Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personligt selskal til ApS

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 14. Mar 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige et par spørgsmål hvis der er nogle der kan hjælpe:

Jeg har et personligt firma, der er 4 år gammelt og har givet underskud siden starten, jeg har fuldtidsjob ved siden af, hvor jeg har kunne fratrække underskudet i min personlige indkomst, jeg har ikke kunne bruge det hele så jeg vil gå ud fra at jeg kan fremføre det til de kommende år? Jeg vil tro at virksomheden giver 0 resultat i 2010 og et overskud i 2011 og fremover.

Nu er det sådan at jeg pga andre omstændigheder måske ender med at gå personligt konkurs, så jeg ønsker at oprette et ApS i konens navn, men hvordan gør jeg det rent pragtisk?

Mt firma købte sidste år en butik på tvangsauktion, dette er firmaets eneste aktiv + en webshop der giver underskud, der er intet varelager,jeg ønsker at sælge denne butik til konens nyoprettede ApS, jeg har ikke fået levet auktionsskøde og har derfor muligheden for at lave et transportskøde, kan man bare oprette et nyt ApS og transportere butikken over i det nye selskab til min købspris på auktionen, butikken er gældfri og den off. vurdering er noget højere end min købspris og dermed den pris jeg ønsker at sælge den videre til.

Når firmaets aktiv er solgt fra ønsker jeg at stoppe mit firma, eller det for lov at eksistere ind til jeg går personligt konkurs, jeg ved ikke præcis hvornår dette sker, men formentligt efter ca. 6 mdr. til 1 år fra nu.

Jeg kan nok godt skrabe de kr.80.000 sammen til at oprette et ApS, men kan man ikke anvende værdien af butikken som er gældfri og er købt for ca. 160.000

Webshoppen har så vidt jeg ved intet værd, da den giver underskud i den daglige drift, der er vel heller ikke noget goodwill.

Fordi jeg ved at Jeg får et 0 resultat i år og et positivt resultat fremover er at jeg regner med at få udlejet butikken, og at den derved kan fylde hullet i webshoppen.

Nu er min sag jo lidt kompleks, så i må spørge lidt ind, men nogle gode råd til hvordan denne "overdragelse" kan foregå kunne jeg godt tænke mig

Bare til orientering så er det ikke min personlige virksomhed der går konkurs, ja den giver underskud, men det har jeg løbene financieret af egne midler(butikken er bl.a. købt for mine personlige midler i firmaets navn) det er desværre nogle udefra kommende hændelser som jeg ikke er herre over

På forhånd tak 

 

 

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil fraholde mig fra at være moralsk fordømmende og alene svare på dit indlæg. ;D

Dit setup holder højst sandsynligt ikke vand, juridisk set. Konkursloven indeholder regler om omstødelse, hvis formål er at hindre, at den konkursramte debitor (skyldner) inden konkursens indtræden foretager dispostioner, der forringer kreditorernes mulighed for fyldestgørelse (gemmer aktiver). Et vægtigt element i bedømmelsen af hvorvidt en disposition skal omstødes, er hvorvidt dispositionen ville være foretaget såfremt, der ikke havde været udsigt til konkursen.

Det vil sige, at når du går konkurs, så vil boet blot få omstødt dit salg af butikken, da den offentlige vurdering, efter eget udsagn, er væsentlig højere end din agtede salgssum (og du således får svært ved, at modbevise, at salget ikke er en unormal disposition). Særligt da der er klart interessefællesskab imellem du og din kone, vil bedømmelsen formentlig ikke være svær at foretage.

Det er da ærgeligt, at du sidder så hårdt i det og håber du kommer godt ud på den anden side. Vil i hvert fald ønske dig held og lykke og opfordre dig til at holde modet oppe. Samtidig vil mit råd mht. konkursen dog være, at tage det som en hæderlig mand. Det er mit klare indtryk at loven har mange garderinger imod de "gode ideer" folk kan få, når fogeden er på trapperne, så det er nok mere spild af kræfter end indbringende. 

VH Kristian 

Tilmeldt 14. Mar 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kristian,

Tak for dit svar

 

Jeg er dog ikke enig, med dig og da du ikke kender min situation så syntes jeg at du dømmer mig unødigt.

Jeg vil mægtigt gerne svarre mit og betale min gæld, men det er ikke lige til, derfor er jeg præsset ud i dette, og jeg må redde hvad redes kan. Vi er flere om denne gæld, og jeg vil meget gerne betale min del, men heller ikke mere.

Mht. butikken, så skriver jeg bare at den off. vurdering er højere end min købspris, dette har intet med at den er mere værd(hvis den er det) og idet jeg sælger til min indkøbspris, så gør jeg vel ikke noget forkert vel?

