Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Typisk mark-up for non-food-produkter i supermarkeder

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Stahl Rasmussen:

HVIS vi nu antager, at de vil have 21% i bruttoavance på en vare, som de skal give 20 kroner for - hvor meget skal de så sælge den for?

Når avancen skal være 21%, så må indkøbsprisen være 79% af salgsprisen?

Når indkøbsprisen er 20 kr, som altså udgør 79% af salgsprisen, kan man beregne salgsprisen ved at dividere 20 kr. med 0,79.

20 / 0,79 = 25,32

Og for at checke, at beregningen er rigtig: Bruttoavancen er jo 25,32 - 20 kr = 5,32 kr. Og 5,32 er netop 21% af 25,32 og dermed har supermarkedet fået den ønskede bruttoavance.

ALLE priser er excl. moms.

Håber det hjalp!

/Lars

 

Dét gjorde det...og det var netop hvad jeg var ved at komme frem til...:)

TAK!

I samme åndedrag vil jeg høre om I ved om de fleste af de varer de køber kommer direkte fra producenten eller de køber fra en agent eller distributør.....?

 

Fra Allerød
Tilmeldt 3. Dec 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Begge dele. Hvis man tæller op er der nok flest de køber direkte fra producenten. Men det afhænger af hvad det er for en type vare og hvor stort salg der er.

/Lars

Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, selvfølgelig begge dele, men kunne jo godt være de havde en politik om kun a tkøbe direkte fra producenten...men selvfølgelig, hvis de gerne vil ha' varen og distribtutøren "står i vejen" må de købe den af ham..

Jamen med det food produkt jeg har adgang til, så er det vel bare at "fatte knoglen" og ringe - nu har jeg da en ide om hvordan kæderne mv regner avancen ud - og så er man ikke på helt bar bund...

TAk skal I ha'!

Tilmeldt 29. Oct 11
Indlæg ialt: 6
Fra  MS Beauty V/ Susanne Hansen Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Har lidt det samme problem, men er nok lidt tung :)

Hvis jeg har en vare der koster eks. 6,62 skal jeg så dividere dette med 0,79 for at få det butikken skal give for at få deres avance på 21%.

Altså

6,62/0,79 = 8,38

Tilmeldt 29. Oct 11
Indlæg ialt: 6
Fra  MS Beauty V/ Susanne Hansen Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

ex moms selvfølgelig :)

Tilmeldt 29. Oct 11
Indlæg ialt: 6
Fra  MS Beauty V/ Susanne Hansen Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

i indkøb

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)