Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg er en domæne haj... holder det i byretten?

Side 5 ud af 7 (68 indlæg)
Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 01:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Fama:

Sune

 

Nej det har du ganske ret i.... Men jeg taler heller ikke om de tilfælde. Jeg taler om de tilfælde hvor det udelukkende er domænet, der handles. Det er i strid med lovgivningen og det står sådan set ikke til fortolkning.

Okay, det virkede på dit svar til Lagersalg som om at det var alle former for handler med domæner du mente.

Jeg er dog fortsat ikke helt enig i din betragtning om at det hele er så klokkeklart og enkelt. Selvom det er en meget simpel tekst, så er jura altså ikke bare nødvendigvis altid så simpelt som det ser ud. Når der ikke er nogen præcedens på området, så kan du jo dybest set stadig fortolke teksten forskelligt. Opretholdelse af en registrering kan i mine øjne godt tolkes som at forny domænet, og i givet fald er der vel intet galt for at man sætter domænet til salg før dets udløb og ser om nogen er interesserede i at købe det før man lader det løbe ud. Bevares, det er nok de færreste (om nogen i det hele taget) situationer hvor dette er tilfældet ved, men jeg mener nu sagtens man kan fortolke loven på en måde der gør dette muligt - og før det er afgjort om det er tilfældet eller ej, så kan man jo ikke skære det ud i pap og sige at al handel med .dk domæner som en selvstændig "vare" er ulovlig.
Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 02:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Sune

 

Det er ganske enkelt ikke sandt, at der ikke er præcedens på området. Klagenævnet for Domænenavne har rent faktisk truffet en stribe principielle afgørelser i 2009-2010.

Du må ikke sælge "ubrugte" domænenavne, sådan er det bare :)

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16488
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 07:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Casper, IOOS Internet:

Hej Ruben,

Er det en individeul vuderingssag, eller kan man blot konkludere det ved at jeg køber domænet? Virksomhederne og mig har som udgangspunkt samme mål, nemlig at sælge en masse af deres produkter.

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit

Jeg vil sige du krænker varemarkedet du køber jo domænet og med fuldt overlæg vil du profitere på andens firma varemærke http://www.erhvervsbladet.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070518/NEWS02/70518008

artiklen om amino.dk her og det du snakker om

http://komputer.dk/nyheder/sikkerhed-nyheder/svindlere-tjener-stort-paa-stavefejl

mine egen erfaring har vundet domæne sag strip-danmark.dk da de prøvet at markedsføre sig med vores varemærke

 

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 07:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikael,

Ingen af navnene er registreret som varemærker,

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Sune Christesen:
Jeg er dog fortsat ikke helt enig i din betragtning om at det hele er så klokkeklart og enkelt.

Jeg har det sidste halvandet års tid fulgt debatten om domæner indgående. Selvom jeg herinde "markedsfører" mig som momsekspert (og det er ikke lånte fjer Smile) så har jeg en lille bibeskæftigelse. Jeg er den ydmyge ejer af det lille firma (STOP-tps) som refereres til i artiklen fra Komputer (Mikaels indlæg).

Sune har fuldstændig ret - jura er ikke sort og hvid.

Området for immaterelle rettigheder er underlagt privat påtale. Det vil sige, at den der er krænket selv skal tage sagen op. Det samme gælder den, der vil påstå en "ulovlig" handling.

Det er grundlæggende ikke ulovligt at forsøge at sælge et domæne. Men domæneloven indeholder nogle regler som gør, at man kan få Klagenævnet for Domænenavne til at fratage en registrant et domæne (og overdrage det til én selv) hvis registreringen er i strid med loven.

Jeg ved godt, at "lovlig" og "ulovlig" er to gode ord at bruge, men i praksis er sagerne mere nuancerede. Det Klagenævnet gør er, at man foretager en samlet vurdering af især registrantens adfærd og jeg er i denne forbindelse ikke enig i, at det er "nok" at en registrant anfører, at der er tale om salg af et "samlet koncept" for, at en registrering ikke kan anses for at være "opretholdt med henblik på salg".

Klagenævnet vil helt klart kunne anse en konceptbeskrivelse for ren pro forma og alene være et forsøg på at omgå reglen om forbuddet mod warehousing.

Et sted i denne tråd står i øvrigt, at et domæne bare kan sælges inden Klagenævnet når at træffe afgørelse.

Nej det kan det ikke. Når der er indgivet klage til Klagenævnet kan der som udgangspunkt ikke ændres registrant.

Vh
Lars

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16488
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 08:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Casper, IOOS Internet:

Hej Mikael,

Ingen af navnene er registreret som varemærker,

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit

Det var mit heller ikke med de kræket mit navn , man behøver ikke registrerer navn og produkt  som varemærker, før man krænker et andet produkt

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Gosvig:

Jeg ved godt, at "lovlig" og "ulovlig" er to gode ord at bruge, men i praksis er sagerne mere nuancerede. Det Klagenævnet gør er, at man foretager en samlet vurdering af især registrantens adfærd og jeg er i denne forbindelse ikke enig i, at det er "nok" at en registrant anfører, at der er tale om salg af et "samlet koncept" for, at en registrering ikke kan anses for at være "opretholdt med henblik på salg".

Klagenævnet vil helt klart kunne anse en konceptbeskrivelse for ren pro forma og alene være et forsøg på at omgå reglen om forbuddet mod warehousing.

 

Hej Lars

 

Du har helt ret i at det, i forbindelse med en evt. klagesag, ikke bare er nok at knalde en eller anden tilfældig template på sit site og så sige "Nuuh... Det er jo et koncept, ikke et domæne jeg sælger". Men det synes jeg måske er noget man skal tage fat på senere i debatten. Til at starte med er det vel oplagt, at tage fat i den helt åbenlyse handel med domæner, der foregår i strid med lovgivningen og reglerne på området.

