Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sager mod smykke firma er jo det rene vanvid...

Side 6 ud af 7 (63 indlæg)
Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
Konklussionen er så, at du mener IFPI medlemmerne handler i strid med konkurencelovgivningen. Det mener jeg ikke. Hvis du har beviser for dine påstande, så ER det vel dig selv der bør anmelde det, hvis du finder det nødvendigt.

Jeg konkluderer ikke, jeg antyder at der tilbage i 90´erne var et klart indtryj af, at dem der havde den store tegnebog fremme også var med til at præge de faktuelt nominerede. Og vil såmænd ikke spilde tid på dette, uanset om jeg så havde beviser.

Ingen forretningsfolk med så mange års erfaring som du og jeg, kan sige at de aldrig er støt på forhold der enten balancerede eller overtrådte loven, men det er langt fra ensbetydende med at man ville anmelde eller forfølge de ting.

Mikkel deMib Svendsen:
Men det betyder altså ikke, at man bør nedlægge alle love

Nu er jeg ikke specielt tilhænger af at nedlægge love, med mindre de ikke er tidssvarende og kan ændres til at være tidssvarende. Men som jeg skriver, så er der indenfor frisør- og kosmetikbranchen klart konkurrence forvridende forhold hvor at store firmaer udnytter sin dominans og giver gaver som skjules under markedsføringsbudgettet.

Men igen selvom jeg har kendskab til dette, så gider jeg ikke bruge tid på det, da det ikke kommer nogen vegne, og jeg finder det iøvrigt ikke som mit kald at være den der anmelder sådanne sager. Ligesom folk der kender nogen der har en café ved der laves sorte penge, derfor anmelder man jo ikke caféen.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lagersalg123

Lagersalg123 - JEN:
De skriver jo netop at sagens fald skyldes manglende ressurser.

Ja, og min pointe er (som det også står i deres afvisningsgrundlag, som er §14 i Konkurrenceloven), at de har vurderet at der ikke er "tilstrækkelig anledning". Det tolker jeg som at det ikke har fundet tilstrækkelig anledning til at bruge ressourcer på det.

Lagersalg123 - JEN:
Jeg finder den ikke styg, jeg er ligeglad, men pladebranchen har førhen i mange år været indspist og korrupt. Korrupt i den forstand med alle de studehandler der er foregået bag om ryggen på kunstnerne.

Det var ikke for at stemple dig som hovedløs kritiker af majors. Jeg er med på, at branchen oprindelig blev skabt af mafiaen i USA, men det du henviser til gælder jo ikke i samme omfang Danmark.

Lagersalg123 - JEN:
Jo det var korrekt i 90´erne. Dette er indiskuttabelt. Kravene var så store at det ikke var muligt at komme ind, samtidig med at GDC rådførte sig med ejerne før de tog varen ind. Selskaber der ikke var tilknyttet de store fik intet ind.

Jeg tror, at du generaliserer ud fra en enkelt case. Normalt er det ikke noget problem.

Lagersalg123 - JEN:
Ja hvorfor mon? Monopol defineres ikke alene af om der kun er en udbyder, men om tilstedeværelsen har monopollignende tilstande, og det havde GDC i en årrække. Dette er også indiskuttabelt.

Jeg kan oplyse dig om, at det selskab jeg selv var i - på trods af deres medejerskab af GDC - altid opsøgte og udnyttes omkostningsbesparende alternativer. Når vi enkelte gange kunne få billigere distribution andetsteds brugte vi det. Pointen er, at selskaberne på trods af deres ejerskab over GDC ikke havde indflydelse på GDC's prispolitik. Faktisk var GDC til sidst så stor en klods om benet, at flere af de store selskaber skíftede til ENS. Din påstand om, at pladeselskaberne styrer GDCs priser er forkert.

Lagersalg123 - JEN:
Hvis ikke du mener at GDC´s priser til butikkerne har været en kraftig begrænsning i den fri konkurrence, ja så ved jeg ikke hvad der har været det. Og hvad er det lige cd´ere stadig koster i dag?

Det er jo umuligt for et label at sige, cd´erne skal koste 40 til forhandlerne, det kommer de aldrig igennem med aldrig. Så det er stadig det styrende organ..

GDC har absolut ingen adgang til selskabernes prissætning til butikkerne. Prisfeltet i GRAM (GDS's it-system, som håndterer lager og distribution, og som pladeselskaber og butikker er koblet op til), er surverænt det enkelte paldeselskabs domæne. Det er kun pladeselskabets medarbejdere som har adgang til det, og de kan sætte lige den pris som de ønsker. Prisen er i øvrigt normalvis 75-90 i PPD, men der er ofte kæmpe og omfattende rabataftaler mellem det enkelte pladeselskab og den enkelte butikskæde.

