

Det man kan argumentere for er, at skønnet over den erhvervsmæssige anvendelse af en virksomhedstelefon er højere, når man nu har en arbejdsgiverbetalt telefon også. Som den nærige jyde jeg er, ville jeg naturligvis anvende telefonen betalt (rettet) af min arbejdsgiver til mine private samtaler og spare så meget som muligt på den telefon, jeg selv betaler for.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Gosvig:

Det man kan argumentere for er, at skønnet over den erhvervsmæssige anvendelse af en virksomhedstelefon er højere, når man nu har en arbejdsgiverbetalt telefon også. Som den nærige jyde jeg er, ville jeg naturligvis anvende telefonen anvendt af min arbejdsgiver til mine private samtaler og spare så meget som muligt på den telefon, jeg selv betaler for.

Vh

Hej Lars

Tak for denne formulering, som jeg ikke lige kunne finde Yes Det er netop ganske almindelig adfærd.

Hilsen

Tonny

Fra Dragør
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Andreas Stahlberg:

..  Der er kun et skønsmæssigt (moms)fradrag for den erhvervsmæssige benyttelse.
Der er så herefter fuldt skattefradrag for resten.

For lige at få det skåret ud i pap, betyder det så at hvis 50/50 moms-fradrag benyttes, og der erhverves et gode til kr 100 inkl. moms, så er det de 10 kr der fratrækkes i moms-regnskabet og de 90 kr der er skattefradrag for?

Eller betaler man privat den anden del af momsen så det kun er 80 kr skattefradrag?

Mvh
Jan

 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)