Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personligkonkurs, men stadig store huse og biler, hvordan ?

Side 1 ud af 5 (42 indlæg)
Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

hej aminoer

Jeg overvejer APS hvis det hele skulle styrte sammen for mig, men hvad vil det sige med personlig konkurs ?

Nu kan jeg se flere forretningsfolk er blevet erklæret personlig konkur, men de har stadig store biler og huse.

Personlig konkurs er jo for at jeg ikke skal blive ved med at stifte gæld gang på gang og ikke betale dem tilbage, men det kommer vel af sig selv med RKI eller ?

Jeg tænker bare mange virksomheder spørg jo ikke folk om de er personlige konkurs, men laver arbejdet og sender faktura bagefter.

Man fratages retten til at råde over egne aktiver, men hvad vil det i praksis sige ? At skat kan bestemme alt over ens økonomi ?

 

Jeg får vil begæring om persomlig konkur hvis jeg laver stor gæld i enkeltmandsvirksomhed og ikke ville kunne betale.

Hvor med aps ville jeg ikke hæfte for tabet

 

Mikkel

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2666
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det har jeg :-) Det er mest det med folk der har enkeltmandsvirksomhed der går personlig konkurs jeg gerne vil hører mere om, men den er straks værre.

Der står ikke hvordan de fortsat kan stifte gæld og eje dyre ting.

Jo reglerne siger jo de mister deres egen råderet, men det ses jo at det ikke sker

 

Mikkel

Fra Nykøbing Sj.
Tilmeldt 16. Feb 08
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel,

I teorien, betyder et APS, at du som privatperson ikke hæfter for selskabets gæld ved en evt. konkurs.

Men i rigtig mange tilfælde, vil din bank, kreditforening eller andre finansielle virksomheder kræve at du som privatperson stiller en selvskyldner kaution for virksomhedens engagement.

Dvs. Går firmaet ned - hæfter du for den del af gælden, som du har kautioneret for. (eks. kassekredit, erhvervsboliglån)

Vareleverandører, SKAT, telefonselskaber mv. benytter sig sjældent af krav om kaution.

(SKAT forventer, gennem selskabets egenkapital, at der er penge til at betale - derfor er der krav til egenkapital i selskaber)

Men hvis du kan undgå den private kaution, er det korrekt, at du ikke hæfter for gælden, hvis du må lukke firmaet. (hvis du ellers ikke har foretaget ulovlige handlinger).

Med et personligt selskab, hæfter du personligt for alle tilgodehavender ved en konkurs/lukning.

mvh

Jan

Cir-IT er Airboss partner - Vi gør din hverdag nemmere!
AirBoss - er et af de ældste økonomisystemer på det danske marked.

 

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal ikke låne af banker eller andre, det har jeg gjordt lidt for meget i før i tiden..

Jeg skal have mindre lager (opsparet penge) og dertil markedsføring i stor stil :-)

Jeg tænker bare over hvordan de store kan slippe så nemt om deres gæld til kreditor og skat. Har man bare en bil til 10,000 og kommer i fodgen som alm. person tager de bilen, men slipsegutten kan kører mercedez, også efter retten

Det er der jeg ikke helt forstår hvordan de bliver hævet over os andre

 

Mikkel

Fra Nykøbing Sj.
Tilmeldt 16. Feb 08
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ved en personlig konkurs, kan retten fordele dine aktiver til dine kreditorer (der er regler for hvor meget /og hvad der må fordeles).

Når konkursen er overstået og dine aktiver fordelt, nedskrives din gæld med værdien af de fordelte aktiver.

Men... Hvis du efterfølgende erhverver nye aktiver - kan der gå lang tid, førend dine kreditorer opdager dette og gør krav mod dig igen. (som i sagen med Klaus Riskjær).

om det så er særligt sjovt at have et hus og stor bil - vel vidende at kreditorerne kan gøre krav gældende mod dig, ved jeg ikke - og at du bevidst undlader at indfri din gæld (eller dele af den) er vel heller ikke moralsk korrekt.

men "den som lever skjult - lever åbenbart godt"

 

Jan

 

Cir-IT er Airboss partner - Vi gør din hverdag nemmere!
AirBoss - er et af de ældste økonomisystemer på det danske marked.

 

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Aktiver der snakker vi hvad jeg ejer af værdi ikke ?.

Ja de kan jo leve luksuslivet i det halve år de bliver insulvent, hvis de da gør det ?

Sælge bilen og købe den igen efter retten.

Ja man kan jo ikke rigtig leve et alm. liv økonomisk set, vil jeg ikke mene.

 

Mikkel

Fra Nykøbing Sj.
Tilmeldt 16. Feb 08
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jo, aktiver er det du ejer, som har en værdi.

Typisk er der tale om ting, som ikke kan anses som "nødvendige"

eks. Hus, dyr bil, båd, campingvogn, kunst og dyre stereoanlæg.

"almindelige" ting til hjemmet, såsom møbler, tv, o.lign. kan du beholde - medmindre de er meget værdifulde.

Jeg vil tro at, 2 lænestole (ægget), formentlig vil blive solgt.

For at komme ud af gælden, er det nødvendigt enten at betale din gæld - eller at få en gældssanering. (gælden bliver nedsat til et beløb du har mulighed for at betale).

Eller som en 3. mulighed at indgå et frivilligt forlig med kreditorerne. De vil som oftest hellere have lidt - end ingenting.

Jan

Cir-IT er Airboss partner - Vi gør din hverdag nemmere!
AirBoss - er et af de ældste økonomisystemer på det danske marked.

 

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Super mange tak for dine gode indlæg.

Dejligt med noget brugbart info ;-)

Jeg sender dig StarStarStarStarStar

 

Mikkel

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Indlæg ialt: 1286
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

Tænker du på nogen specielt når du snakker om at de "fine" stadig kører rundt i store biler efter konkurs? Det er desværre ofte sådan at de benytter konen eller på anden vis får stillet bil til rådighed. Det kan være i en periode hvor de hjælper konkursbo, men det kan som sagt også være via deres kontakter. Men de må ikke selv eje,  så det er ikke så nemt, men jeg hører da gerne dine eksempler Big Smile

En ting er dog sikkert, man skal holde sig langt væk fra muligheden for at blive personlig konkurs.

Mvh.

Martin

Side 1 ud af 5 (42 indlæg)