Køb et Amino Sponsorlink
Er der nogen af jer der kender til undersøgelser angående de seneste udviklinger indenfor forretningskommunikation, specielt indenfor de seneste få år ?
Jeg synes det er lidt svært at blive klog på, da jeg både kommunikerer med forretningsfolk ( på et rimelig højt niveau) , som enten har en no bullshit kommunikation eller en kommunikation fyldt med smileys og lange samtaler der nærmest bliver personlige.
Jeg prøver selvfølgelig at aflæse personen / kunden ,og sætte mig ind i hvordan kunden gerne vil tales til. Men jeg bliver alligevel overrasket over hvor store forskelle der er . Hvis ikke du har en stram kommunikation med nogen, antager de dig for at være useriøs, og hvis du ikke har en mere løs tone overfor andre, tror de at du er sur .
Jeg mener selv at have svaret, men ville godt læse lidt mere om det, og høre andres mening.
Min egen erfaring og svar er , at selv blandt forretninsgfolk på et højere niveau er der blandt de yngre de en meget løs tone, grundet at folk er opvokset med internetkommunikation med smileys og en meget , lad os kalde det følelelsespræget kommunikation (som der tit er i debatter på nettet ). Mens der blandt den lidt ældre generation ikke tales på den måde.
Den forskel har der helt sikkert altid været. Men jeg synes kløften i kommunikation er blevet rigtig stor eftersom at den nye generation af forretningsfolk som er vokset med internetkommunikation er vokset op og har forretninger nu
Søgemaskineoptimering i København fra Visibile.dk. Hør om referencer !
Vicevært - snerydning - rengøringsfirma - Dette er mit andet firma - Aktiv 3
Køreskoler - du kan stole på - En portal for stabile køreskoler i Odense, København og Århus. Også mit
Find din køreskole på Amino Bizz
Hej Jimi
Jeg har ikke noget helt nyt, men i denne temmelig langhårede artikel på wikipedia er der 8 tons henvisninger til relevant literatur, der giver dig et bedre teoretisk grundlag for at vurdere og justere omgangstonen.
Jeg fandt den ved at søge på "facework", som er en kommunikationsteori, der omhandler vores ønske og og evne til at opretholde (ikke tabe) vores ansigt i sociale relationer - og ikke mindst til at hjælpe vores samtalepartnere med at opretholde deres.
http://en.wikipedia.org/wiki/Facework
mvh Hans
Bog om virksomhedens kommunikation på vej - klik her.
98.000 gratis halvsider til Toprobot.dk i målrettet trykt medie - Jeg skrev pressemeddelelsen.
Hej Hans
Tak :-)
Hej Jimi,
Spændende tanker. Jeg tror, at det kunne deles op i to diskussioner.
1: Forskellen på generationer. Hvis du ikke kender til det, så prøv at Google lidt omkring Babyboomers, Generation X, Generation Y og den kommende Generation Z. Du kan også hente meget inspiration i Malene Charlotte Larsens fremragende forelæsning. Hun har fokus på sociale medier, men den giver meget insigt i kommunikation i forskellige aldersgrupper.
Se og hør den her http://www.dr.dk/DR2/Danskernes+akademi/Kommunikation_Medier/Sociale_netvaerk_2.htm
(hun har to forelæsninger derinde - begge fremragende).
Derudover vil jeg anbefale dig at læse Morten Bays bog "Homo Conexus" - om netværksmennesket. Han påpeger nogle tendenser, som kan give dig god indsigt i forhold til nogle af de ting, du kommer omkring.
2: Den anden debat vedører noget omkring etik for kommunikation, når det handler om forretning på forskellige niveauer. Jeg er sikker på, at du kan finde meget om det inde på www.kommunikationsforum.dk
God jagt efter gode svar :-)
DBH
Tommy
Hans Stokholm Kjer:Jeg fandt den ved at søge på "facework", som er en kommunikationsteori, der omhandler vores ønske og og evne til at opretholde (ikke tabe) vores ansigt i sociale relationer - og ikke mindst til at hjælpe vores samtalepartnere med at opretholde deres.
