Kære medaminoer. Vi har løbende 3-4 kunder der ikke betaler deres regninger til tiden, og jeg dør stille og roligt indvendigt når jeg skal bruge min tid på at følge op, skrive rykkere mv. Derfor faldt jeg over Transcoms fakturaservice - som i mine øjne ligger vores rykkerprocedure mv. i en fast rutine, og kan være med til at mindste vores udestående. Inden træerne gror ind i himlen, vil jeg dog gerne høre om der er nogle aminoer der har erfaring ved brug af denne service, og hvad fordele og ulemper ved den ville være. Vh |
Hej,
Jeg har ikke erfaring med Transcom, men har i mit tidligere job benyttet factoring via AL Finans som tilbyder en lignende service.
Når likviditeten bløder, er det klart en fordel at benytte factoring. Fordelen ligger i, at du får en stor del af pengene iløbet af kort tid, deres rykker procedurer kører på skinner og alle gebyrer og renter tilfalder dig.
Ulempen ligger i, at det koster dig en sjat penge at have denne service.
I mit tilfælde var det ca. 6% af det fakturerede beløb. Det kan godt blive til en hel del, når der faktureres flere millioner per år, som videregives til factoring.
En anden ulemper er, at hvis kunden klager, tilbageholdes de resterende penge indtil problemet er løst. Derudover vil en helt udeblivende betaling blive modregnet i senere udbetalinger fra factoringselskabet.
Factoring selskabet forbeholder sig ret til ikke at forsikre betaling fra forskellige virksomheder som tidligere har vist manglende lyst eller evne til at betale til tiden. Derved vil du stadig så med problemet, hvis du fortsætter med at handle med dårlige betalere.
Jeg håber at det kan hjælpe dig lidt på vej i dine overvejelser omkring factoring.
Venlig hilsen
Bent Jensen