Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradragsberettigede cigaretter - er det OK?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har netop læst SKATs vejledning om personalegoder (og også lagt den ud på min blog her: http://anettesand.dk/2010/ryg-bare-l%c3%b8s-skat-betaler-gildet/), og denne gang er jeg faldet over, at cigaretter er skattefri for medarbejderen, hvis de betales af virksomheden og i øvrigt ryges på arbejdspladsen.

Det sidste kan jo blive lidt svært, i-og-med rygeloven forbyder rygning på arbejdspladsen for alle, som ikke har eget kontor - hvis ikke der er en rygekabine eller anden udsugning. Men alligevel:

Når vi ikke må trække billetter til svømmehallen, fitnessabonnement eller mad, som vi spiser med vores forhåbentlig kommende kunder fra (eller for repræsentationens vedkommende kun med en fjerdedel), så er det da mærkeligt, at de cigaretter stadig er med som et konkret eksempel på skattefri goder. Eller hvad? Nogle gange synes jeg bare ikke, tingene er så logiske som man kunne ønske sig af det danske skattevæsen.

Dbh
Anette

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Sand/Regnskabsskolen:

Jeg har netop læst SKATs vejledning om personalegoder (og også lagt den ud på min blog her: http://anettesand.dk/2010/ryg-bare-l%c3%b8s-skat-betaler-gildet/), og denne gang er jeg faldet over, at cigaretter er skattefri for medarbejderen, hvis de betales af virksomheden og i øvrigt ryges på arbejdspladsen.

Det sidste kan jo blive lidt svært, i-og-med rygeloven forbyder rygning på arbejdspladsen for alle, som ikke har eget kontor - hvis ikke der er en rygekabine eller anden udsugning. Men alligevel:

Når vi ikke må trække billetter til svømmehallen, fitnessabonnement eller mad, som vi spiser med vores forhåbentlig kommende kunder fra (eller for repræsentationens vedkommende kun med en fjerdedel), så er det da mærkeligt, at de cigaretter stadig er med som et konkret eksempel på skattefri goder. Eller hvad? Nogle gange synes jeg bare ikke, tingene er så logiske som man kunne ønske sig af det danske skattevæsen.

Dbh
Anette

 

Hej Anette

Sådan er der mange paradokser i de danske love, og i dette tilfælde har rygeloven jo ikke noget med skatteloven at gøre.

Hilsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hørt! , fedt indlæg - altid sjovt med en late night humor :)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Sand/Regnskabsskolen:
så er det da mærkeligt, at de cigaretter stadig er med som et konkret eksempel på skattefri goder. Eller hvad?

Hej Anette,

Afgørelsen som denne praksis bygger  på er fra 2000, hvor Landsskatteretten gav et revisionsfirma medhold i at de kunne fra fradrag for cigaretter til deres medarbejdere i arbejdstiden som et led i personalepolitiken. Argumentet  var den store konkurrence om medarbejderne og for at fastholde disse ,så de ikke forsvandt til de store revisionsfirmaer.

Udgangspunktet for fradraget var Statsskattelovens § 6. Ligesom dommen slog fast  at indehaveren af det pågældende revisionsfirma skulle anses for at være en del af personalet i forhold til at ryge gratis i arbejdstiden.

En sjov afgørelse som jo egentlig åbner op for mange muligheder. Lad os servere årgangsvine til maden og fri bar mv......Big Smile

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:
Lad os servere årgangsvine til maden og fri bar mv......Big Smile

Mon ikke dette er tilfældet her Skype-Giggle

/allan

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

DesignYOU:
Mon ikke dette er tilfældet her Skype-Giggle

Kunne have været Allan!Smile  For at få ovennævnte fradrag skal forbruget finde sted på arbejdspladsen.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak til Henrik for historien om, hvorfor reglen stadig er gældende. Gad vide om det pågældende revisionskontor stadig stiller gratis cigaretter til rådighed, eller om de er blevet helt moderne og røgfri?

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er udtryk for at anvisningerne i Ligningsvejledningen og Skats vejledninger skal beskrive praksis og har praksis ikke ændret sig ændres anvisningerne og vejledningerne heller ikke.

Man skal også være opmærksom på at cigaretter nævnes i flæng sammen med frugt, kaffe m.v

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 698
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

så skal man til at trække noget fra i skat :d 

Ha, nej men det er da meget sjovt vor mange ting der ikke er sat på plads, :D

hilsner

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Sand/Regnskabsskolen:
Gad vide om det pågældende revisionskontor stadig stiller gratis cigaretter til rådighed, eller om de er blevet helt moderne og røgfri?

Jeg har en umanerlig god ide om, hvem det pågældende revisionsfirma var og er - og der har aldrig været givet gratis cigaretter. De var en overgang meget fremme i skoene - på den gode måde - med at udvikle skattepraksis og brugte hjertens gerne "dem selv" i deres ansøgninger om bindende ligningssvar/bindende svar.

Men så blev der lavet en "så rykker vi drenge" og så opløstes den der progressive tænketank.

Vh
Lars

En "så rykker vi drenge" er et i fænomen i skatterådgivningsbranchen, hvor der er et relativt lille udbud af kvalificeret arbejdskraft. Der sker ofte det, at én skifter job, hvorefter den ledige stilling besættes af en anden erfaren, hvor den ledige stilling besættes af en anden erfaren. Jeg har gamle kolleger som har deltaget i en "så rykker vi drenge" adskillige gange og hver gang fået bobbet lønnen op Wink

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)