Når du handler på nettet skal du naturligvis være opmærksom på sælgers identitet – Her vil jeg anbefale dig at tjekke om sælgeren har ladet sig cpr-validere på sitet (Det står oplyst under kontaktoplysningerne) – og evt. beder ham gøre dette inden handlen gennemføres.
Ved en cpr-validering på sitet undersøger vi, om de personlige data på brugerprofilen matcher oplysningerne i Det Centrale Personregister. På den måde øges sandsynligheden for, at sælger er hvem han/hun giver sig ud for at være.
Derudover vil jeg anbefale dig at mødes med sælger. Varen tjekket så man er sikker på at den svarer til beskrivelsen og betalingen foretages - Således er begge parter sikret deres del af handlen.
Er du usikker ifb. en handel, er du altid velkommen til at kontakte Support på support@dba.dk – Så tjekker vi gerne den pågældende sælger for dig.
Hvis uheldet dog er ude og man er blevet snydt i en handel skal dette altid anmeldes til politiet – Medbring så mange oplysninger som mulig. Politiet kan herefter rette henvendelse til os og udbede sig de relevante oplysninger. Vi har et godt samarbejde med politiet og heldigvis viser det sig at mange sager bliver opklaret.
Derudover skal du også kontakte Supportafdelingen. Vi indsætter en anmærkning på sælger samt kontakter pågældende, hvor vi henstiller til at sagen bliver løst snarest muligt. Hvis vi modtager flere klager, vil profilen naturligvis blive lukket på dba.dk.
Læs desuden vores råd til en sikker handel på sitet:
http://www.dba.dk/asp/solosites/sikkerhedscenter/boernetoej.asp
Det skal siges, at langt de fleste handler på dba.dk bliver gennemført uden problemer, og at det hører til sjældenhederne, at der opstår problemer.
Med venlig hilsen
Lene Kristensen
Support dba.dk