Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Manglende depositum ved fraflytning, råd søges om anmeldelse/advokat

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Dragør
Tilmeldt 11. Jul 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej fellow Amino brugere

Jeg mangler et godt råd, både fra fagmænd og folk som evt. har haft erfaring med lignende situationer. Jeg havde lejet nogle lagerlokaler i Søborg her sidste år og har været ganske glad for dem. Dog blev lokalerne for små og derfor blev en fraflytning nødvendig. Jeg rykkede ud i November 2009 og de blev malet og gjort i stand så de stod ligeså pæne som ved indflytning. Lokaler lå som en tilbygning på en privat villa grund hvor udlejer selv boede i huset. Depositummet for lokalerne var 12.000,- ekskl. moms.

Jeg kontakter udlejer efter klargøring og standsætning for at aftale en dato for syning af lokalerne og dermed afslutning af sagen. Vi aftaler i første omgang at mødes en aftalt dag og tid. Jeg møder op, men udlejer er ikke på adressen og ikke til at fange på telefonen. Derefter kontakter jeg ham med held efterfølgende uge og erfarer nu at han er kommet på hospitalet til en rygoperation (den skulle være god nok eftersom at det hele tiden har været meningen at han skulle undersøges og stod i kø til en operation). Jeg lader derfor lidt tid gå for at give manden en chance for at komme lidt på højkant inden vi afslutter lokalerne og syner dem. Han lød meget omtåget i telefonen da jeg fik fat i ham. Jeg har i den periode kontaktet udlejer som stadig ligger på hospitalet efter operationen og jeg giver sagen lidt ekstra tid.

Nu er der opstået det problem at jeg ikke kan komme i kontakt med udlejer på telefonen (gennem flere dage) og jeg kører derfor ud på adressen for at få kontakten ham, eller konen som også bor på adressen. Det viser sig så desvære at de er fraflyttet adressen og huset står komplet tomt. Jeg finder efterfølgende ud af at huset er solgt via ejendomsmægler og prøver at kontakte ham for at høre om han kan hjælpe med kontakt oplysninger på udlejer. Det kan han desværre ikke, han siger at han ikke engang har et telefonnummer til ham.

Mit spørgsmål går på om hvad jeg skal gøre i denne her sag. Jeg overvejer at kontakte en advokat og få ham til at vurdere sagen, men kan det betale sig og er der nogen som har bud på hvad det ville koste????

Skal man i denne situation melde ham til politiet eller hvad mener i andre og er der overhovedet grundlag for en anmeldelse for bedrageri på dette tidspunkt???

Mvh-

Daniel Holsko

Vanilla sound & Light Production | Udlejning af Lyd, Lys & AV udstyr!

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Gå en tur på folkeregisteret og find ud af hvor manden er flyttet hen.

I første omgang kan du lade LLO vurdere sagen, umiddelbart har du en god sag, tidsfristen for indsigelse fra udlejer for fejl og mangler på lejemålet synes overskredet, du har derfor krav på dit fulde depositum. Send bare sagen til afgørelse i huslejenævnet om nødvendigt ved hjælp af LLO, du har en god vindersag. Så har du en nævnsafgørelse meget billigt, som en byret efterfølgende vil kigge meget til i en dom, byretten er også med rigtig gode vinderchancer, med mindre der dukker nyt op, så du vil have gode mulighrder for at få dækket dine adv. omkostninger af modparten, som taber sagen.

Rent taktisk ville jeg kontakte ejendomsægleren og meddele ham at du har et tilgodehavende på ejendommen, som du agter at stævne den nye ejer for, hvis ikke dit tilgodehavende bliver reserveret i et evt. handelsprovenue, det plejer at virke. Der er ikke noget værre i en ejendomshandel end når der dukker ubetalte regninger op til en køber, det kan risikere at skabe meget støj på handelen og det er ingen mægler interesseret i.

De bedste hilsener

Finn

Fra Dragør
Tilmeldt 11. Jul 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Finn

Tak for dine råd og ideer. Det lyder som en god ide med hensyn til folkeregistreret, men er de oplysninger frit tilgængelige for alle???

Men hensyn til ejendomsmægleren er det vel ikke i ejendommen jeg har penge til gode, men derimod udlejer som hæfter for det manglende depositum. Eller hvordan er reglerne på dette område efter udlejer er fraflyttet ejendommen, og at det er et privat lejemål???

Problemet med hensyn til at kontakte ejendomsmægleren er også at huset er solgt og så vidt jeg kunne forstå klar til overtagelse af de nye indlfyttere, men det er måske ikke afgørende for ovenstående.

Hvis ikke de to ovenstående råd giver noget vil jeg prøve at kontakte LLO.

Mvh-

Daniel Holsko

Vanilla sound & Light Production | Udlejning af Lyd, Lys & AV udstyr!

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal udfylde en blanket til folkeregisteret, med mandens sidst kendte adresse, oplysningen koster omkring 100 kr. Ja alle kan søge oplysninger i folkeregisteret.

Det kan også være at ejendomsmægleren er behjælpelig med sælgers adresse, hvis han bliver konfronteret med problemet.

Normal handelsaftale i ejendomshandel er at man aftaler hvem (sælger eller køber) som afholder forskellige udgifter i forhold til nuværende og tidligere lejere, så det er bare med st komme på banen i forhold til mægleren, hvis dit krav ikke er medtaget i ejendomshandelen.

