Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Egen DNS server. Hvad skal der til?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 481
Fra  GamerMus.dk Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære Aminoer.

Da jeg regner med at få flere forskellige sites, vil jeg rigtig gerne have min egen DNS server til alle mine domæner. Er det noget jeg kan sætte op på en ekstra computer, eller den jeg bruger? Hvad ville være den bedste måde at gøre det på? Fordele/Ulemper?

Jeg håber I kan hjælpe mig! :-)

Find den gamer mus der passer til dine behov.

Fra Haslev
Tilmeldt 16. Feb 09
Indlæg ialt: 582
Fra  DirectHost Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil jeg ikke ligefrem anbefale dig at gøre, eftersom det kræver du har den computer/server stående 24/7/365/altid, for hvis den ikke kører, kan ingen komme ind på dine domæner.

Derudover er det meget billigere at leje sig gratis ind hos GratisDNS eller en af de mange andre udbydere, for deres isenkram kører højst sandsynligt mere/bedre end dit vil komme til.

Og for ikke at glemme at det jo altså ikke er billigt at have en server til at stå med både strøm og internet.

Fra Aarhus
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 481
Fra  GamerMus.dk Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Frederik.

Mange tak for dit svar, det hjalp mig meget.
Har du tid til at forklare mig lidt om GratisDNS, hvad er fordelene, ulemperne. Hvad er det gode ved det og sådan lidt? :-)

Find den gamer mus der passer til dine behov.

Fra Høng
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 1004
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel

Kig på deres supportforum.
Som navnet siger en gratis dns service.
Og prismæssigt koster det 600 kroner om måneden for at holde en dns server kørende, og du skal minimum have 2 styks. Ialt 1.200 kroner pr. måned.
Hvad angår dine domæner, bør du nok få en hosting udbyder til at klare hostningen for dig.
Det er ikke tilrådeligt at køre det på en hjemme ADSL linie, den er simpelthen ikke kraftig nok.

Mogens

Easy Webhost

 

Fra Aarhus
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 481
Fra  GamerMus.dk Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mogens.

Mange tak for svaret, det har givet mig en bedre forståelse for det!

Ha' en fortsat god dag!

Find den gamer mus der passer til dine behov.

Fra Haslev
Tilmeldt 16. Feb 09
Indlæg ialt: 582
Fra  DirectHost Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Daniel.

Fordelene ved GratisDNS er at det er gratis, og du har mulighed for at styre alt omkring dine domæner selv. Ulemperne er supporten, da den ikke er eksisterende fra deres side af. De har dog et supportforum, men har aldrig brugt det, så kan ikke udtale mig om hvor aktivt det er.

 

Tilmeldt 11. May 09
Indlæg ialt: 199
Fra  Public Static Amino Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest, så er jeg enig med de andre om, at gratisdns eller lignende services fungerer godt og er at foretrække ift at lave DNS derhjemmefra.

Der er dog ingenting i vejen for, at du selv opsætter en DNS server derhjemme, som supplement til de øvrige du bruger. På den måde kan du lære om teknikken.

Det behøver heller ikke koste særligt meget, at få egne nameservers sat op ude på nettet. Der er hostingfirmaer, der udelukkende arbejde med dette og kan gøre det til en meget attraktiv pris. Langt langt langt under 600,-

Med lidt godt vilje kan man sagtens finde en meget billig VPS (25-50kr) at lave det på. Det bliver endda lidt nemmere, hvis man bruger fx Webmin eller HyperVM.

Om det er noget du kan sætte op på en ekstra computer? Svaret er egentligt ja, det kan godt lade sig gøre. Optimalt skal man dog have to helt separate nameservers på to forskellige IPer for at skabe redundans.

Du kan finde rigtig meget dokumentation om navneservere og hvordan de sættes op med nogle Google søgninger. De fleste bruger BIND, så prøv at søge på det, eller et alternativ som djbdns.

Hvis du bare gerne vil have dit domæne til at stå som ns1.domain.tld og ns2.domain.tld, istedet for gratisdns serverer, så kan man snildt finde forskellige reseller konti, hvor man kan brande sine egne nameservers.

Jeg abonnerer ikke på tråde, da jeg ikke gider tæppebombes med reklame-mails uden andet indhold. Send PM hvis du mangler opfølgning.

Fra Høng
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 1004
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

j1s:

Der er dog ingenting i vejen for, at du selv opsætter en DNS server derhjemme, som supplement til de øvrige du bruger. På den måde kan du lære om teknikken.

Det ændrer ikke på at prisen er 600 kroner og man bør ikke kaste sig igang med dette, hvis man ikke ved hvad det er...skomager bliv ved din læst....gælder også i dette tilfælde.

j1s:

Det behøver heller ikke koste særligt meget, at få egne nameservers sat op ude på nettet. Der er hostingfirmaer, der udelukkende arbejde med dette og kan gøre det til en meget attraktiv pris. Langt langt langt under 600,-

Jeg vil være glad for om du læste det jeg skrev og ikke hvad du mener der står, jeg snakker om at man driver sin egen server hjemmefra, da der intet står om den skal i hostingcenter og dermed er min pris faktisk ret realistisk. strømforbruget nærmer sig nemlig snildt 5-600 kroner om måneden for en server der kører i døgndrift.

j1s:

Om det er noget du kan sætte op på en ekstra computer? Svaret er egentligt ja, det kan godt lade sig gøre. Optimalt skal man dog have to helt separate nameservers på to forskellige IPer for at skabe redundans.

