Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man gøre ham erstatningspligtig for nedkørsel af min ansatte

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Odense NV
Tilmeldt 8. Jan 10
Indlæg ialt: 260
Skrevet kl. 01:53
Hvor mange stjerner giver du? :

igang:

Men ja, jeg synes man er en klaphat hvis man ikke overholder sin ubetingede vigepligt, som trådstarter starter med at nævne.

...

Uanset hvad, kan jeg ikke umiddelbart se andre grunde til ikke at overholde en ubetinget vigepligt. Men de skal da nok være der.

For billisten så da garanteret den pågældende cykellist og valgte derpå at overtræde sin ubetingede vigepligt, og dermed køre direkte ind i vedkommende? Om noget må det da være dig, der er en kæmpe klaphat, når du kommer med sådanne fordomme om en person du ikke kender.

Fra Fredericia
Tilmeldt 21. Dec 08
Indlæg ialt: 679
Fra  Asia Property Innovation Co. Ltd. Skrevet kl. 06:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:

Hmm. En beskadiget ankel.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvilken form for arbejde din medarbejder er beskæftiget med.

Men med de nye mulighedserklæringer, var der måske noget, som hun kunne have udført under sygeforløbet, og dermed begrænset dine omkostninger til overarbejde.

 

Ja det skulle man tro, men nu var det sådan at hun blev lagt i gips og beordret fuldstændig ro på sofaen, hvor hun skulle ligge med foden over hovedhøjde, fordi lægen var bange for at hun havde pådraget sig et kompliceret brud i anklen, men han var altså ikke helt sikker, derfor ville de først se tiden an på denne måde, før en eventuel operation. Desuden arbejder hun som fitness-instruktør, så det var lidt begrænset, hvad hun kunne lave, men ja, ellers har du fuldstændig ret. I de fleste andre job af mere administrativ karakter, ville hun naturligvis ha kunnet varetage andre opgaver med en laptop i skødet - i hvert fald efter at lægen fandt ud af, at det ikke var så kompliceret alligevel :o) 

Fra Kalundborg
Tilmeldt 13. May 08
Indlæg ialt: 908
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Hyldig:

igang:

Men ja, jeg synes man er en klaphat hvis man ikke overholder sin ubetingede vigepligt, som trådstarter starter med at nævne.

...

Uanset hvad, kan jeg ikke umiddelbart se andre grunde til ikke at overholde en ubetinget vigepligt. Men de skal da nok være der.

For billisten så da garanteret den pågældende cykellist og valgte derpå at overtræde sin ubetingede vigepligt, og dermed køre direkte ind i vedkommende? Om noget må det da være dig, der er en kæmpe klaphat, når du kommer med sådanne fordomme om en person du ikke kender.

Ja hvad man ikke gør for at få lakeret sin bil Tongue Tied

Personligt har min bil rust i den ene bagskærm, men jeg kan aldrig få cykelisterne til at ramme deromme, de rammer kun foran på bilen Angry

 

Reklameshoppen.dk nu med et super tilbud på Flyers til nystartede

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Hyldig:

For billisten så da garanteret den pågældende cykellist og valgte derpå at overtræde sin ubetingede vigepligt, og dermed køre direkte ind i vedkommende? Om noget må det da være dig, der er en kæmpe klaphat, når du kommer med sådanne fordomme om en person du ikke kender.

Det er ikke utænkeligt at jeg er en kæmpe klaphat. Det vil jeg faktisk ikke en gang forsøge at bestride, for det kan der sagtens være noget om.

Jeg er dog ikke dummere, end at jeg godt kan regne ud at han sandsynligvis ikke påkører en cykelist med vilje. Men hvis du ikke ser en cykelist komme kørende fra venstre (og det er vigtigt i denne sammenhæng at hun kommer fra venstre, for ellers er det en lidt anden situation), hvad kigger du så efter? Koncentrerer du dig om din kørsel, eller er der andet du fokuserer på? Hvis du kan overse en cykelist, er jeg ret sikker på at du ikke koncentrerer dig om din kørsel, og burde måske i stedet køre ind til siden, indtil du er klar til at køre igen.

Og ja, jeg er meget fordomsfuld i dette tilfælde. Og det er fordi jeg mener at det er mangel på respekt for andre menneskeliv, hvis du (bl.a) ikke overholder din vigepligt.

Jeg stod for efterhånden ret mange år siden lige ud for et uheld hvor en taxa var bedøvende ligeglad med sin vigepligt, og drønede lige ind i en ung mand på knallert. Knallerten blev kastet direkte over i midterrabatten og føren som i øvrigt lige så godt kunne have været mig eller en af mine venner, var desværre ikke så heldig kun at forstuve sin ankel.

