Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man gøre ham erstatningspligtig for nedkørsel af min ansatte

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Fredericia
Tilmeldt 21. Dec 08
Indlæg ialt: 679
Fra  Asia Property Innovation Co. Ltd. Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

En fyr overså en ubetinget vigepligt og kørte for en måneds tid siden en af mine ansatte ned og beskadigede hendes ankel. Det medførte 3 ugers sygefravær og deraf ekstra omkostning til overarbejde, for mine øvrige ansatte. Kan man gøre denne person erstatningspligtig ifht den ekstra omkostning som han har været skyld i?

Uheldet skete da den pågældende medarbejder var på vej på arbejde, på cykel - altså i hendes fritid... 

Dbh Jørgen

Tilmeldt 7. Jun 06
Indlæg ialt: 182
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Det håber jeg da virkelig ikke at man kan.

Lyder sådan lidt "Butterfly effect" agtigt.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen.

Jeg kender ikke lovgivningen, så dette er bare en generel og personlig betragtning: Det håber jeg sandelig ikke man kan.

Manden har lavet en forseelese som han sandsynligvis har fået en eller anden straf for. Evt. med en erstatning til din medarbejder. Og så stopper det forhåbentlig der.

At manden samtidig skal gøres til erstatningspligtig overfor arbejdsgiver, sportsforening, ægtemand spejderkorps eller andre det kunne tænkes at være en gene eller direkte omkostning for, virker meget "amerikansk". Og der håber jeg ikke vi er kommet endnu.

Men hvis vi tager den et skridt videre, kunne man forestille sig at én af dine ansatte en dag blev gravid. Det vil i givet fald være mere end 3 ugers fravær, og det er ikke altid til at vide om det starter med det samme, eller kan vente til omkring fødslen. Hvis du kan få erstatning for trafikuheldet, burde du så være berretiget til en kæmpe erstatning hos manden der gør pågældende medarbejder gravid Smile

Når det er sagt, kan jeg sagtens forstå din irritation eller ærgelse. Men jeg kender som nævnt ikke lovgivningen, så det er bare min personlige holdning. Min anden personlige holdning er at ham der kørte din medarbejder ned, er en kæmpe klaphat der forhåbentlig skal en tur forbi en køreskole før han kan sætte sig bag rattet igen.

Andrè

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Risskov
Tilmeldt 12. Jan 08
Indlæg ialt: 238
Fra  iAdvice Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Ja i USA kunne du nok, men herhjemme tror jeg ikke du kan, og hold op jeg håber man ikke kan.
Tænk hvis du en dag kører en bankdirektør ned, eller en prof atlet? det kunne blive dyrt!

Jeg havde en kollega som engang fik en isflage fra en lastbil ned over sin forrude på vej hjem fra overarbejde, og han mente sgu helt reelt at firmaet skulle betale skaden. GLEM DET!

Hvad er der nu blevet nu af folks eget ansvar og selvopfattelse af risiko

Johnny.

Tilmeldt 14. Jul 08
Indlæg ialt: 1013
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Johnny Hansen:

Jeg havde en kollega som engang fik en isflage fra en lastbil ned over sin forrude på vej hjem fra overarbejde, og han mente sgu helt reelt at firmaet skulle betale skaden. GLEM DET!

Hvad er der nu blevet nu af folks eget ansvar og selvopfattelse af risiko

Johnny.

Faktisk så kan en lastbil chauffør godt blive gjort ansvarlig for det, i en sådan situation som du nævner der. Det er chaufførens ansvar at der ikke er sne, is mm. der kan falde ned og forårsage person og/eller materiel skade.

 

Fra Århus
Tilmeldt 2. Dec 09
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

igang:

 Min anden personlige holdning er at ham der kørte din medarbejder ned, er en kæmpe klaphat der forhåbentlig skal en tur forbi en køreskole før han kan sætte sig bag rattet igen.

Andrè

 

André - nu tillader jeg mig at indtage en lige så konservativ holdning som dig: Du må bestemt selv være cyklist og aldrig selv have været i nærheden af et kørekort til af føre bil .....Wink.

Mener du seriøst at ALLE som er skyld i en trafikulykke er en KÆMPE KLAPHAT og skal en tur forbi en køreskole? - Hvis du gør, så håber jeg da ikke at du er en person, der har noget nævneværdig at skulle have sagt på et bare lidt højere niveau her i vores land!