Dbh. Aleksander

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Aleksander:
Jeg tror, at du generaliserer ud fra en enkelt case. Normalt er det ikke noget problem.

Det kan så være, men vi kom ikke ind med mindre det var via et selskab og der var det så Virgin, som fik 15 eller 25% for ulejligheden. Der var meget få dengang der klarede alle omkostninger selv og kom med det færdige produkt, så måske var det timingen i at det ikke var "normalt".

Aleksander:
Prisen er i øvrigt normalvis 75-90 i PPD

Ja og den var vist op til 96 dengang så det har ikke ændret sig. Og disse priser mener jeg faktisk er med til at holde en uforholdsmæssig høj udsalgspris.

 

Køb ren argan olie her

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagersalg123 - JEN:
Ja og den var vist op til 96 dengang så det har ikke ændret sig. Og disse priser mener jeg faktisk er med til at holde en uforholdsmæssig høj udsalgspris.

Og det er lige præcis her, du blander tingene sammen. For sagen mod smykkefirmaet handler om, at der dikteres priser til FORHANDLERNE - ikke at der sættes så høj en engrospris, at de presses til høje udsalgspriser. Det sidste er der intet ulovligt i - det er det første der er ulovligt, og det er det som skykkefirmaet anklages for - helt i modsætning til det pladebranchen gør. Så jeg forstår derfor fortsat slet ikke din sammenligning mellem den aktuelle sag og pladebranchen.

Der er masse af ting som pladebranchen med rette kan kritiseres for, men brud på konkurrencelovgivningen og diktering af priserne til forhandlere er altså ikke en af dem.

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alexander

 

Du blander stadigvæk æbler og pærer.

Du har ret i at Smith gik ind for beskatning af borgerne. Det er imidlertid en lidt ensidig fremstilling, af hans synspunkt, du kommer med. Smith mente ikke at luksusgoder skulle beskattes mens andre goder ikke skulle. Smith mente at rige skulle beskattes hårdere end fattige - i den forbindelse brugte han så luksusgoder som et forsvar for denne skattemodel.

Men det har jo ikke noget at gøre med begreberne som sådan. Derudover havde Smiths skattemodel jo heller ikke til hensigt, at regulere på markedskræfterne.... Den havde til formål at beskatte borgerne på en fair måde.

Ang. hans syn på monopoler så var hans synspunkt jo at staten ikke skulle tildele monopoler, fordi det i sin essens var at fortælle forbrugerne hvordan de skal bruge deres penge. Med andre ord var hans holdning at den usynlige hånd (i.e. de frie markedskræfter) er bedre til at indrette markedet end statslig indblanding (i.e. tildeling og opretholdelse af monopoler).

Med hensyn til statsstøtte må jeg erkende jeg er lidt på bar bund - det er som sagt længe siden jeg har læst Smith. Men jeg synes det lyder lidt usandsynligt, at Smith skulle have været fortaler for statsstøtte til industrien. Det er muligt, at han har været tilhænger af statsstøtte til essentielle områder og i krisesituationer.... Men at han skulle have været fortaler for statsstøtte til "nye industrier" generelt lyder ærligt talt usandsynligt...og i direkte modstrid med hans overordnede synspunkt. Kan du evt. fortælle mig hvor i hans værk det står? Så kan jeg jo lige slå det op.

 

Men altså, det er jo altsammen underordnet.... Fakta er at når man taler om de frie markedskræfter eller et frit marked, så taler man om ting, der ikke reguleres af staten. Det er et faktum og det kan du slå op i enhver lærebog om emnet - Wikipedia skulle i øvrigt også have en udemærket artikel om emnet. Men Wikipedia skal man jo være varsom med....

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
Og det er lige præcis her, du blander tingene sammen. For sagen mod smykkefirmaet handler om, at der dikteres priser til FORHANDLERNE - ikke at der sættes så høj en engrospris, at de presses til høje udsalgspriser. Det sidste er der intet ulovligt i - det er det første der er ulovligt, og det er det som skykkefirmaet anklages for - helt i modsætning til det pladebranchen gør. Så jeg forstår derfor fortsat slet ikke din sammenligning mellem den aktuelle sag og pladebranchen.

Jeg er helt med på at de ikke dikterer... og tror jeg vist heller ikke jeg har skrevet, men jeg finder bare de underliggende forhold relativt suspekte. Jeg kan sagtens adskille tingene Smile

 

Mikkel deMib Svendsen:
Så jeg forstår derfor fortsat slet ikke din sammenligning mellem den aktuelle sag og pladebranchen.

