Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån fra privat til privat (til brug i virksomhed) - begrænsninger / faldgrubber?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. May 07
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

jeg har søgt i går og i dag på nettet, også her på Amino - og fundet et par tråde, som dog ikke helt besvarer mit egentlig spørgsmål.

Vi er 2 private parter, og er ikke i familie - min ven og jeg. Vi har dessuden "modsatrettet interesser".

Jeg skal bruge pengene i min enkeltmandsvirksomhed.

Beløbet er ca.100.000,-, og det er midlertidigt aftalt at beløbet skal betales tilbage over 12 rater/måneder(dvs. 1 år) - med start 3 måneder efter udlån. Den totale udlånsperiode bliver så 1 år og 3 måneder.

Mit/mine spørgsmål er så:

Hvordan udføres sådan en lånemanøvre optimalt, således at det overholder alt gældende lovgivning? / Hvilke papirer skal udfyldes? / Hvem skal kontaktes?

Jeg går i øvrigt ud fra, at vi skal have fastlagt en udlånsrente, som udlåner så skal notere på sin selvangivelse som indtægt eller er det helt misforstået?

Hvilken rente skal vi sætte?

 

På forhånd tak!

Og smid mig gerne links eller henvisninger til konkrete sager hvor mine spørgsmål belyses - jeg har ikke været "heldig" til at finde noget indtil videre :)

 

Tilmeldt 24. May 07
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Rentesatsen kan i 2010, såvidt jeg har forstået det korrekt, sættes efter mindsterenten pr 2% jf. Skats rentesats.

Tilmeldt 24. May 07
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er måske lige ud af landevejen?

Dvs.: Lav et gældspapir imellem de to partner, inkl. rente og bekskrivelse af afdragsordningen? Efterfølgende indberettet udlåner renten som renteindtægt?

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 24. May 07
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret - Jeg havde hørt om dokumentet, men vil det være tilstrækkeligt overfor Skat? Vi vil selvfølgelig forsøge at undgå beskatning m.v.

Jeg troede faktisk kun det galt når vi talte familie.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)