Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

kan pensionsselskab nægte udbetaling før tid?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Mar 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en pensionsopsparing stående der ikke hav været indbetalt til siden 2006. Det er en opsparing der var en del af overenskomstmæssig karakter.

Jeg står i en situation hvor jeg skal bruge de penge jeg kan få ud af den opsparing asap, og er langtfra pensionsberettiget endnu. (er 39).  

Pensionsselskabet siger jeg kun kan få dem udbetalt hvis jeg flytter til udlandet, og der er ingen måde jeg kan få dem udbetalt på ellers...

De siger det er en regel de har i firmaet, og det er muligt andre pensionsselskaber har andre regler, men hvis jeg flytter pengene til de steder det godt kan lade sig gøre flytter klausulen om at de er låst med...

Uanset om det er smart at betale de 60% og hæve dem nu, eller ej syntes jeg det er forkasteligt at de må gøre sådan uden min samtykke...Det er dog trods alt mine penge... Kan de gøre sådan lovligt...????  Når man læser på SKAT´s hjemmeside står der under regler for pension i afsnit 9.2:

Ophævelse i utide

Man kan til enhver tid hæve sin pensionsopsparing, men vælger man at hæve sin skattebegunstigede pensionsopsparing, før man fylder 60 år, skal man ved ophævelsen betale 60 pct. i afgift. Dette gælder dog ikke ved f.eks. livstruende sygdom. I disse tilfælde er afgiften 40 pct.

 

Jeg undres over man kan tilsidesætte lovgivningen fra pensionsselskabernes side, hvis det er tilfældet her.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis det er en obligatorisk pensionsopsparing ( via overenskomst med fagforening) kan det ske at overenskomstparterne har besluttet, at man ikke kan få værdien af sin pensionsordning udbetalt  fordi formålet er at sikre dig penge som pensionist, ved invaliditet og dødsfald.

En sådan aftale er ikke i strid med lovgivningen.

Michael

Tilmeldt 24. Mar 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan finder man så ud af om det var tilfældet på den daværende overenskomst?

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Pensionsselskabet bør kunne fremsende dig betingelserne, - ellers fagforeningen. Du er forsat medlem/kunde/forsikret i pensionsordningen, - så prøv pensionsselskabet først.

Ellers er vejen at indsende en skriftlig anmodning om udbetaling af pengene, som pensionsselskabet skal afslå skriftligt ( her vil de sikkert henvise til en konkret tekst) og hvis ikke og du fortsat tror det er noget de finder på, - så klage videre i systemet.

Men asap forstår jeg som hurtigt, - og det bliver det ikke i så tilfælde. Så er det jo spørgsmålet om det er værd at spilde tid på det, - du bliver jo ikke snydt som sådan.

Men prøv at ringe igen, måske får du en anden medarbejder i røret, - hvis du citerer din samtale korrekt kunne det jo være en skrankepave du fik sidste gang, - de findes jo endnu rundt omkring.  Om ikke andet kunne du jo bede om at få et ansøgningssskema/betingelserne.

Michael 

Tilmeldt 29. Apr 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er blevet oplyst nøjagtig det samme.. Jeg har absolut ingen mulighed for at hæve før tid sagde de...men dvd det er det?

Tilmeldt 29. Apr 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Ah, nu så jeg dine svar her... Altså skriftlig anmodning 😊 tak

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)