Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal jeg sige? Gratis eller % af fortjeneste?

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Malmö
Tilmeldt 15. Jul 09
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hugtoase:

Ja kan godt følge dig der, også der min bekymring ligger.

Jeg føler bare lidt at hvis jeg fx bruger 100 timer i min fritid på at kontakte sponsore og implementerer et nyt koncept og derigennem fx skaffer en mer indtægt på fx 200.000, burde jeg have noget for det arbejde og timer jeg har brugt på det.

Men derudover vil det selvfølgelig være værdifuld erfaring som også vil gavne på CV'et i fremtiden.

Helt enig.

Det behøver jo ikke være det store, de skal betale, men du bør få lidt for det. En "elev" (oplæring) betaling er helt OK og gør faktisk dit produkt mere værd.

Mvh DIana

 

 

House of Sensus ApS er et bogførings - og revisionsfirma.

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 280
Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Diana Hardington:
Det behøver jo ikke være det store, de skal betale, men du bør få lidt for det. En "elev" (oplæring) betaling er helt OK og gør faktisk dit produkt mere værd.

Helt uenig!

Ene og alene det, at skulle forlange noget ødelægger den credit, Hugtoase kan opnå. Og den beskedne pris han kan opnå (hvis det ikke skræmmer dem væk), er langt mindre værd, end den omtale og  gode reference han kan få, hvis han intet beder om.

Desuden, hvis klubben synes han har gjort et godt stykke arbejde, og kan se pengene ruller ind, så foreslår de nok selv, at give ham noget ;) Men det er jo slet ikke det vigtige - glem nu de penge!

Jeg synes I skal læse lidt om "Go-Giving". Et lille uddrag fra bogen:

Pindar smiled. “Please don’t misunderstand me. There’s nothing wrong with making money. Lots of it, in fact. It’s just not a goal that will make you successful.” Reading the bewilderment on Joe’s face, he nodded and put his hand up to signal that he would explain.

“You see,” Pindar continued, “the majority of people operate with a mindset that says to the fireplace, ‘First give me some heat, then I’ll throw on some logs.’ Or that says to the bank, ‘Give me interest on my money, then I’ll make a deposit.’ And of course, it just doesn’t work that way.” Joe frowned, trying to parse the logic of Pindar’s examples.

“You see? You can’t go in two directions at once. Trying to be successful with making money as your goal is like trying to travel a superhighway at seventy miles an hour with your eyes glued to the rearview mirror.”

Jeg kommer snart med et spændende blog-indlæg om netop dette emne, at give.

Brænd for det I laver, og hav aldrig pengene som målet... det er selveste Aminos Martin Thorborg et fint eksempel på.

Køb dit juletræ på nettet, leveret til døren og afhentet efter jul...

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har selv fundraiset til foreninger, hvor andre arbejder frivilligt, og det er virkelig en balancegang.
Men jeg er ikke enig i, at det til enhver tid vil være forkert at tjene penge på foreninger, hvor andre arbejder frivilligt. Mon ikke også tømreren tager penge for at komme og skifte et vindue i klubhuset? Og mon ikke slik- og pomfrit-grossisten sikrer sig fortjeneste på sine leverencer?
Du leverer en ydelse, som har en værdi - det KAN være rimeligt, at du tager dig betalt for den.

Der er en række af spørgsmål, der kan være med til at afklare dig:

  • Er du selv involveret i klubben, eller er du én "udefra"?
  • Har klubben i forvejen nogen, som løser samme opgave ulønnet?
  • Er der 100% opbakning til dit koncept i klubbens bestyrelse?
  • Kan du levere din ydelse på professionelt niveau?
  • Kan klubben købe tilsvarnede ydelser hos andre virksomheder - og gør de det?

Jeg har en enkelt gang lavet betalt fundraising til et konkret projekt for en forening, som jeg selv er medlem af, og hvor jeg endda tidligere selv har siddet i bestyrelsen.
Jeg fik opgaven ved at, bestyrelsen henvendte sig til mig og bad om min hjælp. Jeg svarede, at jeg ikke havde tid til at løse opgaven i min fritid, og at jeg ikke brød mig om at tage provision fra en forening, hvor jeg selv var medlem.
De vendte tilbage og sagde, at de gerne ville betale mig for at løse opgaven - de havde haft to på opgaven, som ikke havde haft held til at skaffe så meget som en kobbermønt, og de mente at en professionel fundraiser var den rigtige løsning. En lokalt forankret forening foretrækker almindeligvis lokale leverandører, så de ville gerne, at det var mig - og ikke en anden professionel fundraiser - der løste opgaven. Desuden havde jeg jo en del grundviden om foreningen og dens virke.
Jeg bad om et møde med hele bestyrelsen, hvor jeg kunne fremlægge mit tilbud. På det møde bad jeg alle om at tilkendegive, at de stod bag beslutningen. Hvis blot ét bestyrelsesmedlem var imod, ville jeg ikke påtage mig opgaven. Jeg ville nemlig ikke være årsag til splid i foreningen.
Herefter præsenterede jeg tre tilbud:

  1. et større grundbeløb og en lav provision
  2. et mindre grundbeløb og en mellemhøj provision
  3. intet grundbeløb og en høj provision

Foreningen valgte tilbud 3, alle bakkede op. Jeg skaffede det ønskede beløb og fik min provision. Det betød, at projektet blev gennemført -alternativet havde været aflysning.

Måske kan du spejle dig i den sag?

 

Nå, men til dit spørgsmål om prisfastsætningen:

Hvis du beslutter dig for, at du skal have penge for det, vil jeg foreslå dig at regne sådan her:

Du nævner selv et mål på 200.000 kr.
Du nævner et estimeret tidsforbrug på 100 timer.
Hvis du skal have en timeløn på f.eks. 200 kr., skal du som udgangspunkt kræve 10% i provision.

Men, der er jo en vis risiko for, at du ikke når målet.
Desuden er der en chance for, at du skyder over målet.
Disse to situationer skal der tages stilling til. Hvor stor en del af risikoen skal klubben bære og hvor stor en del skal du selv bære?

Hvis du selv vil bære hele risikoen, bør din provision være højere.
Hvis klubben skal bære en del af risikoen, bør din provision være lavere.

Lad os sige, at du har et mindstekrav på 5000 kr. for opgaven (50 kr. pr. time).
Så beder du om et grundbeløb på 5000 kr. og en provision på 7,5% (= 15000 kr. ud af 200.000) kr.
Hvis du i den model rejser 400.000 kr. får du altså 35.000 kr.
Måske synes klubben, at det er i overkanten for 100 timers studenterarbejde.
Så kan I aftale en lavere sats for de "yderste" penge - f.eks. 2,5% - så vil du stadig få 20.000 kr. ud af de første 200.000 kr. , men kun 5000 for de sidste 200.000 kr.

Måske vil du selv bære hele risikoen.
Du risikerer da, at dine 100 timer giver 0 kr. = 0 kr. pr. time.
Hvis du skaffer 100.000 kr. til 10% får du 10.000 kr. =100 kr. pr. time, hvilket efter min mening er alt for lidt.
Du kan derfor også her have gavn af en progressiv aftale.
Hvad med 20% for de første 50.000, 15% for de næste 50.000, 10% for de næste 100.000 kr. og 5% for resten.

Hvis nogen i bestyrelsen ser sig gal over en timeløn i det niveau (som i øvrigt ligger langt under markedsprisen), bør du ikke løse opgaven som lønnet arbejde.

Hvis du har brug for at se eksempler på tilbud, som jeg har givet foreninger i forbindelse med fundraisingarbejde, er du velkommen til at smide en mail - så kan vi tage den derfra.

mvh Hans Stokholm Kjer
kjer@kjers.com

 

 

Fra Århus
Tilmeldt 21. Nov 09
Indlæg ialt: 203
Fra  Webpilots Aps Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hugo, 

 

Jeg har sendt dig en PM da jeg har nogle kontakter der sikkert gerne vil prøve nye produkter og koncepter, i forbindelse med sponsorsøgning.

Mangler du en designer, hjemmeside eller webshop? Kontakt vores Webbureau i Århus: http://webpilots.dk

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtigt godt indlæg, Hans!

Mikkel Elmholdt:

Helt seriøst, amatør-idræt er baseret på frivilligt arbejde, og jeg tror at du skal fokusere på den erfaring du kan opnå ved arbejdet og betragte det som en del af studiet. Ellers risikerer du at pisse en hel masse mennesker af. Mange af de frivillige i lokale idrætsklubber har en tendens til også at være aktive i det lokale erhversliv ...

En sådan indstilling er med til at holde amatøridræt nede på et ringere niveau, end det kunne være på.

Tankegangen om, at alle skal arbejde gratis i foreningen, gavner ikke klubben på nogen måde, og kan være med til at holde klubben nede økonomisk. Hvis professionelle personer kan bidrage med at udvikle klubben positivt (herunder økonomisk), hvorfor så ikke betale for at få disse professionelle menneskers hjælp?

Lad dem, som har interesse i klubben arbejde gratis, hvis de ønsker det. De har måske ikke behov for pengene (har fuldtidsjob andet sted), og bruger kun sin fritid på klubben.

