Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beregning af Ampere

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 11. Dec 06
Indlæg ialt: 506
Fra  Duftladen - Vi er billig med parfume Duftladen.dk Skrevet kl. 23:35 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står med et lille problem. Jeg har fået to elektrikker til at beregne hvor mange ampere vi skal bruge til noget elektrik udstyr, men de når mærkelig nok frem til meget forskellige resultater.

 

Jeg har noget udstyr der står opgivet til at bruge 45 kW og 400 V.

Den ene elektrikker når frem til 113 Ampere og den anden 65 A.

 

Jeg har søgt lidt på nettet og fundet frem til ohms lov der siger det skal beregnes sådan

 

45000/400 = 112,50 Ampere.

 

Den ene elektrikker siger at det skal beregnes sådan (45000/(400*1,73)) = 65 A

Er der nogen der kan hjælp og opklare hvilken den rigtige beregning er ?

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 23:40 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Ohms lov er ikke til at tage fejl af.

Men hvis det var mig ville jeg spørge producenten for udstyret, hvilken installation der er forsvarlig for brug af udstyret, og få det på skrift. Så skulle der ikke være så meget at være i tvivl om.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:41 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Så vidt jeg kan huske fra fysik-timerne, så er Ohms lov stadig gældende, så den vil jeg holde mig til.

Den anden beregning giver for mig en underdimensionering, hvor du risikerer, at udstyret brænder sammen.

Venligst notér, at jeg ikke er elektriker.

Hilsen

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 23:58 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

De 65A er korrekte. Da det (formentlig) er en trefaset belastning skal kvadratrod 3 med i udregningen.

Fra Bredsten
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 989
Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 00:12 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

bare for lige at skære den ud i pap :)

Ohms lov gælder ! men kan kun bruges direkte hvis man har en kilde(1 fase)
når strømmen deles ud over flere faser(flere kilder) skal dette s.flg med i beregningen

det lyder som tørstigt udstyr :)

Tilmeldt 11. Dec 06
Indlæg ialt: 506
Fra  Duftladen - Vi er billig med parfume Duftladen.dk Skrevet kl. 06:46 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob Ipsen:


det lyder som tørstigt udstyr :)

 

-) På flere måder. Det er nemlig bryggeri udstyr

Tilmeldt 16. Feb 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 07:44 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Klaus

Dimensioneringsstrømmen Ib udregnes sådan=

45kW / (400*kvrod(3)*1) = 64,95A

Ovenstående beregning er under forudsætning at at belastningen er ren ohmsk.

Nu ved jeg ikke hvad det er du skal tilslutte? Måske kan samtidighedsfaktor hjælpe dig længere ned.

Med venlig hilsen

Lasse Hvidbjerg

El-konsulent / Indehaver 
 @: lhv@eltjek.net   www.eltjek.net
Eltjek
.net - vi sætter pris på fejl

Tilmeldt 11. Dec 06
Indlæg ialt: 506
Fra  Duftladen - Vi er billig med parfume Duftladen.dk Skrevet kl. 08:17 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lasse,

Det udstyr der skal tilsluttes er bryggi udstyr eller med andre ord varmelegmer.

Grunden til at jeg spørger om ovenstående er egentlig denne. Da vi etablerede bryggeri for cirka 3 år siden, der valgte vi den elektrikker der havde beregnet det til 65 Amp. Efter cirka et år der brændte el tavle af og meget var smetet i den.

Jeg ringede derefter efter den elektrikker der så kom frem til, at vi havde trukket de 113 Amp igennem ledningerne og sagde at det var begundelsen for at el tavlen var smeltet. Siden den gang har vi haft en dialog med de to elektrikker.

Når nu de 65 Amp er det rigtig, kan årsagen til at el tavlen smeltede så være, at der måske var en sikring der var sprunget eller kan det bare være en tilfældighed ?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 09:18 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke til at sige hvad der fik tavlen til at smelte uden at se tavledokumentation og kabelplan. Men din elektriker der siger at de 113A har fået tavlen til at smelte er vist ude på et sidespor; man vælger jo typisk en sikring der der er lige så stor som belastningen eller måske en smule større, så har der været behov for 65A har der formentlig siddet en 80A sikring foran. Det kabel der er fremført vil formentlig også være bygget til at kunne bære de 80A - men det kan læses ud af tavledokumentationen og kabelplanen som den udførende elektriker skal ligge inde med i 10 år.

Hvad de 113A angår så er elektrikeren som før nævnt også ude på et sidespor da strømmen aldrig vil komme derop når vi taler tre-fasede belastninger.

Lasse: Hvordan kan samtidighedsfaktoren ændre på en brugsgenstands mærkeeffekt?

Tilmeldt 16. Feb 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 09:51 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Lasse: Hvordan kan samtidighedsfaktoren ændre på en brugsgenstands mærkeeffekt?

Det kan da heller ikke, men tidligere var det ikke klarlagt hvad de 45kW var eller hvad tallet skulle bruges til. Hvis de 45kW kommer fra flere stykker tilsluttet materiel og de 45kW var fuldlast på tavlen, ja så kunne en evt. samtidighedsfaktor jo altså godt hjælpe i forhold dimensionering.

Iøvrigt er jeg enig i dit svar - hvilket jo nok er det vigtigste i forhold til at hjælpe Klaus. Smile

 

Med venlig hilsen

Lasse Hvidbjerg
El-konsulent  
www.eltjek.net

Eltjek.net - vi sætter pris på fejl
Side 1 ud af 2 (16 indlæg)