Nå, ja. Jeg havde slet ikke tænkt på FaceWork. Det er jo super relevant i forhold til det, du skriver om. Få fat på Goffmans bog "Vore rollespil i hverdagen". Den er fra 1959, men super relevant og dejlig konkret.
Hej Tommy
Tak for mange gode henvisninger
Jeg har også læst på kommunikationsforum.dk, og har også en profil derinde. Men ikke for at lyde for smart, så synes jeg ikke niveauet derinde er tilfredstillende for de oplysninger jeg søger.
Jeg søger mere akademiske analyser, og det går tit, som det som gør på internettet, op i følelser og bevaring af ansigt som Hans også lige har givet et link til.
Selv blandt akademikere som jeg forventer kan holde et køligt syn på sagerne, går det hele op i nærmest teenageagtig kommunikation. Med det mener jeg mangel på forståelse for omverdenen omkring sig, altså andre mennesker.
Jeg skal da indrømme at jeg er en af dem der har svært ved at tage en grandvoksen mand seriøst, når han kommunikerer som en teenager. Og jeg mister også tiltroen til om jeg nu kan lave forretninger med den mand, er han voksen nok ?
Men det klart det kan man ikke sige til en kunde, og jeg har ikke behov for at sige det. Men min foragt, nervøsitetet over at lave business med personen og min undren over at så voksne mennesker kan kommunikere så langt under deres egen alder, skinner nok igennem. Selvom jeg prøver at skjule det og respektere dem hvor de er, og som de er.
Men altså det en modetendens som jeg også har set og læst at andre har bemærket. Fænomenet skulle vidst mere mest udbredt blandt mænd, som åbenbart tror at de stadig er 15 år , langt ind i 40 `erne (og nogen for evigt )
Jeg vil læse lidt mere i den info i har givet mig. Tak
Og for lige at komme nogle misforståelser i forkøbet, så mener jeg ikke at alle teenagere ikke kan kommunikere. Men der er nu stadig forskel på kommunikation jo ældre man bliver. Jeg vil endda sige at jeg har snakket med en del teenagere, som er mere udviklede i deres forståelse af sig selv og andre mennesker. Så nej ingen bad talk af de unge her :-)
Jeg Googlede Generation Y, og fik en super artikel fra kommunikatonsforum.dk. Så tak for det. Og undskyld til kommunikationsforum for de harske ord tidligere. Jeg må være faldet over de forkerte ting, de gange jeg har været derinde
Det var dog en super interessant tråd.
Jeg kan sagtens genkende problemstillingen - ikke mindst fra mit normale job som udviklingsingeniør, hvor jeg har kontakt med mange underleverandører.
Min egen lommefilosofi er, at jo mere teknisk interesserede folk er, desto mere uformel kommunikation kan jeg bruge - til alle aldre. Formaliteten i kommunikationen hæves ved voksende alder og økonomisk ansvar samt aftagende teknisk indsigt og ansvar hos modparten. Nu er det også dejlig let med underleverandører, for dem skræmmer man ikke sådan bare lige væk fordi man for skrevet et par kluntede mails
/Carsten
www.colsenfoto.dk Gode produkt-fotos og packshots til billige priser
Hej
Ja jeg har lige læst noget om Generation X og Y, og er yderligere blevet bekræftiget i at : ja jeg er blevet voksen (med alle de fordele og ulemper det bringer med sig )
38 år og allerede en vrissen gammel mand.
Jeg fik et anfald af voksenhed for 4-5 år siden og det har varet ved, og jeg er bange for at fortsætter resten af livet. Jeg har aldrig haft problemer med generationskløfter, da jeg som ung slet ikke lagde mærke til sådan noget. Men nu kan jeg se det endnu tydeligere.
Som sagt har det sine fordele og sine ulemper. Men jeg skal lige have det noget mere i baghovedet når jeg kommunikerer med yngre kunder - leverandører og samarbejdspartnere