Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg er en domæne haj... holder det i byretten?

Side 4 ud af 7 (68 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 00:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Fama > Nu er det måske mig der ikke har fulgt så meget med, men er der mange der sælger domænerne som sådan udelukkende på domænenavnet?

Jeg har bemærket mange som sælger deres hjemmeside og at man derved selvfølgelig får overdraget domænet som en led i handlen, men i et sådan tilfælde er det ikke domænet der sælges.
Men sælges domæner også ofte herinde helt alene uden website da?

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars

 

Ja, det gør der... Nu ser jeg ikke nogen grund til at hive nogle henvisninger til specifikke tråde ind i debatten. Men kig ned i sektionen "Jeg har et tilbud...." og du vil hurtigt finde noget guf :)

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 00:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Fama:
Hvordan kan det være man accepterer åbenlyst ulovlige auktioner herinde? Jeg tænker naturligvis på den livlige handel med domænenavne. Det er ret klart både i forhold til lovgivningen på området og Klagenævnet for Domænenavnes praksis, at en stor del af disse auktioner er direkte ulovlige.

Hvordan kan du sige de er ulovlige? Du har da ikke den fjerneste anelse om hvorvidt det var tiltænkt et projekt eller ej.

Når man skal sælge et domæne, så skal man huske at beskrive den tiltænkte model eller projekt som man har opgivet og derfor sælger, så er de juridiske muligheder i Lov om Internetdomæner mere eller mindre sat ud af kraft, da bevis byrden da ligger hos den der vil indsende klage til domæneklagenævnet. Og inden det nogensinde kommer i omdrejninger, så er domænet solgt. DK Hostmaster kan intet gøre.

Og i øvrigt har jeg ikke set mange afgørelser der har med dette at gøre.

Fama:
Hvorfor accepterer man den handel og ville det ikke, alt andet lige, gøre det nemmere for os alle at gøre brug af internettet i vores virksomhedsdrift, hvis man begrænsede denne handel mest muligt?

Fordi det i 99% af tilfældene ikke er ulovligt, da det har været tiltænkt projekter. Hvis jeg nu havde domænet www.jegvilhavestorepatter.dk så skal ingen blande sig i om jeg sælger der og til hvilken pris, og kan ikke se hvad det har med andres virksomhedsdrift at gøre.

Internettet er dynamisk, og regelsættet for domænenavne f.s.a salg er ligegyldigt, når det ikke drejer sig om domæner det tilhører virksomheder.

Med dynamisk mener jeg, at der hele tiden kommer nye ting til som giver nye muligheder. Youtube og Facebook er en af de gode eksempler på at der derved affødes et hav af muligheder for xxxxtube.dk eller xxxxxbook.dk - og hvad skulle begrundelsen være for at man ikke skulle kunne sælge dem med fortjeneste? For fortjenesten ved et salg er ofte også en del af en virksomhed og en forretning, så derved skaber det da ligeså meget provenu som alt andet salg gør, som der ved overskud ved betales skat af.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 00:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagersalg

 

Det er fuldstændigt ligegyldigt hvad den oprindelige hensigt med domænet var -" Lov om internetdomæner, der er tildelt Danmark" er fuldstændigt klar i spyttet omkring det her.

§12 Stk. 2. lyder således:

Registranter må ikke registrere og opretholde registreringer af internetdomænenavne alene med videresalg eller udlejning for øje.

Lovligheden af det her står altså ikke til diskussion.... Det vi så kan diskutere er retfærdigheden af lovgivningen. Men det giver absolut ingen mening at diskutere lovligheden - der foregår handler i direkte strid med lovgivningen herinde på Amino - punktum -

 

Hvis du ikke vil benytte et domæne længere har du to valgmuligheder: Overdrage det uden profit til en anden part eller afregistrere det.

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 01:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Fama:
Det er fuldstændigt ligegyldigt hvad den oprindelige hensigt med domænet var -" Lov om internetdomæner, der er tildelt Danmark" er fuldstændigt klar i spyttet omkring det her.

Det er jeg så ikke enig i.

Fama:
Registranter må ikke registrere og opretholde registreringer af internetdomænenavne alene med videresalg eller udlejning for øje.

Da de aldrig vil kunne bevise dette. Den pasus kan kun komme i betragtning hvis de ændrer loven og indfører krav om at der er synlig ibrugtagen inden en given periode, og det får de aldrig gennemført.

Og som skrevet, har ikke set afgørelser der vedrører dette i Domæneklagenævnet og jeg tror ikke de gider beskæftige sig med det f.s.a. domæner der er sammensatte af trends, dagligdagsord osv osv..