Jamen problemet mener jeg ligger i ejerskabet og dominansen på distributionssiden (tidligere, da jeg nu kan forstå der er alternativer) og derved relativt høje priser på cd´ere, som stadig er for høje. Jeg er klart af den opfattelse at distributionsmulighederne er med til inddirekte at fordyre varerne og dermed giver mindre konkurrence.

Men point taken.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagersalg123 - JEN:
Ja og den var vist op til 96 dengang så det har ikke ændret sig. Og disse priser mener jeg faktisk er med til at holde en uforholdsmæssig høj udsalgspris.

Hej Lagersalg123

Som Mikkel skriver, så er der ikke noget ulovligt i det. Desuden de 75-90 i PPD jo ikke en standardpris, men netop helt individuel forhandlet mellem det enkelte selskab og butikskæden.

At den er så høj er der flere gode grunde til. Jeg lavede for nogle år siden, som en del af min arbejde, en lille uvidenskabelig driftsberegning på vores pladeselskabs profitmodel.

Med en dengang gennemsnitlig PPD på 92 tjente pladeselskabet ca. kr. 40 på en solgt CD (efter alle variable udgifter: royalty, copyrightudgift, fabrikation, lager, etc). Disse 40 kr. skulle dække produktion, markedsføring og herefter bidrage til løn, husleje, mv, samt profit. 

En signet udgivelse koster i gennemsnit kr. 1,2 mio at producerere og markedsføre (der er stor forskel mellem de enkelte udgivelser og pladeselskaber, så det var det matematiske gennemsnit jeg anvendte, nogle går på tv, andre ikke, osv).

En hutigt hovedregning viser, at breakeven (før selskabet begynder at tjene penge) er 30.000 solgte units, hvilket faktisk er rigtig mange. Hvis du kigger på salgscharten, så uddeles der ikke så mange guldplader. Konklusionen er, at det er rigtig risky business at drive pladeselskabsvirksomhed, da 19 ud af 20 investeringer på kr. 1,2 mio tabes. Til gengæld belønnes man hvis den 20. er et hit.

Det er grunden til, at PPD er 75-90 og ikke fx. 40, som du foreslår. Det kan simpelthen ikke betale sig.

Dbh. Aleksander

 

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Fama:

Hej Alexander

 

Du blander stadigvæk æbler og pærer.

Du har ret i at Smith gik ind for beskatning af borgerne. Det er imidlertid en lidt ensidig fremstilling, af hans synspunkt, du kommer med. Smith mente ikke at luksusgoder skulle beskattes mens andre goder ikke skulle. Smith mente at rige skulle beskattes hårdere end fattige - i den forbindelse brugte han så luksusgoder som et forsvar for denne skattemodel.

Men det har jo ikke noget at gøre med begreberne som sådan. Derudover havde Smiths skattemodel jo heller ikke til hensigt, at regulere på markedskræfterne.... Den havde til formål at beskatte borgerne på en fair måde.

Ang. hans syn på monopoler så var hans synspunkt jo at staten ikke skulle tildele monopoler, fordi det i sin essens var at fortælle forbrugerne hvordan de skal bruge deres penge. Med andre ord var hans holdning at den usynlige hånd (i.e. de frie markedskræfter) er bedre til at indrette markedet end statslig indblanding (i.e. tildeling og opretholdelse af monopoler).

Med hensyn til statsstøtte må jeg erkende jeg er lidt på bar bund - det er som sagt længe siden jeg har læst Smith. Men jeg synes det lyder lidt usandsynligt, at Smith skulle have været fortaler for statsstøtte til industrien. Det er muligt, at han har været tilhænger af statsstøtte til essentielle områder og i krisesituationer.... Men at han skulle have været fortaler for statsstøtte til "nye industrier" generelt lyder ærligt talt usandsynligt...og i direkte modstrid med hans overordnede synspunkt. Kan du evt. fortælle mig hvor i hans værk det står? Så kan jeg jo lige slå det op.

Men altså, det er jo altsammen underordnet.... Fakta er at når man taler om de frie markedskræfter eller et frit marked, så taler man om ting, der ikke reguleres af staten. Det er et faktum og det kan du slå op i enhver lærebog om emnet - Wikipedia skulle i øvrigt også have en udemærket artikel om emnet. Men Wikipedia skal man jo være varsom med....

