Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsfrit salg til andre EU lande

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hmm..normalt kræver sælger det originale registreringsbevis fra SKAT, når der handles

fysislki andet EU-land........så er da ikke helt enig.

Det tror jeg er meget forskellig. Jeg er liret det af fra hovedet, brugt stempel, visitkort mv. de gange jeg har handlet uden moms i andre EU-lande. Der er aldrig nogen som har spurgt om registreringsbevis.....

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 395
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

hej.

Det er hel klart for mig at Bauhaus som jeg konkret nævnede (senest oplevede) kan vælge at sige, at de ikke ønsker B2B handel, naturligvis, uanset hvor irriterende det måtte være og fred med det.

Mht til mulighed for svindel. Altså - vi har et VAT registreringssystem som kan valideres hos øverste organ i EU. Registreringen kommer frem med navn når det er enkeltmandsfirma og jeg har mit pas i lommen ???? lidt for langt ude, såfremt det er dette der ligger til grund.

At alt fungerer udemærket er et postulat. Jeg har fået tilbud fra B2B eksportfirmaer om leverencer men som også ønsker at opkræve moms for senere refusion. Dette er jo ikke intentionerne med  et såkaldt frihandelsområde som EU. 

Jeg spurgte om nogen havde erfaring. Måske er der generelt problemer med Sverige, jeg har nemlig aldrig stødt på de store indvendinger i Nordtyskland, Flensburg & Hamburg.

Der er jo heller ikke nogen tvivl om, at det er de små firmaer/importører feks iværksættere, der først og fremmest rammes af denne uvilje. 

Tak for deltagelsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars...tja uhyggelig læsning.

Har i hvertfald oplevet, at der ikke har været problemer, når man viser rehisteringsbevis, og heller ikke

i Sverige,

 

/peter 

 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

sören graugaard:

Ved indkøb af en maskine til 175.000 kr er det jo ikke ligegyldigt om man skal sende ( læs udlåne) penge feks til det svenske skattevæsen og siden vente rimelig lang tid på at få beløbet tilbage, i alt fald længere end de 3 måneders momskredit vi har her i landet.

Mækelig agumentation køber du maskinen i DK skal du jo også betale momsen af varen.  Hvis dit problem virkeligt er så stort så forstår jeg ikke at du ikke bare får varen sendt fra Sverige for så skal de jo sælge uden moms til dig.

Mvh

Ravn

Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 395
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn

Muligvis var min argumentation lidt snørklet. Pointen var ganske enkel: hvorfor betale et beløb som jeg efter bedste evne ikke kan forstå er nødvendigt. Jeg skal da gerne forsøge gøre min pointe mere klar.

Såfremt maskinen er til eget firma så vil jeg få momsen retur efter max 3 måneder.

Såfremt maskinen er til videresalg skal jeg afregne moms indenfor max 3 måneder

Lader sig ikke gøre at få udenlandsk moms refunderet indenfor den samme margin? - det var et spørgsmål !

Nu skriver du at de SKAL sælge varen momsfrit såfremt sælger varetager transporten, altså får sendt fra feks Sverige.

Betyder det at de SKAL ifølge lovgivningen?

Såfremt de "SKAL" kan de jo stadig vælge mig fra som kunde, eller? hvis en EU borger eller et EU firma vil købe en vare af mig som jeg har sat til salg, kan jeg så afslå pga at jeg feks ikke har lyst til at følge EU momsregler?

Ja mit  "problem" er virkelig stort, forstås!  Hvem af os betaler +25 % ( lægger penge ud) såfremt det ikke er nødvendigt? Pengene skal jo stå ude til de refunderes. Må da være rart at kunne sige at det ikke er et problem, men dårligt købmandsskab, ikke sandt?

Omkring "skrækhistorien" fra Danmark, så er der jo dertil at sige at eksportører indenfor EU straffes efter nationale regler ved tvivl/snyd - en svensk exportør skal stå til regnskab overfor Skatteverket SE og ikke SKAT DK.

Til Peter

Jeg har læst om Skats nye system, som så vidt jeg forstår skulle virke fra årsskiftet, men som du skrev ikke gør det endnu - noget forventet tidspunkt?

Emnet var åbenbart ikke et større problem for mange men jeg forstår ikke at det åbenbart kun er mig der synes at dette spørgsmål omkring momsopkrævning i det indre marked er principielt.

mvh

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

sören graugaard:

Nu skriver du at de SKAL sælge varen momsfrit såfremt sælger varetager transporten, altså får sendt fra feks Sverige.

Betyder det at de SKAL ifølge lovgivningen?

Ja har du et gyldigt DK moms nr. skal de sælge varen til dig uden moms!  Men det er jo helt op til sælger om han gider handle med dig!

 

sören graugaard:

 kan jeg så afslå pga at jeg feks ikke har lyst til at følge EU momsregler?

snakkede du ikke om godt  købmandsskab .... Hvorfor fanden skulle du man så ikke ønske at sælge uden moms?

Hos nogle leverandøre uden erfaring i salg til andre EU lande kan man godt opleve en noget afvisende holding til at sælge uden moms, dette skyldes såment normalt bare deres manglende kendskab til gældende EU regler.

Mvh

Ravn

 

 

 

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

sören graugaard:

Ja mit  "problem" er virkelig stort, forstås!  Hvem af os betaler +25 % ( lægger penge ud) såfremt det ikke er nødvendigt? Pengene skal jo stå ude til de refunderes. Må da være rart at kunne sige at det ikke er et problem, men dårligt købmandsskab, ikke sandt?

Selvfølgelig har du ikke lyst til at lægge penge ud - det er der ikke nogen, der har. Men omvendt kan du jo også se det fra sælgers side: han får (måske) ekstra administration ud af det, og samtidig mister han jo den likviditet, han har ved at have momsen stående indtil den skal afregnes.

Når det så er sagt, har jeg altid bare opgivet mit CVR-nummer og fået varer leveret uden moms.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 395
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen.

Jamen vi er da fuldstændig enige. Jeg ville naturligvis sælge momsfrit, såfremt jeg fik oplysninger og dokumentation som SKAT, altså følge gældende regler.

Jeg har tre af hinanden uafhængige svar fra svenske B2B firmaer, som skriver: "vi foretrækker at opkræve den svenske moms" - det er jo lidt håbløst.

Uanset om de SKAL følge EU-regler så er det jo rigtigt at de ikke SKAL handle med mig, ganske enig.

så ud fra devisen "livet er for kort til"  vil jeg finde firmaer som er villige til at handle med mig og samtidig følge momsreglerne for eksport indenfor EU.

Samtidig håber jeg det er muligt at se relevansen i ikke at betale moms til eksempelvis Sverige, når det ikke er påkrævet.

- så er den ged da vist barberet Big Smile

mvh

 

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)