Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Grafisk trykning - RGB/CMYK etc.....

Side 7 ud af 8 (71 indlæg)
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :
  Martin M,

 

Jeg syntes ikke rigtig at jeg så et svar på dit sidste spørgsmål i mængden af indlæg. Men jo, vi kan godt outputte i CDR, hvis du af en eller anden grund pludselig har brug for det.

I det hele taget skal du være velkommen til at give mig et ring eller smide mig en email, hvis du har nogle tekniske spørgsmål en anden gang.

Resten af indholdet i denne tråd tror jeg, at jeg vil følge passivt fra den anden side af sikkerhedsglasset....

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :
@ Jesper:

Tak for dit konkrete svar

Jo, jeg tror godt jeg kan bruge CDR en anden gang....kineserne kan åbenbart godt bruge det

Og til alle andre i denne debat, vil jeg da lige sige at jeg vil vække tråden til live igen når vi nærmer os uge 7, og min dims forhåbentligt ligger klar i den lokale ALDI....og så kan vi jo diskutere videre dér om man nu skulle ha'' lavet den i Illustrator

(NB: Jeg savner nu Word Perfect. Se dét var et godt, grafisk program )

Martin
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :
  Men inden jeg springer i sikkerhed, så tyg lige lidt på denne her:

Min mor skrev den danske tekst til Anders And (bladet, ekstrabladetm guldbøgerne og enkelte andre - dog ikke Jumbobøger og Lomme-ænder) i 7-8 år. De første to år var det på en IBM kugleskrivemaskine (lavede en afsindig larm). Efterfølgende og indtil hun stoppede var det på computer med WordPerfect. Hun havde sort/hvide billeder af tegningerne og taleboblerne i papirform. Ved hjælp af nogle sindrige gennemsigtige linialer i forskellige størrelser kunne hun så måle sig til hvor mange bogstaver i hvilken størrelse med hvilken afstand og liniehøjde der kunne være i hver talebobbel. Hun havde så et ringbind med en masse forskellige koder. F.eks. skulle et fremhævet håndskrevet "AAAAAV!" skrives som noget i stil med  <HT 8 FED 1 LN>  AAAAAV! <SLUT>.
Som webfolkene nok kan se af ovenstående, så fik jeg noget af et deja-vu første gang jeg så HTML-kode, da det ligner utroligt meget den måde min mor brugte når hun sad og skrev.

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :
...tjaeee A.And har jo altid talt med skrivemaskineskrift - ikke noget med håndlavede bogstaver som i stort set alle andre "rigtige" tegneserier. Interessant....og så i WordPerfect...jeg bli''r helt dobbeltnostalgisk...

...og Jesper...du har lige fået en rigtig mail med en word-fil (sendt via Outlook)

Martin
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Så kom definitionen endelig:

Vælg at udforme etiketten i et professionelt grafisk program som f.eks.
Adobe Illustrator, Adobe Freehand, Corel Draw eller QuarkXPress. For
kreeres der på skærmen nok så flot en etiket i et "quick and dirty"
-program, som f.eks. WordPerfect, Lotus, Publisher eller PowerPoint
samt de øvrige fra Office-pakken, forbliver resultatet "quick and
dirty" - hvis det da overhovedet kan finde vej ud på etiketten i
trykmaskinen.


(fundet på http://www.limo-etiketter.dk/page.asp?page_id=55)

Word er altså et "quick and dirty" program, og AI + Corel er professionelle applikationer. End of discussion

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Den defination kan vi godt blive enige om. Jeg er stolt over at være "quick and dirty" :)
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Og som en lille krølle på halen kan jeg nævne at Ingeniøren i går havde en artikel med overskriften:

"PDF-dræberen skal standardiseres"

Artiklen gik kort sagt ud på at MS'' "dokumentgenereringsprogram" XPS (som jeg ikke kendte før i går!) nu skal gøres til en åben standrad og i øvrigt også ISO-standardiseres, således at vi inden maj næste år alle sammen vil kunne generere og læse et XPS-dokument - og vi derfor ikke behøver PDF 

(Til de teknisk interesseret kan de oplyses at XPS er et subsæt af XAML, som dog for nærværende ikke standardiseres.....)

Martin
Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Til folk der ikke véd en skid, så er PDF ikke noget det kan dræbes; det kan højes føles besværligt at have med at gøre. Og for de andre, så er PDF et xml-baseret format der kan forståes af de fleste.

 

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :
  XPS er ikke noget nyt - XPS står for "eXtended PostScript) og er en udviddet version af PostScript.

PostScript er det format som de fleste større printere kører med. Formatet er ikke komprimeret og alle dataerne er rå - ulempen er derved at hvis PostScript-dataerne gemmes ud i en fil (PS), så fylder de rigtig meget. XPS afhjælper denne problematik, ved at fjerne de overflødige data og komprimere de øvrige - lidt ligesom der gøres i forbindelse med generering af en PDF. PS er en åben standard hvilket også dervist gælder XPS - Microsoft står fast ved at være dem som har opfundet XPS, men den grundlæggende teknik har eksisteret i mange år inden for fotosættere, hvor man hensyn til den dengang lavere processorkraft og mindre hukommelse fandt ud af det ville være smart at kunne pakke PS-formatet mere effektivt.

Jeg kan fortælle, at vi indtil for et halvt år siden outputtede alle layouts til PostScript. Hvis det var noget som skulle ud af huset, så blev PS-filen efterfølgende kørt igennem Acrobat''s Destiller med den ønskede profil, for så at få en PDF ud i den anden ende.
Men jeg tror ikke på at XPS nogensinde får skovlen under PDF. Det eneste der formentenlig vil ske hvis XPS skulle blive en decideret trussel imod Adobe''s PDF, er at Adobe så nok frigiver PDF som et frit format.
En anden ulempe med et helt åbent format vil være ligesom den som der allerede nu til tider kæmpes med inden for den grafiske branche - især hos os som skal modtage dataerne og stå for produktionen. Adobe har inden for de sidste par år frigivet nye versioner af deres software hyppigere end tidligere. Der er f.eks. lige frigivet Acrobat version 8. Hvis dem som allerede nu kører Acrobat 8 ikke husker at sætte den til at outputte i et tidligere bagudkompatiblet format, så kan der opstå potentielle problemer når nogen i den anden ende skal importere dataerne ind i f.eks. udskydningssoftware, som ikke understøtter 8''eren.

Jeg kan se det tilsvarende problem omkring en åben standard i stedet for PDF. Fiktivt eksempel:
Pludselig findes der måske en XPS 11.12_Cobra_E2 som er en videreudvikling af en eller anden fremtidig måde at pakke billeder på.
Samtidigt releaser en gruppe af frivillige XPS 11.14_DA som håndtere bedre understøttelse af bl.a. de danske karrakterer. Nogle programmører i et webbureau udvikler samtidigt en speciel version af XPS som understøtter den nyeste version af internet-browsere. De vælger fast at outputte deres data i dette format.
Ulempen med de 3 formater er, at den spredte udvikling af formatet, har give nogle forskellige "grene" som formatet har udviklet sig ud af. Grundet denne forgrening kan fortolkere af formaterne ikke sam-eksisterer. Hvilket format skal man så som f.eks. trykkeri understøtte?



Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Uden jeg kender noget til MS forretnignsstrategi, så plejer de at få det som de vil...tænk bare at de på få år voertog WordPerfects verdensherredømme - hvem havde troet det?!

Og når XPS bliver ISO-ficeret, så er det vel en entydig standard?

 

Martin
Side 7 ud af 8 (71 indlæg)