Den oplevelse har sat sig, jeg kommer aldrig til at glemme synet af den knallert der var krøllet fuldstændig sammen. Og følelsen af uretfærdighed fordi en, og jeg vil nu udelade dette ord, ikke koncentrerer sig om sin kørsel sidder der stadig.

Og generelt er det min lille kæphest, at især folk der sidder i deres egen lille beskyttede kasse i trafikken (og det er ikke alle, men der er en del), burde være mere opmærksomme og hensynsfulde. Mange ulykker kunne undgås, med en lille smule opmærksomhed. Og hvis det er det eneste der skal til, synes jeg faktisk ikke det er for meget forlangt. Og kan man ikke finde ud af det, så synes jeg man er en klaphat. Hvis det gør ig til et fjols, ellr hvad man nu må kalde det, lever jeg fint med.

 

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

igang:

Anders Hyldig:

For billisten så da garanteret den pågældende cykellist og valgte derpå at overtræde sin ubetingede vigepligt, og dermed køre direkte ind i vedkommende? Om noget må det da være dig, der er en kæmpe klaphat, når du kommer med sådanne fordomme om en person du ikke kender.

 

Det er ikke utænkeligt at jeg er en kæmpe klaphat. Det vil jeg faktisk ikke en gang forsøge at bestride, for det kan der sagtens være noget om.

Jeg er dog ikke dummere, end at jeg godt kan regne ud at han sandsynligvis ikke påkører en cykelist med vilje. Men hvis du ikke ser en cykelist komme kørende fra venstre (og det er vigtigt i denne sammenhæng at hun kommer fra venstre, for ellers er det en lidt anden situation), hvad kigger du så efter? Koncentrerer du dig om din kørsel, eller er der andet du fokuserer på? Hvis du kan overse en cykelist, er jeg ret sikker på at du ikke koncentrerer dig om din kørsel, og burde måske i stedet køre ind til siden, indtil du er klar til at køre igen.

Og ja, jeg er meget fordomsfuld i dette tilfælde. Og det er fordi jeg mener at det er mangel på respekt for andre menneskeliv, hvis du (bl.a) ikke overholder din vigepligt.

Jeg stod for efterhånden ret mange år siden lige ud for et uheld hvor en taxa var bedøvende ligeglad med sin vigepligt, og drønede lige ind i en ung mand på knallert. Knallerten blev kastet direkte over i midterrabatten og føren som i øvrigt lige så godt kunne have været mig eller en af mine venner, var desværre ikke så heldig kun at forstuve sin ankel.

Den oplevelse har sat sig, jeg kommer aldrig til at glemme synet af den knallert der var krøllet fuldstændig sammen. Og følelsen af uretfærdighed fordi en, og jeg vil nu udelade dette ord, ikke koncentrerer sig om sin kørsel sidder der stadig.

Og generelt er det min lille kæphest, at især folk der sidder i deres egen lille beskyttede kasse i trafikken (og det er ikke alle, men der er en del), burde være mere opmærksomme og hensynsfulde. Mange ulykker kunne undgås, med en lille smule opmærksomhed. Og hvis det er det eneste der skal til, synes jeg faktisk ikke det er for meget forlangt. Og kan man ikke finde ud af det, så synes jeg man er en klaphat. Hvis det gør ig til et fjols, ellr hvad man nu må kalde det, lever jeg fint med.

 

Hej Igang

Nu ved jeg ikke hvor du normalt kører vogn henne. Nu kører jeg tit rundt i Århus midtby, hvor det tit er mere end dårligt udsigt, og tit er nød til at trille ud i krydset for at få overblik. Sammen med det, så er man nød til at holde øje med at man ikke bliver overhaldet inden om, eller uden om, af andre billister, cykellister og knallerter, ligeså fodgængere der løber ud foran en.

Jeg siger ikke at det ikke er billistens ansvar, men du skal regne med at mange af de ulykker der sker bl.a. med cykellister er deres egen fejl, og så er jeg ligeglad med hvad andre siger. For når de kommer kørende på fortov og ud på vejen, og gerne i høj hastighed, så har man som bilist ikke en chance. Og det er så lige meget om det er fra højre eller venstre.