Men er der professionelle, som ikke vil bruge sin fritid i klubben, og som har behov for at tjene en daglig hyre, så er det altså nødvendigt, at arbejdet betales fra klubben. Men hvis det kan forbedre klubbens økonomi, hvad er så problemet?

 

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 280
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen - 123revisor.dk:
Men er der professionelle, som ikke vil bruge sin fritid i klubben, og som har behov for at tjene en daglig hyre, så er det altså nødvendigt, at arbejdet betales fra klubben. Men hvis det kan forbedre klubbens økonomi, hvad er så problemet?

... at Peter er en studerende... og ikke professionel.

Jeg håber I vil tilmelde jer min blog pr. mail eller via RSS (og følge mig på twitter), for på mandag udkommer mit første UpCast der netop omhandler det "at give".

Det er altså mandag d. 26. april og det hedder helt præcist “Genvej til succes: bliv en “Go-Giver”!“.

Inkl. interview med Mikkel deMib Svendsen,  Martin Thorborgog ildsjælen Tommy Krabbe.

Ellers rigtig god diskussion vi har her - om et meget interessant emne!

Køb dit juletræ på nettet, leveret til døren og afhentet efter jul...

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Tychsen:

... at Peter er en studerende... og ikke professionel.

Som studerende kan man sagtens bidrage med noget som er penge værd. Lige så vel som en "professionel" kan bidrage med noget, som bestemt ikke er penge værd.

At forvente at en studerende arbejder gratis, vil være det samme som at forvente, at alle ufaglærte også skal arbejde gratis.

 

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 280
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen - 123revisor.dk:
Som studerende kan man sagtens bidrage med noget som er penge værd. Lige så vel som en "professionel" kan bidrage med noget, som bestemt ikke er penge værd.

Absolut - helt enig.

Martin E. Jensen - 123revisor.dk:
At forvente at en studerende arbejder gratis, vil være det samme som at forvente, at alle ufaglærte også skal arbejde gratis.

Det tror jeg heller ikke, der er nogle der forventer :)

Men jeg vil stadig råde Peter til at gøre det gratis - hvis klubben insisterer på at betale, så skal han self takke ja til det.

Men ellers ville jeg glemme hele "aflønningssnakken" og fokusere på det at give - hvis Peter laver et godt stykke arbejde, får han pludselig en kanon reference, der er mange gange mere værd, end den løn han evt. kunne tjene.

Køb dit juletræ på nettet, leveret til døren og afhentet efter jul...

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Tychsen:

Men jeg vil stadig råde Peter til at gøre det gratis - hvis klubben insisterer på at betale, så skal han self takke ja til det.

Dét gør klubben ikke...

Martin Tychsen:

Men ellers ville jeg glemme hele "aflønningssnakken" og fokusere på det at give - hvis Peter laver et godt stykke arbejde, får han pludselig en kanon reference, der er mange gange mere værd, end den løn han evt. kunne tjene.

Jeg vil anbefale Peter at kræve betaling for arbejdet. Min erfaring er, at hvis man udfører gratis arbejde for foreninger eler andre folk, så værdsættes arbejdet ikke så højt. I de fleste tilfælde vil klubben/foreningen/virksomheden heller ikke bakke særligt meget op omkring projektet, hvis arbejdet gøres gratis for dem.

Man kan godt få glade kunder og gode referencer, selvom man tager betaling for sit arbejde. Rent faktisk har Peter større sandsynlighed for at få en god reference, hvis han tager penge for det. For hvis klubben fortæller videre, at de har fået det gratis, så vil den næste kunde også have det gratis, eller med stor rabat.

Hvis Peter anvender den model som Hans opstiller, så vil jeg mene, at han får det bedste grundlag at arbejde videre på.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Må sige jeg er imponeret over alle de saglige og dybdegående besvarelser der har været på dette emne.

Jeg har ud over dette fået mails og andet som har gjort jeg er blevet afklaret med min problemstilling.

Jeg har valgt at betragte det jeg har lavet i mit projekt som et decideret arbejde som enhver anden konsulent ville have lavet! Dog med det indblik at jeg blot er studerende og derfor har en mindre, men stadig god viden omkring emnet.

Derfor vil jeg tage kontakt til den lokale fodboldklub og give dem et tilbud i form af en procents sats for den merværdi jeg skaber i fodboldklubben efter en GRATIS fremvisning og implementering af mit koncept. (selvfølgelig med en klausul omkring at jeg har ansvaret så de ikke blot fryser mig ud efter modtagelsen af "guldkornene")

Dette er hvad jeg finder rimeligt og vil gavne begge partnere til at tage projektet seriøst og dermed skabe den maksimale vækst i sponsor kroner.

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)