Altså snakker vi normale dns servere, skal der være to. Hvad gør du lige hvis den eneste du har brager ned ? Og det er ikke spørgsmål om optimalt. Gratisdns har 5 servere, hvad kører de så super optimalt ?

j1s:

Hvis du bare gerne vil have dit domæne til at stå som ns1.domain.tld og ns2.domain.tld, istedet for gratisdns serverer, så kan man snildt finde forskellige reseller konti, hvor man kan brande sine egne nameservers.

Ups... det kan du bare ikke med .dk domæner uden at du skal være godkendt af dk-hostmaster. Jeg ved ikke om det normale gebyr for registrarer også følger dem som kun kører dns servere, hvis det gør det skal der stilles en bankgaranti på 25.000

 

 

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Easy Webhost:

Jeg vil være glad for om du læste det jeg skrev og ikke hvad du mener der står, jeg snakker om at man driver sin egen server hjemmefra, da der intet står om den skal i hostingcenter og dermed er min pris faktisk ret realistisk. strømforbruget nærmer sig nemlig snildt 5-600 kroner om måneden for en server der kører i døgndrift.

Jeg vil bestemt heller ikke anbefale løsningen med at have en server hjemme, men den beregning der lyder godt nok voldsom - hvad er den baseret på? Det skal godt nok være en halv gammel eller meget voldsom server for at den trækker så meget strøm.
Easy Webhost:

Ups... det kan du bare ikke med .dk domæner uden at du skal være godkendt af dk-hostmaster. Jeg ved ikke om det normale gebyr for registrarer også følger dem som kun kører dns servere, hvis det gør det skal der stilles en bankgaranti på 25.000

 

Drift af DNS servere har som udgangspunkt intet med at være registrator at gøre, så man kan sagtens få godkendt navneservere hos DK Hostmaster som helt almindelig virksomhed. Det kostede tidligere et gebyr men er i dag gratis, og kræver ikke alverdens indsats, så der er intet galt for at få en re-branded løsning som der bliver forslået. Tvært i mod er det faktisk en rigtig god løsning hvis man ikke selv har de fornødne kompetencer, og gerne vil have sine egne navne på navneserverne.
Tilmeldt 11. May 09
Indlæg ialt: 199
Fra  Public Static Amino Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Easy Webhost:
Det ændrer ikke på at prisen er 600 kroner og man bør ikke kaste sig igang med dette, hvis man ikke ved hvad det er...skomager bliv ved din læst....gælder også i dette tilfælde.

Nu skriver jeg, han kan lære lidt om teknikken. Ikke at han skal basere sin primære DNS på en hjemmecomputer.

Easy Webhost:
Jeg vil være glad for om du læste det jeg skrev og ikke hvad du mener der står, jeg snakker om at man driver sin egen server hjemmefra, da der intet står om den skal i hostingcenter og dermed er min pris faktisk ret realistisk. strømforbruget nærmer sig nemlig snildt 5-600 kroner om måneden for en server der kører i døgndrift.

Der står jo ikke noget om Daniel ikke vil have et godt råd. Men jeg vil også 'være glad for om du læser det jeg skrev og ikke hvad du mener der står'.

Easy Webhost:
Altså snakker vi normale dns servere, skal der være to. Hvad gør du lige hvis den eneste du har brager ned ? Og det er ikke spørgsmål om optimalt. Gratisdns har 5 servere, hvad kører de så super optimalt ?

Ja, det kan man godt kalde det. Ekstra redundans ville være en anden måde at skrive det. For at overholde DNS standarder, er det faktisk ikke nødvendigt med to servere, men blot navneservere på to forskellige IPer. De kan til gengæld godt være på den samme server. Jeg siger ikke det er smart. Men det kan sagtens gøres uden man får returneret fejl.

Easy Webhost:
Ups... det kan du bare ikke med .dk domæner uden at du skal være godkendt af dk-hostmaster. Jeg ved ikke om det normale gebyr for registrarer også følger dem som kun kører dns servere, hvis det gør det skal der stilles en bankgaranti på 25.000

Nu er der ingen der har skrevet noget om .dk domæner (udover dig). For det andet: Det Sune siger.

Jeg reagerede på Daniels indlæg og forsøgte at komme med lidt flere nuancer i DNS snakken, i en god tone.

Nu formoder jeg, at du har haft en hård dag og derfor forekommer lidt aggressiv uden at være det. Jeg lader tvivlen komme dig til gode og nøjes med at sende dit UPS direkte tilbage.

Jeg abonnerer ikke på tråde, da jeg ikke gider tæppebombes med reklame-mails uden andet indhold. Send PM hvis du mangler opfølgning.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)