For jeg forstår ganske enkelt ikke man accepterer det fra Aminos side.... Uanset om man så synes lovgivningen er åndssvag eller om folk generelt ignorerer den. Så er det nu engang den gældende lovgivning, og den må vel overholdes?

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Fama:

For jeg forstår ganske enkelt ikke man accepterer det fra Aminos side.... Uanset om man så synes lovgivningen er åndssvag eller om folk generelt ignorerer den. Så er det nu engang den gældende lovgivning, og den må vel overholdes?

Personligt mener jeg ikke Amino skal sidde og kontrollere hver enkelt auktion. En konkret klage er jeg 101% sikker på, at folkene bag også vil tage uhyre seriøst.

Men vi bevæger os jo netop på et område med privat påtale - og så er det altså op til den krænkede at reagere. Amino skal ikke være et selvbestaltet "domænepoliti".

Og så netop fordi det ikke er sort og hvidt så er det ikke Aminos opgave at afgøre på hvilken side af grænsen en konkret tråd befinder sig.

For så vidt angår sælgerne, så tror jeg man glemmer en ting. Hvis jeg nu forelskede mig i et domæne, der sælges herinde, så ville jeg omgående skrive til DK-Hostmaster/DIFO og bede dem blokere for ændringer af registranten = indgive en klage, hvor jeg kræver domænet overdraget og bede om at den fremmes på grund af mistanke om overtrædelse af domænelovens warehousing regel.

Og så ville jeg tage den derfra.

Sagt med lidt andre ord - en auktion på Amino er faktisk en blottelse af de helt store for det kan jo være det endegyldige bevis på, at der er gang i en overtrædelse af domæneloven.

Nu skal det lige siges, at warehousing-reglen først endegyldigt gælder fra og med 1. juli i år (domæner registreret før lovens ikrafttrædelse må faktisk i skrivende stund godt være registreret med henblik på salg).

Men jeg tror at vi efter 1. juli kommer til at se en del sager, hvor man går direkte på warehouserne og forlanger deres domæner overdraget. Og det ved warehouserne godt. Jeg tror ikke på, at det er tilfældigt, at der har været så mange auktioner på det seneste.

Vh
Lars

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Fama:
For jeg forstår ganske enkelt ikke man accepterer det fra Aminos side.... Uanset om man så synes lovgivningen er åndssvag eller om folk generelt ignorerer den. Så er det nu engang den gældende lovgivning, og den må vel overholdes?

Det er også strafbart at stjæle slik, men retssystemet ville crashe hvis det skulle gennem de sager. De samme ville gøre sig gældende hvis praksis blev indskærpet i domænesager.

Som for omtalt, så er en ting den skrevne lovtekst, og en anden ting den praktiske udførelse af den samt alment gældende praksis på området.

Hverken dig eller Lars har sendt et link som understøtter jeres påstande i form at afgørelser fra domæneklagenævnet, ikke at jeg siger de ikke eksisterer, men når I nu er så skråsikre, så send venligst links.

Fama:
Til at starte med er det vel oplagt, at tage fat i den helt åbenlyse handel med domæner, der foregår i strid med lovgivningen og reglerne på området.

Hvorfor? Det er da ikke til skade for nogen overhovedet, den skade du mener der er, er din betragtning.

Fama:
Du har helt ret i at det, i forbindelse med en evt. klagesag, ikke bare er nok at knalde en eller anden tilfældig template på sit site og så sige "Nuuh... Det er jo et koncept, ikke et domæne jeg sælger".

Jeg tror ikke på du kan fremvise et eneste eksempel på at det ikke er i orden. Templates er designskabeloner på den visuelle del der ligger på hjemmesiden, og har således ikke noget at gøre med tekstindholdet. Det er op til domæneejeren at anvende domænet, det er ikke op til klagenævnet at tage stilling til hvilken template der er anvendt.

_______________________________________________________________________________________

Fama - det virker seriøst som om du er på et crusade der er noget nært umuligt og at du i realiteten ønsker begrænsninger frem for muligheder. Du afviser konsekvent at kommentere de holdninger der træder mod dine som er ganske ensidige (og sådan fungerer håndteringen af love ikke i DK, med enkelte undtagelser naturligvis).

Du mener f.eks at det hindrer/giver begrænsninger for virksomheder, og det er jo direkte forkert. Når der sælges et domæne med konceptbeskrivelse, så kan det animere andre til at udvikle idéen som var tiltænkt men ikke udført til ende, og dermed skabes en aktivitet som kan afstedkomme mere business. Og hvis din tankegang skulle følges, så ville det være umuligt at håndtere salget/vedligeholdelse af domæner, da der jo sikkert ville være 1.000 eller flere der ville stå i kø for f.eks. www.parfume.dk

Men du kan da prøve din teori i praksis og vise at du kan få www.parfume.dk via en afgørelse i domæneklagenævnet.

Jeg tror ikke på du får held med at stoppe domænesalget med koncepter her på Amino.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars

 

Det handler ikke om at Amino skal agere "domænepoliti". Det handler som udgangspunkt om at der foregår aktiviteter herinde, som helt klart er imod lovgivningen og at man tilsyneladende accepterer den adfærd.

Det undrer mig og det undrer mig især, at det sker på trods af at Amino skriver følgende i sit regelsæt : Amino ApS vil i overensstemmelse med gældende lovgivning slette ulovligt indhold på Amino.

Det er jo med alt tydelighed ikke sandt - det tager sgu ikke mange sekunder at løbe salgs-sektionen igennem og finde de første mange eksempler på handel med domænenavne, der ikke ville holde for fem flade øre i en klagesag.

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Side 5 ud af 7 (68 indlæg)