Hej Fama

Jeg burde sidde og forberede investerpræsentation, men jeg bliver desværre grebet af snakke som disse :-)

Du kan til enhver tid spille "konkret"-kortet og henvise til, at ordet "fri" pr. definition ikke kan gradbøjes og derfor i relation til vores markedsdiskussion skal opfattes som 100% uden statslig indblandling. Det oplever jeg dog ikke, at du gør. Du nævner selv, at "frit marked" omfatter et minimumsniveau af regulering (du fremhæver i den forbindelse eksempelvis hævdelse af ejendomsret). I Widipedia (enig, det er ikke Oraklet fra Delphi) omtales "frit marked" heller ikke som noget, der er helt frit fra statslig indblanding.

Vores diskussion handler derfor ikke om hvor vidt ordet "frit" skal tages bogstaveligt eller ej, det skal det ikke. Staten skal blande sig. Definitionsmæssigt er vi derfor enige i, at "frit marked" betyder fri, dog med en vis statslig indblanding (som det også nævnes i wiki).

Vi er begge enige i, at statens indblandning skal være minimal, men jeg fremfører, at staten også skal regulere betingelser, der giver en friere prisdannelse. Som jeg opfatter dig, så er du ikke enig. Det er rigtigt, at Wikipedia er enig med dig, men hvad skal vi definere som definitorisk udgangspunkt? Jeg har brugt Adam Smith, da han er ophavsmand til "begrebet". Jeg har flere gange (gennem tiden) læst/oplevet, at Adam Smith ikke selv var så "ekstrem" som han bliver udlagt og at han rent faktisk har skrevet det, jeg har refereret.

Jeg vil prøve (når jeg får et hul) at finde passager fra hans egen tekst. Hvis de findes, har jeg så ret?  :-)
Eller hvilket definitorisk udgangspunkt foreslår du?

Dbh. Aleksander

 

 

 

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alexander

 

Når man taler om "de frie markedskræfter" eller "frie markeder" i en fagønomisk/saglig kontekst. Så taler man om ting, der ikke reguleres af staten. Prøv at google det eller send en mail til en ekspert på området (en lektor i nationaløkonomi burde være oplagt), hvis du ikke vil tage mine ord for gode varer :)

Du finder ingen økonom eller økonomisk "skole" der vil definere begreberne anderledes. Du vil naturligvis finde en masse mennesker, der ikke mener markedskræfterne alene kan sikre tilfredsstillende samfundsmæssige forhold - undertegnede inklusive. Men det er en helt anden diskussion.

 

Ang. de relevante passager fra Smith så giver jeg dig naturligvis ikke ret, såfremt det skulle vise sig han var tilhænger af statsstøtte - det handler udelukkende om at jeg interesserer mig for emnet :)

Så i forhold til at finde en afklaring på begreberne, som vi begge kan respektere. Synes jeg som sagt du skal tage fat i fagfolk på området. Hvis det viser sig at man, blandt fagfolk, definerer begreberne "frie markedskræfter" og "frie markeder" som noget der reguleres af staten, ja så giver jeg dig naturligvis ret.

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Fama

Jeg greb for 3o minutter siden telefonen og ringede til en (tilfældig) professor fra mit gamle uddannelsested CBS, Økonomisk Institut. Jeg startede med at stille ham følgende spørgsmål (ordret): "Er begrebet 'det frie marked' defineret absolut, og i givet fald hvordan, eller er det et relativt begreb".

Hans svar var, at der blandt økonomer og nationaløkonomer ikke findes en definition af begrebet "frit marked". Han var dog rimelig sikker på, at de fleste økonomer og nationaløkonomer (inklusive ham selv) foretog en mental kobling mellem "frit market" og "fuldkommen konkurrence". Hans råd var, at man i sin søgen efter en definition skulle spørge forskellige økonomer og nationaløkonomer, da man ville få forskellige svar/opfattelser og ud af disse sammensætte sin egen opfattelse af begrebet.

Da jeg opfølgende spurgte til om hvilken rolle statens indflydelse udgjorde i diskussion om definitionen af "frit marked", så ville han ikke svare på det, andet end at den skulle være minimal, men at jeg også skulle snakke med andre om det, da meningerne om dette er meget varierede.

Han nævnte i den forbindelse også noget om en Chicago-skole, som mente, at et "frit marked" uden konkurrencelove også ville kunne selvregulere sig udenom monopoler og karteller. Men det er kun denne skoles holdning.

Jeg ved ikke helt om det afklarer noget i vores diskussion, men jeg har ihvertfald kun hørt noget, som bestyrker mine holdninger.

Jeg er helt med på, at du ikke behøver at tage mine ord for gode varer, men ud fra min samtale med den gode professor kan jeg kun anbefale dig at gøre det samme.

Dbh. Aleksander

Side 6 ud af 7 (63 indlæg)