Nu skal jeg ikke dømme trådstarters medarbejder, som har været så uheldig at blive kørt ned - men hvis jeg bare fik en krone (meget brugt vending her på amino), for hver gang jeg holder tilbage for cyklister, for at de så bare svinger uden at række hånden ud, hver gang en drejer til højre for rødt,  hvergang to absolut skal køre ved siden af hinanden på en smal vej osv.

Nå så fik jeg da lidt luft Wink - men uanst hvad så er det selvfølgelig forfærdeligt når en sådan ulykke sker - men at konsekvent at dømme bilisten (og derved læser jeg alle bilister som uheldigvis har været skyld / eller "blot" indblandet i noget tilsvarende) som en KÆMPE KLAPHAT er simpel hen for børnehaveagtig.

Men ellers - god aften.

Birger

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

igang:

Min anden personlige holdning er at ham der kørte din medarbejder ned, er en kæmpe klaphat der forhåbentlig skal en tur forbi en køreskole før han kan sætte sig bag rattet igen.

IndifferentZip it!Ick!Skype-SurprisedConfused

Det der er bare en joke ik?

 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Birger.

Jeg har ikke kørt cykel siden tiden lige omkring folkeskolen, så det er vel 18 - 20 år siden. Jeg har flere gange overvejet at købe en, men det er blevet ved overvejelserne. Men det er en anden sag..

Jeg er selv bilist, og du skal slet ikke starte mig op omkring min mening om mange cykellysterSmile Jeg har også flere gange måtte lave en katastrofeopbremsning, fordi nogen synes at de ikke behøver at kigge sig for, før de svinger tværs over kørebanen. Og det er jo ikke fordi man bliver takket for at lade være med at køre dem ned, med mindre langemanden er cykellisternes tegn for tak..

Med hensyn til kæmpe klaphat, skrev jeg bevidst ikke med versaler, da det mere var en henslængt kommentar. Men ja, jeg synes man er en klaphat hvis man ikke overholder sin ubetingede vigepligt, som trådstarter starter med at nævne. Det samme gælder hvis man kører overfor rødt (hvad en ubetinget vigepligt dog stadig gælder som). Det er sindsygt farligt, og kan have katastrofale konsekvenser.

Og så kommer det: Er det fordi du har travlt med alt andet end at koncentrere dig om din kørsel, er du i min verden en klaphat (et ord jeg iøvrigt meget sjældent bruger, men nu har jeg da virkelig givet den gas i dag), der blæser på andres ve og vel. Derfor bør du en tur forbi køreskolen, for lige at få ridset konsekvenserne af uopmærksom kørsel op.

Hvis det er fordi du ikke ved du har ubetinget vigepligt, skal du nok også en tur forbi køreskolen, for lige at få genopfrisket reglerne.

Uanset hvad, kan jeg ikke umiddelbart se andre grunde til ikke at overholde en ubetinget vigepligt. Men de skal da nok være der.

Jeg mener ikke at jeg skriver - eller antyder - at alle der er indvolverede i uheld, skulle være klaphatte. Hvis det bliver opfattet sådan, er det hermed dementeret. Og nej jeg har ikke, og får heller ikke, noget nævneværdigt at skulle have sagt her i landet. Så det kan du tage helt roligt Big Smile

Og så til sidst som en generel tanke: Jeg synes ikke det ville være specielt forfærdeligt, hvis vi alle sammen skulle til et eller andet tjek hvert 5. eller 10. år, for at sikre at vi stadig har de færdigheder der skal til for at beholde kørekortet. Jeg tror at minimum 6 ud af 10 ville dumpe en teoriprøve, hvis vi blev bedt om at tage den i morgen.

Og bare for at tage det i opløbet: Nej, jeg er ikke fejlfri i trafikken.

Andrè

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen,

Du kan ikke kræve erstatning fra medarbejderen eller skadevolderen, men du kan opnå sygedagpengerefusion fra din kommune. Desværre først efter 3 uger, med mindre nogle særlige krav gør sig gældende. Så kan du opnå refusion allerede fra første sygedag.

Læs mere om det på dette link (det er til Odense Kommune, men reglerne er gældende i hele landet):

http://www.odense.dk/Topmenu/Voksne/Dagpenge%20%20sygdom%20og%20barsel/Sygedagpenge%20%20refusion%20til%20arbejdsgiver.aspx#1

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 01:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm. En beskadiget ankel.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvilken form for arbejde din medarbejder er beskæftiget med.

Men med de nye mulighedserklæringer, var der måske noget, som hun kunne have udført under sygeforløbet, og dermed begrænset dine omkostninger til overarbejde.

 

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)