Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der skattefradrag ved at give penge til fond?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Foreninger skal ikke altid momsregistreres. Det kommer an på, om foreningen har nogle momspligtige aktiviteter eller ej. Der er 1000-vis af foreninger i Danmark som ikke er momsregistreret.

Dbh
Anette
http://anettesand.dk

 

Fra Ishøj
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 349
Fra  Nasiha.dk Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil gerne oprette en forening der har det formål, at sælge varer via en internetforretning og et evt. overskud kommer i en pulje, hvor folk kan søge om penge til deres projekter.

LEDfix.dk - Billig LED pærer / dioder til din bil 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, så er der ingen tvivl: Du vil lave en erhvervsdrivende, momspligtig forening. Start med at lave vedtægterne, dem skal du bruge for at kunne få bankkonto, og de tegningsberettigede i foreningen ifgl. vedtægterne kan så underskrive registreringen hos SKAT.

Det lyder nu som en lang omvej, men du kan jo have dine gode grunde.

Dbh
Anette
http://anettesand.dk

 

Fra Ishøj
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 349
Fra  Nasiha.dk Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hele ideen er sådan set, at jeg vil starte en internetforretning op, hvis overskud skal deles ud til projekter (foreninger). Så var spørgsmålet, hvis jeg valgte at starte en enkeltmandsvirksomhed op og om der så var skattefradrag hvis jeg gav penge til projekter hos foreninger.

Jeg har ikke mulighed for at starte et selskab op, da jeg ikke har kapitalen til det.

LEDfix.dk - Billig LED pærer / dioder til din bil 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Som enkeltmandsvirksomhed kan du ikke uddele overskud, uden det bliver beskattet først med mindre der er tale om en reklameudgift, altså et sponsorat, som modsvares af værdi.

Men som du beskriver sagen, så ville jeg i dit sted alligevel starte med en personligt ejet virksomhed. Og så bruge din første indtjening til at spare et overskud op, som du så kan bruge til kyndig bistand fra en erfaren advokat på området og så i anden omgang en eventuel omdannelse til et selskab, hvis det viser sig at være det rette.

Men start med at tjene pengene - lav din butik.

Dbh
Anette

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er livsfarligt at starte velgørende foreninger op i selskabsform. Du skal formentlig over og kigge på en egentlig forening, og få den godkendt som almennyttig.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 16. Apr 07
Indlæg ialt: 282
Fra  J. Møller Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg må tilstå at det lyder som en spændende idé. Men tænker alligevel lidt over idégrundlaget er lidt tyndt. En almengivende fond, hvori der kan oplages likvider til eksempeltvis legater kræver en opstartskapital på kr. 100.000. Denne form for fond kan udlukkende formidle legater og må ikke selv tjene penge.

Man kan også oprette en erhvervsdrivende fond, som ejer nogle selskaber, som tjener penge til fonden. Her skal kapitalen være på minimum 300.000 kr.

Det væsentlige at tænke over ved en fond - som er anderledes fra et selskab er, at den er selvejende, hvilket vil sige at det kapital der tilføres som likviditet ikke kan tilbageføres på nogen måde. Man kan heller ikke optage udbytte i en fond. Pengene er altså fastløst og kan kun udbetales via legater, hvilke har en meget stram beskatningsregel, der tager udgangspunkt i, hvad der støttes.

Beskatningen er en god ting ved en fond, hvis fonden dog ejer noget likviditet. Mit råd er derfor at vente med at tænke i fonde og foreninger før, der er en skattemæssig gevinst og en odentlig kapital til stede.

Hvis du dog ønsker at give dele af dit overskud til foreninger gennem et enkelsmandsvirksomhed, skal dette beskattes som gaver. Der er fradrag på dette, men du slipper ikke uden om beskatningen:(

Men held og lykke med dit projekt. Jeg har stor respekt for folk der tænker på andre i disse krisetider:)

Fra Ishøj
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 349
Fra  Nasiha.dk Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet med enkeltmandsvirksomhed er, at overskuddet vil påvirke min personlig indkomst. Jeg er studerende og modtager SU, så jeg må højst tjene 96.000 kr. ved siden af om året. Hvis (blot et eksempel) overskuddet nu blev på 100.000 kr, så er det ikke nok med, at jeg ikke kan tjene til mig selv udover SU'en, men at jeg mindst skal tilbagebetale (med renter oveni selvfølgelig) en måndes SU.

Jeg har tænkt mig, at opstarte en erhvervsdrivende forening, da jeg mener at projektet har et almennyttigt formål. Jeg vil så gerne vide om der er krav til hvordan vedtægterne skal udformes, altså om bestemte punkter skal indgå - i så fald, hvilke?

LEDfix.dk - Billig LED pærer / dioder til din bil 

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)