Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vi er gået konkurs, hvad nu?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære venner.

I dag blev mit Aps erklæret konkurs i skifteretten. Det er nok ikke nødvendigt at give udtryk for sørgeligheden i det, for det kan enhver vel forestille sig. En stor trøst er det dog at vide, at man her på Amino kan få hjælp til at komme igennem alle de praktiske ting, som næsten ikke er til at overskue selv.

Mit første spørgsmål i den forbindelse er: Jeg er blevet bedt om, at lave en kreditor liste. Min ægtefælle (som ikke er en del af selskabet) og jeg har lånt firmaet temmelig mange penge. Skal lånet/ydelsen fra os skrives på kreditorlisten? Og har det betydning, hvordan udgiften bliver beskrevet? Altså om det er et lån eller et indskud i virksomheden.

Næste spørgsmål er: hverken min ægtefælle eller jeg har fået løn i over et år (Vi har begge en ansættelses kontrakt). Er lønnen også en gæld i virksomheden eller har man bare accepteret ikke at få løn, da der er gået så lang tid. Har vi mulighed for at få hjælp af LG for en periode?

De bedste hilsner og på forhånd tak!

Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 327
Skrevet kl. 07:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er en trist situation, i er i lige nu og synd at ingen aminoer har et svar til dig. Jeg kender desværre ikke svaret på nogen af dine spørgsmål, men har du prøvet at læse andre tråde om emnet? Pøj pøj med det hele. Nina

 

 

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 08:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeres lån til virksomheden skal med på kreditorlisten, men det er ikke sikkert, at jeres tilgodehavende vil have højst prioritet, når selskabets aktiver skal opgøres og sælges, så kreditorene kan få andel i den værdi der er.

Der er forskel på lån og indskud. Når I låner selskabet penge, så har selskabet en gæld til jer. Når I (som ejere) indskyder penge i selskabet, så er det en udvidelse af selskabets ejenkapital og så er pengene selskabets (dvs. ingen gæld og tilbagebetalingspligt). I skal på indbetalingstidspunktet have været meget tydelige med hvilken type indbetaling der har været tale om. Jeres revisor må have truffet en beslutning om dette, hvilket I hurtigt kan finde ud af.

Dbh. Aleksander

 

Tilmeldt 5. May 09
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit bedste råd er at I tager fat i en advokat, som har erfaring med den slags sager, da der er mange faldgrupper og det er vigtigt hvornår man har gjort hvad.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej info@

Hvis jeg har forstået dig rigtigt så har du allerede været i skifteretten med dit selskab og konkurs er en realitet?

Ellers ville der jo være muligheden for at gå i betalingsstandsning og bruge tiden til at undersøge en rekonstruktion af dit selskab.

I mit firma arbejder vi med rekonstruktion eller hurtig afvikling af kriseramte selskaber.

Vi kan ofte få vores konsulent honorar dækket gennem væksthuset og Early Warning.

Vi har faktisk ret gode erfaringer med at kunne hjælpe kriseramte virksomheder på fode igen.

Du skal være velkommen til at kontakte mig: am@Nr1-okonomikontoret.dk / tlf. 2084 8737

De bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 07:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen og tak for alle svarene.

Nina: Ja, du kan tro at jeg har læst alt igennem, men det er jo heldigvis de færreste, som havner i denne situation, så der er ikke så meget at finde.

Aleksander: Den "væsentligste" kreditor er skat, så jeg er helt klar over, at vores lån har lav prioritet ;-) Desværre fravalgte vi revisor p.g.a økonomi, men pengene er indbetalt som et lån. Vil vi mon senere få et fradrag for beløbet?

Christiansen: Du har sikkert ret. Det kan være små ting, der gør den store forskel.

Toogtoerfem: Jeg har aldrig før hørt om Early warning, så tak for linket. Jeg kan jo ikke få mindre end nej.

Anders Mikkelsen: Det er sandt, at vi er blevet eklæret konkurs i skifteretten og så har i vel ikke længere mulighed for at bistå med råd og vejledning?

Det var rart at få nogle råd til at komme videre herfra, så tak for det. :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Info@:

Hej igen og tak for alle svarene.

Nina: Ja, du kan tro at jeg har læst alt igennem, men det er jo heldigvis de færreste, som havner i denne situation, så der er ikke så meget at finde.

Aleksander: Den "væsentligste" kreditor er skat, så jeg er helt klar over, at vores lån har lav prioritet ;-) Desværre fravalgte vi revisor p.g.a økonomi, men pengene er indbetalt som et lån. Vil vi mon senere få et fradrag for beløbet?

Christiansen: Du har sikkert ret. Det kan være små ting, der gør den store forskel.

Toogtoerfem: Jeg har aldrig før hørt om Early warning, så tak for linket. Jeg kan jo ikke få mindre end nej.

Anders Mikkelsen: Det er sandt, at vi er blevet eklæret konkurs i skifteretten og så har i vel ikke længere mulighed for at bistå med råd og vejledning?

Det var rart at få nogle råd til at komme videre herfra, så tak for det. :-)

Hej

Der er 2 ting jeg hæfter mig ved i dit svar:

  • Den "væsentligste" kreditor (også den største) er SKAT eller... Normalt går SKAT ikke efter at erklære virksomheder konkurs, der er selvfølgelig undtagelser, men er det SKAT der har indgivet konkursbegæringen?
  • Jeg går ud fra, at der er udpeget en kurator til konkursboet, så der kan være en mulighed for at "købe" den sunde del af virksomheden ud af boet, hvis der er ønsker om at fortsætte virksomheden på et eller andet niveau.

De lån i har givet til virksomheden er tabt ligesom der heller ikke gives fradrag for tabet.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 08:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny.

Ja, det er SKAT, der har indgivet konkursbegæringen. Vi betalte ca. halvdelen af gælden tilbage i løbet af 2009 sammen med de løbende afgifter.

I 2010 har der ikke været noget særligt at lave i branchen (håndværker) og vi kom bagud med afdragene. Da vi så igen kunne betale, ville SKAT ikke genoptage ordningen.

Det lyder interessant, med at købe en sund del ud af boet. Den mulighed var jeg ikke klar over eksisterede.

Virksomheden har et uudnyttet fradrag (på grund af underskud), som langt overstiger gælden i virksomheden. Kan det helt eller delvist overføres til den del af boet, man evt. køber?

Tilmeldt 30. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Info@:

Det lyder interessant, med at købe en sund del ud af boet. Den mulighed var jeg ikke klar over eksisterede.

Virksomheden har et uudnyttet fradrag (på grund af underskud), som langt overstiger gælden i virksomheden. Kan det helt eller delvist overføres til den del af boet, man evt. køber?

I kan ikke købe det uudnyttet fradrag da det jo ligger i selve virksomheden. Men hvis der kan indgås aftale med kurator/bobestyrer kan i allerede på et tidligt stadie købe biler, maskiner, ufærdige byggeprojekter samt fordringer og tilgodehavender fra jeres gamle kunder og dermed i et nyt firma med nyt navn starte op igen.

 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)