Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder mv..

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Ja endnu et spørgsmål fra mig.

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om hvornår man går over grænsen fra en kopi til blot at have søgt inspiration - og hvor går grænsen i forhold til ophavsretten.

Jeg tænker mere, hvis jeg nu læste en fagtekst, side efter side, og så bagefter angiver teksten med mine egne ord, er der så tale om kopi og brud på ophavsretten, eller er ophavsretten kun gældende, hvis det er 100% copy paste, eller tæt på dette?

Jeg vil helst gøre tingene på min egen måde, og ud fra egen viden, men jeg får tit inspiration fra andres tekster, som jeg mener jeg kunne mixe godt med egen viden, og derfra lave en endnu bedre tekst. Er dette lovligt eller på grænsen, eller over grænsen?

Håber igen og skabe lidt debat om emnet, hvor grå-zonerne ligger - for her vil jeg helst ikke havne, omvendt så vil jeg ikke være i stand til at skrive teksterne 100% uden inspiration fra andre, da jeg mener jeg nogle gange beskriver tingene meget subjektivt.

Hå¨ber i forstår :)

Bendtsen

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige oversat dit indlægGoogle fra dansk til fransk til lettisk og tilbage til dansk:

Hey Amino

Ja, et spørgsmål fra mig.

Jeg ved lidt om det, når du går over grænsen fra en kopi af bare på udkig efter inspiration - og hvor kan man gøre det i overensstemmelse med hensyn til ophavsret.

Jeg tror, at hvis jeg læste fagtekst, side efter side, og derefter indstille teksten med mine egne ord, er han taler om kopiering og krænkelse af ophavsretten eller ophavsretten er gyldig, medmindre det er 100% kopiere og indsætte, eller langt væk?

Jeg vil gerne gøre tingene på min måde, og deres personlige viden, men jeg er ofte inspireret andre ord, jeg tror jeg vil kunne forveksles med selverkendelse, og derefter mere tekst.
Dette er lovligt eller ved grænsen eller over grænsen?

Jeg håber, at vi igen og oprette en lille debat om emnet, hvor det grå område bedrag - fordi her er jeg ikke ønsker at ændre de porte, så jeg ikke kunne skrive teksten på 100% uden inspiration for andre, fordi jeg tror, at jeg sommetider beskrive ting, der er meget subjektivt
.

Ha ¨ bre forstå:)

Hvis jeg nu rettede ordstillingerne, så ville jeg have en unik tekst Smile

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nicolai

Så er spørgsmålet så nu hvis jeg var en forfatter eller lign, om jeg nu skulle hive dig i retten - plejer og have rigtig god/dårlig humor, men kan ikke helt gennemskue hvilken side din ironi vælter til.

Lovligt eller ej, som du har gjort det her, hvis nu teksten havde været unik fra start fra min side :)

Bendtsen

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes du beskriver en problematik som vi selv arbejder med meget godt.Jeg får dagligt produceret artikler til mine website, som er skrevet udfra oplysninger der findes på andre websites. Eksempelvis Erhvervsbladet, Viasat eller Reality TV.

Så længe teksten er omskrevet med egne ord ser jeg ingen problemer i det, hvilket også er det du vil?

Med venlig hilsen
Casper chneidereit

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper

Det er netop det jeg havde tænkt mig, det jeg dog meget skal bruge er mere fag tekst og mange informationer der egentlig er tilgængelige på nettet i øvrigt.

Men der er den langsommelige løsning, hvor man kan sidde på offentlige sider og lige få de nøjagtige tal mv. eller man kan tage udgangspunkt i et par forskellige tekster, krydret med ens egen viden, og så skrive en helt tredje tekst, uden blot at tage en sætning fra den ene, og en sætning fra den anden.

Så blot jeg krydrer teksten med egen viden og ord, så er det helt lovligt?

Jeg lyder sku snart som en der snart vil begå en store forbrydelse :)

Bendtsen

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ser jeg ikke noget problem i :-). Det er nu heller ikke en sammetrækning af forskellige artikler, de er også omskrevet :-). Som udgangspunkt ser eg ikke noget problem i dit løsningsforslag.

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Bendtsen:

Hej Nicolai

Så er spørgsmålet så nu hvis jeg var en forfatter eller lign, om jeg nu skulle hive dig i retten - plejer og have rigtig god/dårlig humor, men kan ikke helt gennemskue hvilken side din ironi vælter til.

Lovligt eller ej, som du har gjort det her, hvis nu teksten havde været unik fra start fra min side :)

Bendtsen

 

Det var faktisk ikke kun ment i sjov, men helt reelt at teksten efter at have været igennem Googles oversættelse nogle gange, pludselig er en unik tekst. Iøvrigt er alle indlæg i dette forum Aminos ejendom, så du kan ikke komme efter mig. Wink

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)