 

Køb ren argan olie her

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 01:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fama:

Lagersalg

 

Det er fuldstændigt ligegyldigt hvad den oprindelige hensigt med domænet var -" Lov om internetdomæner, der er tildelt Danmark" er fuldstændigt klar i spyttet omkring det her.

§12 Stk. 2. lyder således:

Registranter må ikke registrere og opretholde registreringer af internetdomænenavne alene med videresalg eller udlejning for øje.

Lovligheden af det her står altså ikke til diskussion.... Det vi så kan diskutere er retfærdigheden af lovgivningen. Men det giver absolut ingen mening at diskutere lovligheden - der foregår handler i direkte strid med lovgivningen herinde på Amino - punktum -

 

Hvis du ikke vil benytte et domæne længere har du to valgmuligheder: Overdrage det uden profit til en anden part eller afregistrere det.

Hvis jura var så sort på hvidt og lige til at fortolke, så ville der ikke være behov for advokater der kunne inkassere adskillige tusinde kroner i timen. Du kan tolke det der skrives på flere måder, som jeg læser loven er der intet ulovligt i at opretholde en registrering for at sælge et domæne med som en del af en webside, et forretningskoncept eller lignende. Faktisk står der specifikt i teksten at man ikke må opretholde registreringen alene med det ene formål at videresælge domænet, og det er jo ikke det der alene er formålet hvis man opretholder registreringen fordi den har en værdi for det website eller det forretningskoncept man f.eks. prøver at sælge.
Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 01:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagersalg

 

I det øjeblik du smider en annonce op med "domæne til salg" og yderligere bidrager med beviser i form af ting som "det er kun domænet, der sælges", så er der slet ikke noget at diskutere - det er i strid med lovgivningen.

Grunden til at klagenævnet ikke tager fat i det er ganske enkelt at de ikke har pligt/bemyndigelse til at sikre håndhævelse af lovgivningen pro-aktivt.... Til sammenligning har forbrugerombudsmanden netop denne pligt/bemyndigelse, hvorfor vi ser en helt anden praksis i håndhævelsen af de forskellige lovgivninger han har ansvaret for.

 

Så det er ganske enkelt noget ævl, at det er lovligt... Det er fuldstændigt klart, at der foregår auktioner i strid med gældende dansk lov herinde og at disse bliver accepteret.

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 01:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Sune

 

Nej det har du ganske ret i.... Men jeg taler heller ikke om de tilfælde. Jeg taler om de tilfælde hvor det udelukkende er domænet, der handles. Det er i strid med lovgivningen og det står sådan set ikke til fortolkning.

 

Så jeg synes ikke det giver mening at diskutere lovligheden af det.... Det er ikke lovligt: Så enkelt kan det siges. Men jeg synes det er på sin plads at diskutere den accept af ulovlig adfærd der tilsyneladende er.

Jeg synes også det kunne være interessant at diskutere retfærdigheden af lovgivningen og konsekvenserne af den for os, som erhvervsdrivende.... Men lovligheden af den specifikke adfærd mener jeg altså ikke står til diskussion - sorry.

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 01:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Fama:
Så det er ganske enkelt noget ævl, at det er lovligt... Det er fuldstændigt klart, at der foregår auktioner i strid med gældende dansk lov herinde og at disse bliver accepteret.

Jamen så længe du ikke forstår, at det er ordet "ALENE" i lovteksten der faktisk umuliggør en afgørelse, og der derved ikke i realiteten kan gøres noget og loven på det punkt er uden virkning, ja så kan jeg ikke gøre eller skrive noget der får dig til at forstå det.

Og i øvrigt er der ingen straf forbundet med det, så ingen tager der serøst. Og når alt kommer til alt, så hvis en sag blev efterprøvet, så er det langt fra sikkert at din fortolkning vil være genstand for en afgørelse, da det ene og alene beror på om domæneklagenævnet via indklager kan påvise det der står i den paragraf, og det kan de ikke.

 

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 01:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagersalg

 

Jeg forstår skam ganske udmærket ordet "alene"... Men jeg forstår også ordet "kun" og jeg forstår endvidere betydningen af sætningen "det er kun domænet der sælges". Så den holder altså slet ikke den der - der foregår en del handler med domænenavne herinde, som er i direkte strid med lovgivningen. Det kan du så sidde og benægte herfra og til nytår 2042, og vi kan for så vidt også hurtigt blive enige om at der sandsynligvis er et hul i lovgivningen. Men i de tilfælde (og dem er der mange af) hvor folk ikke benytter det hul, så er det altså noget vrøvl, at påstå det er lovligt.

 

Der foregår ulovlig handel med domænenavne herinde. Det mener jeg ikke står til diskussion og jeg mener overhovedet ikke det ændrer noget, at folk ignorerer lovgivningen eller at de, i teorien, kan benytte sig af smuthuller.

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Side 4 ud af 7 (68 indlæg)