Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aps - udbetaling af udbytte

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Jeg har været så heldig, at mit Aps har givet overskud i regnskabsåret 2009, som er afsluttet 31/12-2009. Derfor vil jeg gerne udbetale udbytte til mig selv.

Spørgsmål 1: Er det korrekt, at jeg skal bruge satserne for 2010, (48.300,- til 28% i skat) selvom udbyttet "stammer" fra 2009 ?

Spørgsmål 2: Skal jeg "bare" udbetale 48.300,- til mig selv, og så skrive det på min selvangivelse for 2010, eller skal selskabet "indeholde" udbytteskatten, ligesom det gør ved A-skat, AM-bidrag, etc ?

Spørgsmål 3: Hvordan bogfører jeg det ? Er det korrekt at postere det på kontoen for "udbytte" i resultatopgørelsen, og så modpostere det på "skyldige udbytter" i balancen ?

Med venlig hilsen

Ole

 

 

 

 

 

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Feb 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ole

Dejlig at høre med overskud.

1. Ja - satsen er de 48.300 (hvis der er ægtefælle kan beløbet fordobbles, hvis resultatet er dertil)

2. Nej - selskabet skal indbetale udbytteskatten senest den 10/4 2010, så du kun får nettobeløbet.

3. I forbindelse med regnskabet 2009 skal/er  beløbet bogført som gæld i balancen og som resultatdisponering i resultatopgøresel. Så i 2010 skal du bogføre nettoudbytte som hæves til dig og udbytteskatten på konto for skyldig udbytte i balancen.

 

NB har du efterfølgende overvejet en holdingmodel ?

Mvh

Per Tange

registreret revisor FRR

Dansk Revision Viborg

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Rart at høre i disse tider, at der er nogen der kan generere et overskudYes

Per Tange:

2. Nej - selskabet skal indbetale udbytteskatten senest den 10/4 2010, så du kun får nettobeløbet.

Hej

Helt enig med Per, men pkt. 2 er i tilfælde af, at det vedtages at udbetale udbytte i marts. Reglen er, at udbytteskatten forfalder til betaling den 10. i måneden efter vedtagelsen.

Per ligeledes inde på idé, som jeg også synes er værd at overveje, nemlig "holding-modellen".

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Husk at det udbetalte udbytte skal indberettes på TastSelv Erhverv:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=199611

Og udbyttet skal rent formelt vedtages på en generalforsamling den samme dag, hvor du "godkender" årsrapporten. Det bør dog ikke give dig problemer.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det at et selskab giver overskud og at der udloddes udbytte er ikke ensbetydende med at det nødvendigvis er en god ide at lave et holdingselskab og derved påføre sig en merudgift til revisor. Hvis overskuddet udloddes til aktionæren er der ikke noget formål i et holdingselskab (udover evt. senere salg via holding). Taler vi derimod om større overskud som man lader stå i selskabet kan der være en ide i et holdingselskab. Særligt hvis man påtænker at få nye medarbejdere/investorer ind som aktionærer.

Jeg kan da nævne at jeg indenfor de sidste 3 måneder har lavet 4 fusioner fordi nogle revisor-kunder godt ville have lukket deres holdingselskaber og dermed spare en merudgift til revisor.   

Men overveje muligheden skal man altid gøre.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Bl.a. for at spare udgiften til revisor har jeg fravalgt holding-modellen. Selskabet generer desuden kun et begrænset overskud, idet jeg udbetaler en stor løn til mig selv.

ApS-modellen er primært valgt for at beskytte min personlige økonomi, for det tilfælde at projekter som jeg deltager i "kuldsejler", med efterfølgende krav mod selskabet. Dette er dog indtil videre kun en teoretisk risiko, men vi har jo alle set, hvordan det kan gå med IT-projekter.

Jeg nævner bare i flæng MARS, AMANDA, og DIGITAL TINGLYSNING.

Mvh Ole

Fra Birkerød
Tilmeldt 14. Oct 08
Indlæg ialt: 127
Fra  Biztrader.dk gratis virksomhedsbørs Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan også overveje at indføre i selskabets vedtægter at det løbende kan udbetale udbytte.

Dette kan medføre, at der løbende i løbet af et år vil kunne udbetales ekstraordinære udbytter (hvis betingelserne hertil er hjemme)

Men husk hvis du så i løbet af 2010 udbetaler en gang mere, tælles det sammen med dem du allerede har udbetalt (vedr. 2009)

Mvh

Glenn

Biztrader.dk opret gratis salgs annoncer inden for køb og salg af virksomheder. Gratis online virksomhedsbørs.

Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg været på Told og skats hjemmeside.

Her kan man indtaste sit CVR-nr, og få beregnet sin udbytteskat. Når jeg gør det, siger den:

Der skal tilbageholdes 16,5 / 25 pct. i udbytteskat

Hvad skal der tilbageholdes ? 16,5% eller 25% ?

 

Mvh Ole

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Det må være 28/43/45% 2009 og 28/42% 2010.

/peter

Fra Malmö
Tilmeldt 15. Jul 09
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hej!

Det må være 28/43/45% 2009 og 28/42% 2010.

/peter

ja.....og hvis du bor i Sverige, så er udbytte skatten i Danmark 0%. I Sverige er den 30%...af hele summen uanset størrelse.

mvh Diana

House of Sensus ApS er et bogførings - og revisionsfirma.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)