Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler omkring rettigheder til domæne

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Silkeborg
Tilmeldt 15. Oct 06
Indlæg ialt: 165
Fra  VildMedBryllup Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis jeg nu ejer domænet www.dincykel.dk og har haft drift på dette domæne et stykke tid.

Og der derefter er en der køber domænet www.din-cykel.dk og starter en webbiks

Kan jeg så gå efter ham og påkræve mig rettighederne?

 

Casper Grønbjerg
www.MyGoodParty.com

 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Alt-til-din-fest.dk:

Nej det kan du ik, da det hverken er et varemærke eller et unikt ord...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Odense
Tilmeldt 10. Feb 10
Indlæg ialt: 709
Fra  . . Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Er du helt sikker på at dette ikke kan ryger under typosquatting-reglerne?

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Krkli:

Er du helt sikker på at dette ikke kan ryger under typosquatting-reglerne?

 

Det er svært at vurdere noget uden at kende de præcise detaljer.... Men jeg vil helt klart give dig ret - det ligner en oplagt typosquatting sag....

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 15. Oct 06
Indlæg ialt: 165
Fra  VildMedBryllup Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå, nu blev jeg da lidt klogere

søgte på typosquatting på google og fandt DK hostmaster skriv om det her:

https://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=271

Jeg TROR nok at mit spørgsmål er rimelig besvaret ud fra det

 

Casper Grønbjerg
www.MyGoodParty.com

 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Krkli:

Er du helt sikker på at dette ikke kan ryger under typosquatting-reglerne?

Altså Typosquatting kræver jo, at det er forsætteligt og det er med fuldt overlæg, hvor man nasser på en andens, og det vil jeg nu ik mene, at der er tale om, i det pågældende eksempel, som trådstarter lavede...

Det kræver flere informationer, før man evt kan afgøre det...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror ikke det kan kaldes typosquatting. Typosquatting forudsætter bl.a. at registranten har registreret mere end én snylterdomæne.

Der findes en del sager, hvor der er gjort krav på et generisk domæne som det, du nævner. Det er dog i de fleste tilfælde endt ud med, at indklagede har fået lov at beholde domænet.

I de sager, hvor klager har vundet retten til generiske domæner er der "mere i sagen" end blot, at et domæne "ligner". Der er som regel en overtrædelse af markedsføringsloven inde over også.

Det du skal overveje er, om en sag har så meget værdi for dig, at du vil betale for at få hjælp af en advokat (og nej, dette er ikke en salgstale. Jeg er ikke advokat og tager ikke denne slags sager).

Du har - medmindre du vil til domstolene - kun ét skud i bøssen. Husk, at det jo er dig der skal bevise at indklagede krænker din virksomhed - ikke omvendt. Og det er rent ud sagt ikke for lægmand. Hvis din klage til Klagenævnet for Domænenavne ikke er ordentlig argumenteret og underbygget så taber du. Og sådan bør det faktisk også være.

Vh
Lars

PS. Sådan lige for at fuldstændiggøre tingene, så kan generiske domænenavne også godt overføres selvom de ikke som sådan indgår i en krænkelse af markedsføringsloven. Se eksempelvis kendelsen i byggeraadgiveren.dk (http://www.difo.dk/perl/arkiv/pdf/1379-byggeraadgiverendk.pdf).

Her brugte indklagede domænet til at skabe trafik på sit eget website, som overhovedet ikke har nogen relation til byggerådgivning. Klagenævnet vurderede, at domænet havde en større værdi for klager end for indklagede og derfor overdrog domænet til klager. Der var et par ekstra detaljer - men værdien for indklagede var det vigtige og i øvrigt et princip som er fastslået i domæneloven.

 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 15. Oct 06
Indlæg ialt: 165
Fra  VildMedBryllup Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars

Tak for dette rigtig gode svar.

Jeg har haft problemet nede i Tyskland, hvor reglerne sandsynligvis er anderledes.

Men i virkeligheden skal man jo bare altid sørge for at købe de relevante domæner der ligger meget tæt op af sit eget.

 

Casper Grønbjerg
www.MyGoodParty.com

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Velbekom Smile

Alt-til-din-fest.dk:
Men i virkeligheden skal man jo bare altid sørge for at købe de relevante domæner der ligger meget tæt op af sit eget.

Enig - du kan komme et stykke vej, men det er faktisk en del domæner, vi taler om.

  • med/uden bindestreg
  • ental/flertal
  • bestemt/ubestemt form
  • flere "autoriserede stavemåder"
  • med æ, ø, å / ae, oe og aa

- og det er bare de "værste"/vigtigste.

Vh
Lars

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)