Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Starte egen virksomhed op igen

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 8. Jul 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har haft egen virksomhed (IT-Konsulent) men måtte lukke virksomheden den 31-12-2009 pga manglende jobs.

I virksomheden var der en bil som jeg så overtog privat (restlån på ca. 200.000). Desuden var der kassekredit, skyldig moms og skat som også også jeg betaler af på. (suk). Jeg er nu på dagpenge

Men nu er der måske en åbning da jeg måske har fået et freelance job igen. Det er bare det, at jobbet er i København og jeg bor i Århus.

Jeg skal være der alle 5 hverdage og håber jeg kan finde noget at bo i - Måske en pendler lejlighed dvs 4 overnatninger da jeg vil køre til københavn mandag morgen, og hjem fredag eftermiddag. Er der nogen der kan hjælpe med en lejlighed.? Jeg kræver ikke meget - seng,et lille thekøkken,bad, skrivebord, tv og internet.

Og hvilke skatteregler gælder for dobbelt husførelse - kan jeg trække husleje og forplejning fra - bliver det privat eller erhverv?

Hvad er det fornuftigste at gøre?

Hvad med bilen som jeg nu privat ejer.( læs Danske Bank ejer)

Kan jeg bruge den i mit firma? Kørselsfradag osv.

Er det den bedste løsning?

Jeg har tænkt mig at få min bank til at oprette en erhvervskonto med en kassekredit, så mig og min familie kan overleve indtil jeg får mit første honorar - men dem skal der også betales skat af - eller skal der?

 

Ja det var mange spørgsmål, men jeg håber der er nogen der kan give svar på dem

 

På forhånd tak.

/Bjarne

 

Fra Taastrup
Tilmeldt 16. May 08
Indlæg ialt: 266
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Bjarne,

Du skal være velkommen til at kontakte os for at få et tilbud på hvad det vil koste, men også hvilke muligheder du har. Det vil være ganske uforpligtende. Vi vil gerne kunne hjælpe dig med denne nye situation.

Mvh.

Morten

KS Regnskab ApS

www.ksrevision.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

- Først og fremmest skal man jo ind og vurdere om det er selvstændig virksomhed eller om der er tale om et lønmodtagerforhold.

- Hvis du har fast bolig i Århus anses du at være på rejse når du arbejder i Kbh. Dvs. du er - som selvstændig berettiget til at fratrække kostudgifter efter statens takster de første 12 måneder. Derefter kun fradrag for faktiske udgifter. Vedr. logi kan du få fradrag for logi efter statens takster i op til 24 måneder, eller fradrag for den leje som du betaler for den lejlighed du omtaler.

Disse fradrag giver mere end fradrag for dobbelt husførelse og dobbelt husførelse er derfor ikke rigtig interessant længere.  

- Du kan herudover foretage fradrag for kørsel efter statens takser for erhvervsmæssig kørsel, herunder kørsel mellem boligen i Århus og arbejdsstedet i København. Dog kun i op til 60 dage indenfor et år. Som jeg ser det vil du overskride denne grænse efter ca et halvt år da du to dage om ugen kører denne strækning.  

PS. Nu har jeg lige i en anden tråd skrevet at hvis formålet for rådgivere og jurister alene var at sælge. ville der alene blive givet svar i retning af "du er velkommen til at kontakte os", hvilket jeg anførte ikke var tilfældet. Men hvad der skal også være plads til undtagelser. Nu har jeg ihvertfald tilladt mig at svare på spørgsmålet:

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)