Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefri kørselsgodtgørelse

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 18. Jul 07
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er freelance IT-konsulent med enkeltmandsfirma.

Alt erhvervskørsel foregår i min private bil, hvor mit eget firma udbetaler mig skattefri kærselsgodtgørelse jvf. statens taktser.

Nu har jeg fået en opgave hvor jeg skal arbejde for den samme kunde og dermed køre ud til den samme adresse i 6 måneder.

Er der et problem med skattefri kørselsgodtgørelse i denne forbindelse?

Jeg har hørt noget med en 60-dages regel som måske kan give et problem i forhold til ovenstående.

Nogle der har erfaring med dette?

 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Kører du indenfor en periode på 12 mdr. mere end 60 gange til det samme arbejdssted , så bliver du omfattet af 60 dages reglen og kan ikke få godtgørelse med den høje takst men "kun" med den lave.  Når der er gået
12 mdr. starter en ny beregningsperiode.

Så du skal til at tælle dage (men glæd dig over, at det kun er 12 måneder, perioden er på - det har så vidt jeg husker været værre før i tiden).

Dbh
Anette
http://anettesand.dk

 

Tilmeldt 18. Jul 07
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 07:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anette

Tak for dit svar.

Ja tidligere skulle der vist gå  24 måneder.

Ud fra dit svar, vurderer jeg at det bedste for mig med enkeltmandsfirma (ikke i Virksomhedsordningen) er, at  holde de faktiske udgifter i firmaet efter en kørebog.

Er du enig i det?

I så fald, er det nok at notere de erhvervsmæssige kørsler i kørebogen? Man konkluderer vel at de øvrige km så er private.

 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej BB

Det er helt umuligt at sige, hvad der er smartest for dig. Det kommer an på hvor mange kilometer, du kører privat og erhvervsmæssigt, hvor dyr bilen er i drift og en hel række andre parametre.  Du kommer nok til at sætte dig ned og lave helt konkret beregning.

Dbh
Anette

Tilmeldt 18. Jul 07
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænker mere om jeg overhovedet har andre muligheder som enkeltmandsfirma i en situation hvor jeg ved at 60-dages reglen bliver overskredet.

Langt de fleste af mine kilometer (80-90%) ligger erhvervsmæssigt og de private kan begrænses yderlige, da vi har to biler i husstanden.

Bilen koster 5.000 kr pr. måned og beløbet dækker over lån, forsikring, vægtafgift, benzin og service.

 

I den forholdsmæssige ordning får jeg vel også mulighed for afskrivning i forhold til det erhversmæssige kørsel?

I så fald, ved du om afskrivningen er 30% årligt?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

BB:

Jeg tænker mere om jeg overhovedet har andre muligheder som enkeltmandsfirma i en situation hvor jeg ved at 60-dages reglen bliver overskredet.

Langt de fleste af mine kilometer (80-90%) ligger erhvervsmæssigt og de private kan begrænses yderlige, da vi har to biler i husstanden.

Bilen koster 5.000 kr pr. måned og beløbet dækker over lån, forsikring, vægtafgift, benzin og service.

 

I den forholdsmæssige ordning får jeg vel også mulighed for afskrivning i forhold til det erhversmæssige kørsel?

I så fald, ved du om afskrivningen er 30% årligt?

Hej

Der skal meget store udgifter og afskrivninger til for, at det kan svare sig at køre med en forholdsmæssig fordeling af autoomkostninger.

Hvis du medtager afskrivninger i beregningerne, iøvrigt kun 25%, så skal du være opmærksom på, at ved salg vil du blive beskattet af en eventuel skattemæssig avance, som følge af afskrivningerne.

Hilsen

Tonny

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med Tonny. Konsekvensen af at du bliver omfattet af 60 dages reglen er ikke bare at du overgår til "den lave sats". Dit fradrag ryger også ned som et ligningsmæssigt fradrag og fragår derved ikke direkte i virksomhedens overskud

Vær opmærksom på at en overskridelse af 60 dages reglen kun omfatter kørsel til den pågældende kunde. Den afskærer dig ikke fra at få "fuldt kørselsfradrag" i forhold til andre kunder.

Ved en permanent overskridelse af 60 dages reglen kan der måske være fordel ved at have bilen som fri bil og udgiftsføre alt i virksomheden men det afhænger af hvor meget I kører privat og i og med at I har anden bil også er den private anvendelse måske begrænset. Min egen model er at køre bilen som fri bil i et par år og derefter køre den ud til privat med skattefri godtgørelse.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Tårnby
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anette,

jeg har brugt nogle timer på at studere netop dette emnenettet. Kan jeg få dig til at præcisere hvad reglerne er EFTER udløbet af de 60 dage:

1: Du skriver, at man efter 60 dage skifter fra den høje sats (3,56kr/km) til den lave sats (1,90 kr/km). Men er det den fulde sandhed? Er der ikke samtidig noget med at de første ca 24 km/dag intet giver?

2: Jeg forstår på dit svar, at man kan fortsætte med udbetaling af skattefri kørselsgodtgørelse (lav sats). Men jeg synes jeg har set, at der er tale om et fradrag i personlig indkomst - og altså ikke en skattefri udbetalign.

3: Jeg kan på skat.dk ikke se at 60-dages reglen "nulstilles" hver 12. måned. Hvis du har kørt til samme arbejdsadresse 60 dage indenfor de seneste 12 måneder gælder reglen - uanset om du har udbetalt godtgørelse. Faktisk står der: "Arbejdsdage, hvor lønmodtageren ikke har fået skattefri befordringsgodtgørelse for at køre i egen bil fra eller til den pågældende arbejdsplads, tælles også med i de 60 dage."

 Med venlig hilsen Anders

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ret i begge dele: Der er (efter de 60 dage) tale om et almindeligt skattemæssigt fradrag i den personlige indkomst, og man følger de regler, andre har for befordring, dvs. de første 24 km. pr. dag tæller ikke.

Dbh
Anette

Tilmeldt 27. Jan 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Blander i ikke kørselsfradrag med kørselsgodtgørelse ?

Som jeg har forstået det gælder følgende:

Du kan få skatefri kørselsgodtgørelse i 60 arbejdsdage til en arbejdsplads. Herefter kan du stadigvæk får kørselsgodtgørelse til denne arbejdsplads, men den skal beskattes som almindelig indtægt.

For at den igen kan blive skattefri skal du i 60 arbejdsdage arbejde et andet sted. Efter de 60 dage kan man vende tilbage og få skattefri kørselsgodtgørelse.

Når man har fået kørselsgodtgørelse for 20000 km på et år falder det til den lave takst.

De første 24 km har ikke noget at gøre med kørselsgodtgørelse men derimod kørselsfradrag.

Hvis du har arbejdet 60 dage et sted og indtil nu har fået skattefri kørselsgodtgørelse, skal det herefter beskattes, men da stedet nu betragtes som din faste arbejdsplads kan du nu få kørselsfradrag samtidig med beskattet kørselsgodtgørelse (for kørselsfradraget gælder der at de første 24 km. pr. dag ikke tæller med).

Sidder selv i en situation hvor jeg har ramt de 60 dage, men hvor mit firmaet stadigvæk udbetaler kørselsgodtgørelse hvor den nu bare indgår som beskatningspligtig godtgørelse på lønseddelen.

 

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)