Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Læsevenlige URL's på Windows Server

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 27. Aug 06
Indlæg ialt: 947
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at få læse venlige URL's på mit site, så det kunne blive sådan her f.eks:

kostplanen.dk/hovederetter/frikadeller-i-ovn

Men min server(Windows) kan ikke ta' imod .htaccess ... Hvordan kan man så lave det?

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil formode når du siger det på denne måde at du ikke køre Apache på din Windows server men IIS fra Microsoft selv.

Hvis dette er tilfældet skal du over og benytte denne type .httaccess måde http://www.seoconsultants.com/windows/isapi/

men koder du PHP vil jeg anbefalde dig at installere Apache2 + PHP 5.3 på din webserver med mindre du køre sprog som ASP og ASP .NET på den.

Ved at gøre det på denne måde vil det spare dig for de 99$ så det er helt op til dig selv.

Fra Odense
Tilmeldt 27. Aug 06
Indlæg ialt: 947
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm.. Ja ved ikke så meget om det, har server hos comasys.dk

Men tak for hjælpen, prøver at sende det til min programmør. Han ved nok lidt mere om det :-)

Fra Kolding
Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 900
Fra  WORDPRESSKONSULENT ApS Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nej nej nej.. der skal ikke bruges noget ISAPI filter. Det hører forrige årti til.

I dag er IIS heldigvis kommet lidt videre, så du kan bare installere et URL Rewrite modul (forudsat du bruger nyere version af IIS og har egen server eller kan overtale din host til at installere det). Derefter kan du opsætte regler i IIS management console, hvor du endda kan importere en .htaccess - eller du kan gøre det manuelt i web.config, som dog er en anelse mere omstændigt.

Hvis du bruger Microsoft Web Platform Installer, ligger modulet under "Web Platform" og så "Common HTTP Features" - her vælger du "URL Rewrite 1.1".

--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid

Fra Nørrebro
Tilmeldt 15. Nov 05
Indlæg ialt: 188
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Den anden nemme måde, er at lave gøre sådan så din error document(404) peger hen på en side du styre, hvor du styre det via switch / select, an på hvilket sprog du kører...

Så hvis du f.eks. skriver kostplanen.dk/hovederetter/frikadeller-i-ovn, så går den til error.xxx, hvor du håndtere hvilket indhold hovederetter/frikadeller-i-ovn skal vise...

xxx er den endelse på det sprog du programmere...

Med venlig hilsen / Kind Regards

Tue Topholm - Luksusdyret.dk

Fra Kolding
Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 900
Fra  WORDPRESSKONSULENT ApS Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, hvis man er ligeglad med at kunne tracke rigtige 404'er.. det er man typisk ikke. Desuden vil ens statistik blive fucked up, for at sige det rent ud, idét størstedelen af requests vil blive registreret som 404'er. Med andre ord en særdeles elendig idé :)

--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid

Fra Brønshøj
Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 232
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Uffe Fey:

Ja, hvis man er ligeglad med at kunne tracke rigtige 404'er.. det er man typisk ikke. Desuden vil ens statistik blive fucked up, for at sige det rent ud, idét størstedelen af requests vil blive registreret som 404'er. Med andre ord en særdeles elendig idé :)



Det er udelukkende et spørgsmål om at lave sin 404 rigtigt - sættes den rigtigt op kan du både URL-rewrite, præsentere de besøgende for en pæn fejlside såfremt der er en fejl og udføre statistik på både rigtige sider samt egentlige 404. Med andre ord handler det kun om teknisk indsigt.

Kim Larsen | kim@soze.dk | soze.dk
alkoholprocent.dk | blomsterdekoratoer.dk | hopogdans.dk

Fra Kolding
Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 900
Fra  WORDPRESSKONSULENT ApS Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

*host host*

Hvis man alligevel har tænkt sig at lave URL rewrite, giver det absolut ingen mening at bruge 404-løsningen...

--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid

Fra Brønshøj
Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 232
Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

*prosit*

Det giver fint mening hvis der ikke er andet til rådighed - mange kører på "gamle" windows webhoteller hvor opgaven ikke kan løses på så mange andre måder end netop en custom 404.

Kim Larsen | kim@soze.dk | soze.dk
alkoholprocent.dk | blomsterdekoratoer.dk | hopogdans.dk

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 00:53
Hvor mange stjerner giver du? :

keysersoze:

*prosit*

Det giver fint mening hvis der ikke er andet til rådighed - mange kører på "gamle" windows webhoteller hvor opgaven ikke kan løses på så mange andre måder end netop en custom 404.

Hvis man har en "gammel" windows server eller windows webhotel, så bruger man da en HTTP header modification. Er der tale om et .NET baseret site, bruger man bare et url-rewrite modul, som modificerer headeren. Derved kan det hele styres ufatteligt simpelt via xml/database/config afhængig af ønske, og derved kan det sættes op så det kan styres på brugerniveau uden kendskab til server-setup, programmering eller lign. (dog kendskab til SEO, for at kunne finde på en fornuftig URL, i de tilfælde den ikke auto-genereres fornuftigt) :)

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)