Du skal tænke på at trafik moral eksisterer ikke i DK, og cykellister har tit den holdning at det er bilistens skyld, så jeg kan godt tillade mig det. Men er bare ikke en fandens god holdning, når man er lam fra nakken og ned. Så pak lige din negativitet lidt ind. For jeg har også set flere ulykker, og der er det tit cykilister eller gående som der bærer skylden, for de skal lære at billister ikke kan se 360 grader rundt hele tiden. Og med den trafik tæthed som der efterhånden er, så bliver det værre og værre. Og så er det fandens nemt at give bilister skylden. Og hvergang jeg kører, efterhånden så resikerer jeg at få buler i bilen, fordi at cykellister skal presse sig ud foran bilen, med deres ørepropper så de ikke kan høre en skid.

/Kenneth

Fra Østbirk
Tilmeldt 24. Apr 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

igang:
Jeg har ikke kørt cykel siden tiden lige omkring folkeskolen, så det er vel 18 - 20 år siden. Jeg har flere gange overvejet at købe en, men det er blevet ved overvejelserne. Men det er en anden sag..

Det kan også være farligt. Har hørt en eller anden sige man kunne få motion og blive sund ;)
Gør som mig... Hold dig fra det... hehe Stick out tongue

Because Aps - Din partner i tøj valget. Vi har alt indenfor arbejdstøj, profilbeklædning, sikkerhedsko, reklameartikler og meget mere.

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg ved ikke om der er nogen der har svaret på dit spørgsmål.

Men ellers kan jeg  da lige oplyse at bilisten er erstatningsansvarlig. Der gælder den regel at det er bilisten der skal kunne bevise at han/hun ikke kunne undgå ulykken, såfremt vedkommende skal undgå erstatningspligt. Og det kan man næsten kun såfremt man holder stille. Cyklisten er altid den svage part, derfor gælder der omvendt bevisførelse.

Det betyder at bilistens ansvarsforsikring dækker skade på cyklen og personskade på cyklisten. Desuden kan cyklisten søge erstatning efter erstatningsansvars loven.

hvis du har brug for hjælp hertil kan du kontakte mig, jeg er uddannet forsikringsmægler, så jeg har en lille smule forstand på dette emne.

Lige en kommentar vedr. kørsel i århus midtby, der har cyklisterne, ret til at køre imod færdselsretningen i ensrettede gader. Mig bekendt er det det eneste sted i verden, hvor denne specielle undtagelse af normale færdselsregler er gældende?

Hvordan udernbys gæster bliver opmærksomme på denne specialitet/Århus historie ved jeg ikke!

Hav en super dag

Anders Mikkelsen

Nr1

Fra Odense NV
Tilmeldt 8. Jan 10
Indlæg ialt: 260
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Mikkelsen, Nr1:

Men ellers kan jeg  da lige oplyse at bilisten er erstatningsansvarlig. Der gælder den regel at det er bilisten der skal kunne bevise at han/hun ikke kunne undgå ulykken, såfremt vedkommende skal undgå erstatningspligt. Og det kan man næsten kun såfremt man holder stille. Cyklisten er altid den svage part, derfor gælder der omvendt bevisførelse. Det betyder at bilistens ansvarsforsikring dækker skade på cyklen og personskade på cyklisten. Desuden kan cyklisten søge erstatning efter erstatningsansvars loven.

Hej Anders,

Det er rimelig åbenlyst, at billisten er erstatningsansvarlig overfor cykellisten. Spørgsmålet i denne tråd går dog på (hvilket er blevet besvaret), hvorvidt billisten også er erstatningsansvarlig overfor det firma, cykellisten til daglig arbejder i, der grundet sygefraværet fra cykellisten også har mistet på denne ulykke.

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

OK. Det troede jeg var åbenlyst at arbejdsgiveren selvfølgelig ikke kan gøre erstatning gældende overfor skadevolder.

ha en god dag

de bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1

Fra Fredericia
Tilmeldt 21. Dec 08
Indlæg ialt: 679
Fra  Asia Property Innovation Co. Ltd. Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Mikkelsen, Nr1:

Hej.

OK. Det troede jeg var åbenlyst at arbejdsgiveren selvfølgelig ikke kan gøre erstatning gældende overfor skadevolder.

ha en god dag

de bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1

Det mente jeg faktisk heller ikke, at man kunne, men spørgsmålet blev afledt af, at en mine kunder, som faktisk læser Jura, påstod at man kunne gøre dette krav gældende, hvilket kom meget bag på mig, så derfor rejste jeg det herinde :o)
 Jeg tror, uanset forskellige meninger om cyklister osv, at vi alle er enige om, at den jura-studerende ikke har helt ret i hendes antagelse, så derfor anser jeg tråden som besvaret og lukket Smile

Dbh Jørgen

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)