Dybest set er det et godt spørgsmål om det er ejendommen eller manden, som evt. hænger på dit tilgodehavende, hvis du var fortsat i ejendommen var udlejers forpligtigelser uden videre overgået til ny ejer. Du udflytter lige før en ejendomshandels gennemførelse, i princippet burde dit mellemværende have været afklaret før ejerskiftet, men når manden (sælger/fhv. udlejer) udviser pasivitet er det et godt spørgsmål om du ikke kan overføre kravet på ny ejer (men jeg er ikke helt  sikker), men du kan som lejer kun rette henvendelse den til enhver tid værende ejer af ejendommen, som er udlejer i forhold til dig, men du skal være aktiv og sørge for at samle dokumentationen til en evt. retssag. Men jeg er ikke det ringeste i tvivl om at ejendomsmægleren nok skal reagere, hvis ellers ikke sagen er afsluttet, han skal nok reagere for at sikre handelens gennemførelse uanset om der kan være en juridisk spidsfindighed.

Papirarbejdet i en ejendomshandel strækker sig ofte over en række måneder både før og efter overtagelse af en ejendom, så forhåbentlig er papirarbejdet ikke afsluttet endnu, så du kan få skubbet dit krav ind i ejendomshandelen.

De bedste hilsener

Finn

Fra Dragør
Tilmeldt 11. Jul 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Finn

Jeg har lige talt med ejendomsmægleren og fik lidt mere information nu. Det viser sig at være et konkursbo i følge ham, så der skulle allerede være en del kreditorer i kø til at dele det opgjorte. Han har ikke sælgers adresse og vil ikke oplyse omkring den nye køber, dog ville han gerne sige at den nye køber havde efterfølgende ønsket at hæve handlen, hvilket ikke var muligt under de givne omsætndigheder. Her går jeg udfra han mener kontrakten der er indgået mellem ejendomsmægler og køber.

Hvis jeg kontakter LLO, vil det så være en vej at gøre krav på depositummet enten fra den gamle lejer eller den nye, alt efter hvordan de vurderer sagen og hvem der skal hæfte for det indbetalte depositum???

Det virker desværre ikke til at være sandsynligt at selvom jeg finder den gamle lejer gennem folkeregistreret, at jeg så kan få penge fra ham hvis huset er solgt som konkursbo. Derfor tænkte jeg at LLO måske var den mest direkte vej at gå fra starten.

Synes du er kommet med nogle rigtig gode input, værdsætter dem meget. :-)

Mvh-

Daniel Holsko

Vanilla sound & Light Production | Udlejning af Lyd, Lys & AV udstyr!

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

ØV-ØV med konkursboet, så nu må du blive helt sikker på om den nye ejer hænger på dit tilgodehavende (hvilket jeg stadigt tror) og vær ikke urolig for ejerforholdene, hvis denne handel skulle smutte, så ryger ejendommen på tvangsauktion og der kommer en ny ejer om ikke andet så overtager en af panthaverne.

Jeg ville også gå den direkte vej til LLO.

Held og lykke med sagen.

De bedste hilsener

Finn

Fra Dragør
Tilmeldt 11. Jul 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Finn

Det er meget godt at vide det med ejerforholdene, havde faktisk ikke troet at depositummet ev.t ville bliver overdraget til den nye ejer af boligen. Specielt ikke når vi taler om en privat grundejer som udlejer en tilbygning til et firma. Jeg vil prøve at kontakte LLO her snarest muligt og høre om mulighederne og hvordan de evt. kan hjælpe på situationen. Det kan være der kommer en update herinde omkring situationens udvikling.

Tak for hjælpen og de gode råd. :-)

Mvh-

Daniel Holsko

Vanilla sound & Light Production | Udlejning af Lyd, Lys & AV udstyr!

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg ved, følger reglerne for erhvervslejemål ejeren, og ikke udlejer. Så du kan rejse krav mod ny ejer for manglende refusion af depositum. Hvis der ikke er udfyldt en 'mangel-rapport' (eller hvad det nu hedder) senest 14 dage efter fraflytningen, skal du have hele depositum tilbage, og det hænger (som sagt på ny ejer). Den nye ejer kan så forsøge at rejse krav mod konkursboet, men det er under ingen omstændigheder dit problem.

Ovenstående er baseret på, at det er et erhvervslejemål - dvs. det falder ind under den lovgivning (som er meget anderledes end den 'almindelige' lejelov). LLO tager nok ikke din sag, de beskæftiger sig vist mest med private lejemål.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra Dragør
Tilmeldt 11. Jul 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kirsten

Det lyder jo umiddelbart som om at det er muligt at følge pengene til den nye ejer af huset/grunden med det udlejede lagerlokale. Dog er min sag lidt en blanding af erhverv og privat idet at udlejeren har udelejet lagerlokalet som en privat person og jeg har lejet det som et firma og dermed erhverv. Derfor er denne sitiation lidt speciel.

Ved du i dette tilfælde hvad man så skal rette sig efter, er det f.eks. stadig muligt at rejse krav mod den nye ejer af huset om manglende depositum for lagerlokalet på grunden???

Det lyder ikke umiddelbart som om at LLO er interesseret i sagen idet jeg som lejer af lokalet står som erhverv og dermed et firma.

Mvh-

Daniel Holsko

Vanilla sound & Light Production | Udlejning af Lyd, Lys & AV udstyr!

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis dit lejemål er til erhverv, er det omfattet af erhvervslejeloven - du kan finde mere information her:  http://www.ebst.dk/erhvervslejeloven

Men ellers prøv at gå forbi advokatvagten - jeg er ikke i tvivl om, at du kan rette krav mod ejeren af ejendommen (han må så gå videre til tidligere ejer, som åbenbart er gået konkurs).

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)