Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedr. løn/betaling fra eget ApS

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,

Jeg er lidt i tvivl om det rigtige at gøre mht. til betaling for mit eget arbejde - og søger derfor gode råd:

Jeg udbetaler ingen løn til mig selv fra mit eget ApS - af hensyn til konsolidering. Og sådan vil jeg helst have det skal fortsætte i et godt stykke tid endnu.

Imidlertid er der jo aldrig en regel uden en undtagelse - og derfor skal jeg nu have en enkelt løn-udbetaling.
Jeg har en enkeltmandsvirksomhed ved siden af, hvor jeg laver markedsføring og grafisk arbejde. Og det er netop det, jeg har lavet for mit ApS.

Jeg har derfor 2 valg i forhold til udbetalingen - og jeg vil enormt gerne vide hvad I synes er det mest fornuftige/rigtige at gøre: 
 - Skal jeg udbetale det som en lønning fra ApS'et?
 - Eller skal jeg skrive en faktura fra mit enkeltmandsfirma til ApS'et?

Hvad er fordele og ulemper ved de 2 muligheder?

På forhånd tak for hjælpen
Rikke

Fra Sorø
Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 28
Fra  BusinessTime Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rikke

 

Det allernemmeste er at sende dit APS en faktura for udført arbejde.

 

Venlig hilsen

Helle Pia

HPKontorservice@live.dk

Fra København
Tilmeldt 30. Jan 08
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke se nogen ide i denne manøvre, da du flytter en indtægt der skal beskattes med 25 % (i selskaberet) over til personlig beskatning (forudsat du ikke er en del af VSO).

Som udgangspunkt ville jeg sørge for at få udbytte op til udbyttegrænsen (28 % beskatning op til 48.300, 96.600 så fremt du er gift).

 

Steffen

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rikke

Du kan godt for en enkelt gangs skyld gøre, som det er foreslået, skrive en faktura fra dit enkeltmandsfirma til selskabet, men SKAT er ikke særlig glade for fakturering mellem et ens enkeltmandsfirma og ens eget selskab.

Det korrekte ville være at udbetale løn fra selskabet.

Løsningen med udbetaling af udbytte giver ikke umiddelbart nogen fordel, idet selskabet ikke har fradrag for udbyttet og der derfor skal svares 28% i udbytteskat af udbyttet. Denne metode er en god idé, hvis du betaler topskat.

Hilsen

Tonny

Fra København
Tilmeldt 30. Jan 08
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja var nok lidt for hurtig ang. udbytte, det forudsætter jo, som du siger, at man er ramt af topskatten.

 

Nu skriver du at SKAT ikke er glad for sådan fakturering, har du eksempler på hvor de måske ville skride ind/eller hvad er deres fokus områder i denne forbindelse?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen E:

Ja var nok lidt for hurtig ang. udbytte, det forudsætter jo, som du siger, at man er ramt af topskatten.

 

Nu skriver du at SKAT ikke er glad for sådan fakturering, har du eksempler på hvor de måske ville skride ind/eller hvad er deres fokus områder i denne forbindelse?

Problemet er, at man i denne situation har mulighed for at "flytte" på sin omsætning mellem privat og selskab, hvorfor der vil være skærpede krav til, hvorfor der sker en fakturering på denne måde.

Det bliver faktisk endnu værre i tilfælde, hvor selskabet har forskudt regnskabsår.

Hilsen

Tonny

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok - tak for jeres svar.

Jeg tror jeg kontakter Skat for at spørge om de ville have noget imod at jeg skrev en faktura. Det er jo alt andet lige nemmere...og med deres accept, må det være i orden.

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)