Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bedste filformater til tøjtryk?

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 196
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg har prøvet at lave et logo for første gang til en anden end mig selv.

 

Denne person skal bruge til det til bl.a sin hjemmeside og til tøjtryk.

Hvilke filformater er bedst til tryk?

Jeg har lidt problemer med det, da vedkommende der skal have det ønskede en masse effekter( som er lavet i photoshop) men også at kunne få det som bl.a vectorfil - hvilket ikke bliver særligt kønt da programmet deler alle farverne meget skarpt op, og de glidende overgange forsvinder. (har brugt vectormagic)

Er der noget jeg kan gøre ved det? jeg er meget meget uerfaren i brug af photoshop og grafik på computeren generelt. Det er allerførste gang jeg har prøvet at bruge programmet til noget, da jeg er mest komfortabel med at lave sådan noget med en blyant på et stykke papir ;)

Så helst ingen alt for nørdede svar ;)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rose,

helt klart enten som Ai eller Eps-fil. De bliver lavet i programmet Adobe Illustrator.

Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 196
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian - tak for svar, .EPS kan jeg lave med det vectorprogram jeg har.

 

Har også lige et ekstra spørgsmål:

Logoet indeholder tekst - som "kunden" også ønsker skal være med på filen til tryk. Hvordan får jeg teksten til at se normal ud når det er blevet vectoriseret? Det bliver så underligt klumpet at se på..

Uha, hvad er det dog jeg har sagt ja til :P

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

er ikke en ørn til det. Men du kan da prøve at maile mig nogle eksempler. Hvis der ikke er andre, der melder sig på banen.

brian@fioniaweb.dk

 

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rose

Jeg er ret sikker på du skal bruge Phantome farver som ikke er det samme som cmyk eller rbg.

Jeg ville nok forhøre mig hos et grafisk hus hvis jeg var dig.

/allan

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 478
Fra  kornerupdesign Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rose

Når et logo skal kunne bruges til alt fra tøjtryk til tryksager, skal det laves som "stregtegning" det man kalder vektoriseret fil eller vektorgrafik. Det nytter derfor ikke noget at lave det i et billedbehandlingsprogram og så gemme ned som .eps. Det vil stadig opføre sig som et billed, hvis man gør det sådan.

Det med effekterne og skygger og sådan noget kan ikke helt lade sig gøre på fx tøjtryk (eller jo det kan det, men det er en dyr affære!). Her er det rene farver, der gør sig gældende.

Så jeg vil anbefale dig, at få en grafiker til at rentegne logoet i Illustrator for dig. Evt lave 2 logoer, et til tøjtryk og et til hjemmesiden.

:-) Dorthe

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Dorthe Kornerup:
Så jeg vil anbefale dig, at få en grafiker til at rentegne logoet i Illustrator for dig. Evt lave 2 logoer, et til tøjtryk og et til hjemmesiden.

Her vil jeg så anbefale Dorthe som lige har lavet en sådanne opgave for mig til UG :)

/allan

Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 196
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Dorthe - jamen det er jo også et vector program jeg gemmer i når jeg laver den om til .eps?

Jeg laver blot de skygger osv jeg får besked på af den der har bestilt det. Eftersom personen har fået trykt logo før, så regner jeg med at de ved hvad de vil have på det område, og ikke beder om noget der ikke kan lade sig gøre?

 

 

 

Fra Østbirk
Tilmeldt 24. Apr 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved når jeg bestiller transfer til tryk på tøj og har leveret et logo/billede kontakter de mig altid hvis det ikke kan bruges og giver mig et overslag på hvad det vil koste hvis deres tegnestue skal lave det om. Altid maks 200. ;)

Because Aps - Din partner i tøj valget. Vi har alt indenfor arbejdstøj, profilbeklædning, sikkerhedsko, reklameartikler og meget mere.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

  Som Brian skriver, så er det helt klart EPS eller AI som begge er vektor-formater (eller ihvertfald kan indeholde det).