Jeg har ikke brug for moralske indlæg, da jeg ved at jeg som sådan ikke skylder noget væk og ville være villig til at betale alle mine kreditorer, men det er ikke lige til i denne sag

Jeg kunne have udeladt begrundelsen for denne disposition, men valgte at skrive fakta for derfor at få nogle seriøse svar - min fejl :(

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Nu kender jeg ikke præcis din situation, men under normale omstændigheder kan du udmærket stifte et ApS med den omtalte webshop på grundlag af købsprisen.

Hvordan det hele i sidste ende skal skrues sammen, må nødvendigvis afhænge af den nuværende situation, men som jeg vurderer det, er der helt klare muligheder tilbage endnu.

Men det kan godt være, du skal tage fat i en revisor og måske en advokat til at få det hele til at gå op i højere enhed.

Hilsen

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan godt være jeg var for hurtigt ude, og ved godt, at det er nemt at sidde på sin høje hest når det ikke er en selv, som sidder i situationen, så det beklager jeg. Det lyder dog lidt i mine ører som om du går i tanker om at gemme aktiver og dette er jo rent juridisk set en svigagtig handling. Begrundelsen og alt det bagvedliggende kender jeg sandt nok intet til, så jeg skal forsøge at fraholde mig fra at lyde for klog. Synes det er helt fint, at du er ærlig, da du ellers slet ikke ville kunne bruge vores svar til noget. Og det er bestemt ikke min mening at lægge større åg på dine skuldre.

Min pointe med butikken var der dog intet moralskt i, det er alene en juridisk anskuelse jeg forsøger at foretage. Min pointe er jo, at hvis du sælger butikken til din kones Aps og prisen er udtryk for den reelle dagsværdi, så vil du modtage en tilsvarende salgssum, som SKAT og kreditorerne alligevel kan gøre udlæg i via kurator, så på den måde opnår du netto ingen "gevinst". Såfremt butikkens dagsværdi på salgstidspunktet vil kunne vurderes uvildigt højere end den egentlige salgspris, så vil dispositionen kunne omstødes. Det vil altså sige, at desuagtet så vil du højst sandsynligt ikke opnå nogen økonomisk gevinst uanset hvilken af disse to situationer, der bliver resultatet af jeres omlæggelse af ejerforholdet.

VH

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Nu kender jeg ikke præcis din situation, men under normale omstændigheder kan du udmærket stifte et ApS med den omtalte webshop på grundlag af købsprisen.

Tonny,

Som jeg forstår det - er der tale om en fysisk butik - med en tilhørende webshop (som går mindre godt)....

Men jeg er enig. Jo hurtigere du får nogle rådgivere - revisor og advokat - på banen jo bedre muligheder har du for at planlægge den optimale løsning for dig.

Som Harald korrekt er inde på vil der kunne komme nogle små isbjerge i farvandet jo tættere på en konkurs transaktionerne gennemføres.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Harald9000:
Det lyder dog lidt i mine ører som om du går i tanker om at gemme aktiver og dette er jo rent juridisk set en svigagtig handling.

Er det juristen der taler Big Smile - for økonomen her lyder det nu mere som, at der søges den optimale - lovlige løsning.....Wink

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Helt enig, gav dig lige 5 stjerner,men på det forkerte indlæg, men hvad det tæller alt sammen

Smiley Sunglasses

Tilmeldt 14. Mar 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

 

Da der er kommet flere indspark vil jeg forsøge at få det hele med i denne mail.

Som sagt er vi flere debitorer, min opfattelse er at kurator ikke gider at omstøde diverse dispositioner da han bare kan få pengene fra nogle af de andre, ja de kan så efterfølgende komme efter mig, og det er OK, jeg vil så betale min del af gælden. Jeg har bare ikke lyst til at betale hele gildet "up front" og derefter håbe at de andre betaler deres del til mig

SKAT har intet tilgodehavdende i dette forhold

Ja det er en fysisk butik, som pt. står tom, men formentlig bliver udlejet inden for den næste pr. md. Webshoppen har således ikke noget med den fysiske butik at gøre bortset fra at jeg ejer begge dele via mit personlige selskab

Advokater og revisorer er dyre, og indtil nu forsøger jeg at betale alt hvad jeg kan, så ideen med dette indlæg var nu at få afklaret hvilken løsning de var den bedste og billigste, så  jeg gå til den rigtige rådgiver 1. gang

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kleer,

Advokater og revisorer kan også være dyre ikke at bruge. Det er utroligt svært at rådgive om juridiske eller økonomiske forhold med den kompleksitet som din situation indeholder på et netforum.

Tonny - som har været på banen tidligere i tråden - ville jeg anbefale dig at give et ring. Jeg kender ikke Tonny's priser, men det er min oplevelse at han har både tid og ikke mindst overskud til at kunne hjælpe dig et skridt videre. At give Tonny et indledende kald vil næppe koste mange basører.

Henrik

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)