Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed til at betale for HD

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 4. Jan 10
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er i øjeblikket i gang med en fuldtidsuddannelse. Dog lurer jeg lidt på at tage orlov fra denne for at hellige mig et par projekter. Dog elsker jeg at uddanne mig og har en plan om at tage en HD på et tidspunkt. Derfor tænkte jeg at jeg kunne tage den ved siden af min virksomhed, da undervisningstidspunkterne passer lidt bedre.

Nu er mit spørgsmål så - er det muligt at lade virksomheden betale og trække det fra i skat/moms?

Mathias

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Nej...det kan du ikke, idet det ikke er nødvendigt for at drive din virksomhed.

/peter

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Mathias Hermann:

Hej,

Jeg er i øjeblikket i gang med en fuldtidsuddannelse. Dog lurer jeg lidt på at tage orlov fra denne for at hellige mig et par projekter. Dog elsker jeg at uddanne mig og har en plan om at tage en HD på et tidspunkt. Derfor tænkte jeg at jeg kunne tage den ved siden af min virksomhed, da undervisningstidspunkterne passer lidt bedre.

Nu er mit spørgsmål så - er det muligt at lade virksomheden betale og trække det fra i skat/moms?

Mathias

 

Hej Mathias

Den har jeg selv haft med SKAT, godt nok for nogle år siden og det kan være reglerne er ændret.

Den gang lød det helt klart NEJ da de ikke anså HD for at vedligeholde og opretholde din omsætning i virksomheden med andre ord det er efteruddandelse af dig selv.

Det sjove var at hvis du havde eks et APS så var det muligt at trække HD fra som personale omkostning da du jo teknisk set er at betragte som ansat i dit eget aps.

Men det kan jo være at der kommer en revisor forbi som har svaret.

Hej fra Søren

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hej!

Nej...det kan du ikke, idet det ikke er nødvendigt for at drive din virksomhed.

/peter

 

Peter du er jo hurtig :-D

Fra Aarhus
Tilmeldt 4. Jan 10
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hej!

Nej...det kan du ikke, idet det ikke er nødvendigt for at drive din virksomhed.

/peter

Tak for det hurtige og præcise svar. Det var ærgerligt!

Men tror nu alligevel det er den vej det går!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er så ikke helt rigtigt og alligevel er det - Der findes jo regler i Ligningslovens § 31 om arbejdsgiverbetalt uddannelse og skattefrihed. Det forudsætter så at der er tale om et ansættelsesforhold (dvs. ansættelse i eget selskab eller ansættelse hos 3. mand). Jeg vil nok stille spørgsmålstegn ved om man vil kunne gå godkendt fradrag for egne uddannelsesudgifter selvom der måske havde været tale om et selskab men 100% udelukke den kan man ikke.  Der er eksempler på at man har fået fradrag for udgifter til børns uddannelse i en virksomhed og det er uden betydning om uddannelsen vedrører virksomhedens branche eller ej og om det er videreuddannelse. Afgørende er at personen yder en arbejdsindsats i virksomheden.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Aarhus
Tilmeldt 4. Jan 10
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Det er så ikke helt rigtigt og alligevel er det - Der findes jo regler i Ligningslovens § 31 om arbejdsgiverbetalt uddannelse og skattefrihed. Det forudsætter så at der er tale om et ansættelsesforhold (dvs. ansættelse i eget selskab eller ansættelse hos 3. mand). Jeg vil nok stille spørgsmålstegn ved om man vil kunne gå godkendt fradrag for egne uddannelsesudgifter selvom der måske havde været tale om et selskab men 100% udelukke den kan man ikke.  Der er eksempler på at man har fået fradrag for udgifter til børns uddannelse i en virksomhed og det er uden betydning om uddannelsen vedrører virksomhedens branche eller ej og om det er videreuddannelse. Afgørende er at personen yder en arbejdsindsats i virksomheden.

Så umiddelbart hvis jeg var ansat i en andens firma, ville det kunne lade sig gøre.

Hvad hvis det var et ApS hvor vi var flere ejere?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville nok overveje et bindende svar men det burde kunne lade sig gøre

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)