Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til bogføring af erstatning ifm forsikringssag

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 21. Nov 06
Indlæg ialt: 98
Fra  Porcani Hundeartikler & Foder Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har haft en skade som forsikringen dækker. I den forbindelse har jeg to spørgsmål.

1) Hvordan konterer jeg den erstatning for ødelagte varer, som jeg har fået udbetalt?
Skal jeg bogføre varerne som solgte og bogføre erstatningen som betaling for varerne?

2) Forsikringen har betalt et 3. firma for oprydning mv. men sender nu mig en opkrævning for momsen, da jeg jo får den refunderet. Hvordan hulen bogfører jeg det? Jeg har fået tilsendt en kopi af fakturaen fra oprydningsfirmaet, som forsikringen har betalt, så det er kun momsen jeg skal betale.

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

1)

Du bogfører varene som varekøb - ligesom du plejer. Forsikringssummen skal bogføres på en anden konto under vareforbruget f.eks. "Erstatning u/moms".

 

2)

Du bogfører bare momsen ned på din konto for indgående moms - så får du beløbet refunderet ved næste momsafregning.

Fra Roskilde
Tilmeldt 21. Nov 06
Indlæg ialt: 98
Fra  Porcani Hundeartikler & Foder Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hjælpen.

 

pkt. 2 forstår jeg.


Men pkt. 1 er jeg ikke helt med på.
Dels skal varerne jo fjernes fra lageret. Ved varekøb, så får jeg jo flere bogført på lager?
I erstatningen er der også medregnet et antal arbejdstimer til oprydning. Dem skal jeg ikke beskattes af som indkomst - Hvor skal de så bogføres?

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor skal du ikke beskattes af den betaling du får for det arbejde du har udført på vegne af forsikringsselskabet? ;)

 

Du fjerner varerne fra dit lager - og der er jo tale om vareforbrug, så det ryger på varekøbskontoen :)

Kredit på varelager, og debet varekøb - da varerne jo er forbrugt/ødelagt.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)