Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsordning - mulighed for at få SU.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 07
Indlæg ialt: 515
Fra  Blacksnow.dk Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er.

Så har jeg brug for lidt hjælp til skat, mere præcist virksomhedsordningen.

Jeg regner med at skulle igang med at studere her til efteråret, efter et års sabbatår, og jeg skal derfor igang med at organisere det hele sådan at det sker på en optimal måde rent økonomisk.

Nu har jeg hørt fra flere steder at der er en øvre grænse, for hvor meget jeg må tjene årligt og samtidig modtage uddannesesstøtte af staten (SU). Jeg er ret sikker på at jeg ligger over denne grænse, da jeg mener den ligger på cirka 90.000 kr, er det korrekt? 

Hvordan kan jeg arrangere min virksomheds økonomi, sådan at jeg kan modtage SU under mit studie. Jeg har en ide om at jeg skal tilmeldes virksomhedsordningen, sådan at det kun er det hævede beløb til privat brug, som har noget at sige rent indtjeningsmæssigt, er det rigtigt forstået? 
Fordi så må fidusen være at holde det hævede årlige beløb på under 90.000 og dermed modtage min andel SU også.

Kan det lade sig gøre at tilmelde sig virksomhedsordningen for de resterende måneder af 2010, og hvis det kan, hvordan gør jeg det så rent praktisk på den rigtige måde?

På forhånd mange tak.

 

Fra Østbirk
Tilmeldt 24. Apr 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har de 90.000 du må tjene om året. Og så kan du modtage normal SU. Det smarte er så. Hvis du f.eks FRAVÆLGER din SU bare én måned må du tjene 28.000 mere det år. For hver gang du fravælger en måneds SU får du mulighed for at tjene dette beløb.

Det er for at gavne de studerende som arbejder sygt i Sommerferien hvor de alligevel får SU

(Garanterer ikke for satserne, men ved der er en regel for det)

Because Aps - Din partner i tøj valget. Vi har alt indenfor arbejdstøj, profilbeklædning, sikkerhedsko, reklameartikler og meget mere.

Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 07
Indlæg ialt: 515
Fra  Blacksnow.dk Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit Thomas.
I første omgang vil jeg bare gerne vide hvad jeg kan gøre, da jeg jo tjener OVER de 90.000 kr.
Ved du noget om det? 

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Lybek:

Du har de 90.000 du må tjene om året. Og så kan du modtage normal SU. Det smarte er så. Hvis du f.eks FRAVÆLGER din SU bare én måned må du tjene 28.000 mere det år. For hver gang du fravælger en måneds SU får du mulighed for at tjene dette beløb.

Mener ikke at der findes de såkaldte klip mere, da man har hævet beløbet fra 75.000 til de 90.000 i dag..

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

Du skal ikke "tilmeldes" VSO. Det vælger du når du laver din selvangivelse.

Det smarte ved VSO er, at du lader kapitalen stå i virksomheden og hele indtægten bliver  virksomhedsbeskatte med 25%. På denne måde kan du styre din personlige indkomst, så den kommer under/lige op til de 90.000kr og du således ikke skal undvære SU.

Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 07
Indlæg ialt: 515
Fra  Blacksnow.dk Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian Konradsen:

Hej,

Du skal ikke "tilmeldes" VSO. Det vælger du når du laver din selvangivelse.

Det smarte ved VSO er, at du lader kapitalen stå i virksomheden og hele indtægten bliver  virksomhedsbeskatte med 25%. På denne måde kan du styre din personlige indkomst, så den kommer under/lige op til de 90.000kr og du således ikke skal undvære SU.

Okay, så hvis jeg bare sørger for ikke at hæve mere end 90.000 kr i 2010, så kan jeg sagtens tilmelde mig SU til sommer og modtage det, uden at få et smæk næste år? 
Du skriver  " hele indtægten bliver  virksomhedsbeskattet med 25%." - Her mener du overskud og ikke indtægt, ikke sandt?  

 

Fra Østbirk
Tilmeldt 24. Apr 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

KennM:
Mener ikke at der findes de såkaldte klip mere, da man har hævet beløbet fra 75.000 til de 90.000 i dag..

Hvad fanden er da det for noget lort :)
Det var også sådan at hvis man først begyndte på SU i august har man de første 7 måneder på året ikke modtaget SU og måtte derfor tjene 7 * 28000 + 90000 = 286.000 det år udover sin SU. Men okay så behøver man jo nok ikke SU. Så rammer man bare topskat :)

Men er du sikker på de klip er fjernet?

Because Aps - Din partner i tøj valget. Vi har alt indenfor arbejdstøj, profilbeklædning, sikkerhedsko, reklameartikler og meget mere.

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jo vi kan godt kalde det overskud :O)

Har du været inde og læse på SU.dk?
For det hele står derinde..

http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/indkomst/egenvirksomhed/Sider/default.aspx

http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/Sider/satser.aspx

http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/Sider/default.aspx

Der står det hele..

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Lybek:

Men er du sikker på de klip er fjernet?

Ja det er jeg ret sikker på..

Ja det er rigtigt at han kan tjene mere i dette år, men ikke de efterfølgende år.. Man skal overveje kraftigt at afmelde sig SU, hvis man forvente på et år at tjene over 150.000 kr.

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad med det her:

"Mellemste fribeløb
Måneder hvor du er indskrevet på et uddannelsessted og vælger SU fra eller ikke har søgt SU" - her kan du tjene 17.107 pr mdr. Det er 8.643 kr pr mdr end man normalt må tjene ved siden af sin SU. Så der er stadig klip.

De måneder, hvor du ikke er tilmeldt en SU-uddannelse, må du tjene 32.926 kr. Dvs at hvis du først får SU fra septemberi år, må du tjene 8*32.926 + 5* 8464 = 305.728 kr i år. - sådan som jeg læser reglerne.

Se evt de link jeg har skrevet ovenfor. Det hele står på SU.dk

mvh

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)