Kan man lave et system, hvor man belønner folk for deres oplysninger? Tanken ser således ud:
Firma Dat skal bruge dingenot/service/program A. Det ved Børge, som arbejder for Firma Dat. Børge fortæller det til mig, fordi han får x % i provision for den oplysning.
Dvs. at jeg får nogle små "spioner" ude i virksomhederne. Kan det lade sig gøre og er det uetisk med sådan et set-up?
Man kan sige, at hvis man har en ledelse, som har så travlt, at de ikke lige får sat gang i en proces med at forny varesortimentet eller få en ny hjemmeside op at stå eller andet nyttigt i firmaet, vil det jo være en direkte hjælp at få kontakt fra virksomheder, som kan løse de opgaver. Der er jo ikke tale om at de skal kimes ned af mulige leverandører - blot at sætte gang i en proces. Det uetiske kan bestå i at medarbejderen modtager betaling for oplysningerne.
Du betaler en person i virksomheden for at få oplysninger om virksomhedens behov, du aner jo ikke om ledensen ønsker at disse oplysninger kommer ud til fremmede.
V man ikke kunne kalde det for industrispironage??
Nej men det kan være videregivelse af fortrolige oplysninger.
Indkøberen/Fokus:
Man kan sige, at hvis man har en ledelse, som har så travlt, at de ikke lige får sat gang i en proces med at forny varesortimentet eller få en ny hjemmeside op at stå eller andet nyttigt i firmaet, vil det jo være en direkte hjælp at få kontakt fra virksomheder, som kan løse de opgaver. Der er jo ikke tale om at de skal kimes ned af mulige leverandører - blot at sætte gang i en proces. Det uetiske kan bestå i at medarbejderen modtager betaling for oplysningerne.
blot at sætte gang i en proces - Hvis jeg havde medarbejdere der tog sig den frihed at "sælge" virksomhedens behov for et eller andet beløb uden tilladelse, så var det bortvisning øjeblikkeligt og muligvis politianmeldelse, Samt en undersøgelse af personen og dennes gøren og laden da man jo så ellers ikke ved hvad medarbejderen har at "skjule".
Man kan sige, at hvis man har en ledelse, som har så travlt, at de ikke lige får sat gang i en proces med at forny varesortimentet eller få en ny hjemmeside op at stå eller andet nyttigt i firmaet
Jeg ser på ingen måde noget uetisk i det forhold - metoden kaldes vist også "netværk" ;-)
Som iværksætter er det uvurderligt at have et bredt netværk, som kan fungere som ambasadører for din virksomhed og samtidig være bindeled for mulige åbninger og forretningsmuligheder. At man bliver belønnet for sin indsats er helt naturligt og en væsentlig faktor i at det overhovedet virker.
Jeg har altid været af den overbevisning, at jeg er meget åben omkring hvem der tjener på at formidle behov videre, og det gør jeg for at holde gennemsigtighed i den måde, jeg driver min forretning på. Hvis man ikke har åbenhed omkring evt. aflønning kan der godt opstå etiske problemstillinger, men der er da intet galt i at fortælle at man har intresse i at nogen fra sit netværk skulle se nærmere på en given leverandør, hvis det ville gavne alle parter?
Jeg er en ærlig og redelig person, som driver en ærlig og redelig virksomhed og som forstår jeres budskaber. Havde ikke set den vinkel på det.
Jeg stopper hermed debatten, da jeg ikke ønsker at blive mistænkeliggjort for noget (dette ikke møntet på Jer, men har set, hvordan debatter herinde kan udvikle sig)
men der er da intet galt i at fortælle at man har intresse i at nogen fra sit netværk skulle se nærmere på en given leverandør, hvis det ville gavne alle parter?
Mvh.
Det er ikke det han skriver.
Henrik B. Jacobsen:
Som iværksætter er det uvurderligt at have et bredt netværk, som kan fungere som ambasadører for din virksomhed og samtidig være bindeled for mulige åbninger og forretningsmuligheder. At man bliver belønnet for sin indsats er helt naturligt og en væsentlig faktor i at det overhovedet virker.
Ja for det er jo ganske naturligt for en ledelse at blive kontaktet af folk man ikke kender og omkring opgaver som man ikke har oplyst til nogen skal udføres.
Ok så lige at Aarhusmarketing er telemarketing, så kan jeg godt forstå din accept, for telemarketing er jo noget vi allesammen elsker hahahha
Den løsning som du er ude i minder jo meget om den type "bestikkelses-salg" som huserede meget i IT-branchen tilbage i 90'erne. F.eks. gik en eller anden skærm-producent ind og tilbød sælgerne hos en eller anden IT-leverandør nogle points, hvis de solgte et specifikt computer-produkt. Disse points kunne så efterfølgende veksles til ting (jakker, guldure m.m.), rejser eller en decideret "bonus-check". Jeg kan huske at der var ret meget harme over det i bl.a. en af de virksomheder som jeg arbejdede i, da sælgerne fik alt muligt lækkert, men os som stod ude og kunderne og knoklede med at få skidtet til at virke efterfølgende ikke fik noget ud af det .