Lige præcis den problematik som du selv beskriver, er den primære grund til at jeg anbefaler folk at holde sig fra at lave logoer i Photoshop eller tilsvarende billedbehandlingsprogrammer. Det er rigtigt at man kan lave en masse flotte ting ret let i Photoshop. Dette kan dog også lade sig gøre i Illustrator, men det kræver at man har en hel del mere erfaring med at arbejde med programmet. Et logo designet i Photoshop kan også være helt fint hvis det f.eks. kun skal bruges på en hjemmeside eller en webshop og derved altid benyttes "til skærm-brug". Men hvis kunden så netop kommer en dag og ønsker at få lavet en tryksager, et skilt, tryk på tøj, en kæmpe plakat eller noget helt andet som skal trykkes eller printes i fysisk form, så opstår der ofte en lang række problemer.

Jeg vil ikke lægge skjul på at vi i MediaMouse har en 4-5 kunder om ugen som kommer med logoer som er "professionelt designet" og f.eks. skal have et sæt visitkort og en roll-up - men hvor logoet mildest talt er ubrugeligt. Når vi skal trykke visitkortet, så duer det ikke at logoet er lavet i RGB-farver (vi kører oftest med CMYK i tryk-verdenen). Det kan vi så eventuelt lave en feber-redning og konvertere farverne til CMYK (dog ikke altid uden at skulle ind manuelt og korrigere farverne i logoet). Men det helt store problem opstår så ved roll-up'en, da de fleste af disse Photoshop-logoer er lavet i bitmap-format - altså som et billede. Og ofte er de lavet i en lav opløsning primært til skærmbrug. Så når vi så skal forstørre det 500-800% for at det bliver stort nok på roll-up'en, så kommer det altså til at se rigtig grimt og grynet ud. Hvis nu logoet i stedet havde været lavet i vector-format via Adobe Illustrator eller Corel Draw (bare for at nævne et par stykker), så ville vi kunne scalere det frit op og ned uden at der ville komme til at se underligt ud. Men når det ikke er det, så står vi i en situation, hvor vi kun kan tilbyde kunden 3 muligheder:

- A) Vi kan ikke køre det før logo-leverandøren har lavet arbejdet om.
- B) Vi kan køre det med et tarveligt resultat til følge (hvilket vi absolut kun gør i yderste nødstilfælde hvor kunden er gjort 100% klart hvad problemet er og hvordan det vil påvirke slutresultatet).
- C) Vi rentegner logoet således at det kan bruges til det vi skal bruge det til - hvilket vi selvfølgelig bliver nødttil at tage penge for, da det tager tid at gøre.

Nu spurgte du specifikt til tøjtryk og her vil et logo i vector-format ligeledes være at foretrække.
Alt efter hvor mange stykker tøj der skal trykkes, så vil det være smart at logoet er designet med trykteknikkerne i tankerne. Hvis det er få stykker tøj, så vil man typisk trykke tøjet som Transfér - hvor man udskærer logoet i en gennemfarvet vinyl som så efterfølgende varmes ned i tøjet. Her er det specielt vigtigt at logoet er i vector-format, ellers kan logoet ikke skæres ud. Hvis der er mange farver, så er du over i at det skal laves som dyesublimation-tryk eller serigrafi.
Ved serigrafi skal du endvidere være opmærksom på at gradienter (altså farve-forløb hvor farven f.eks. glider fra en nuance over i en anden) ikke bliver så pæne i det, pga. den linieopløsning man typisk kører med i serigrafi.

SÅ - overordnet set: Prøv så vidt det er muligt at lave logoet i vector-format og forsøg ligeledes at minimerer antallet af farver logoet indeholder (det vil også komme til gavn hvis det f.eks. skal bruges til et skilt). Overvej endvidere at lave logoet i flere version; f.eks. en version til lys baggrund og en til mørk baggrund samt en mere enkel version til f.eks. tryk på tøj, hvis logoet ellers har mange farver og detaljer.

Jeg ved godt at ovenstående var en længere smøre - men det er også en mangelfuld smøre. Som du kan se ud af ovenstående, så er godt logo-design ikke blot et spørgsmål om at kunne finde ud af programmerne og have de kreative evner. Man bør også have et indblik i hvad logoerne efterfølgende skal bruges til - og hvordan Geeked

Hvis du går helt kold i ovenstående, så er du altså også velkommen til at kontakte mig. Det er nok lidt lettere at forklare end at skulle beskrive det i et indlæg.

/Jesper

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)