Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat ved licensering af software til tysk firma

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. May 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi solgte i 2009 rettigheder til et tysk firma til at sælge vores software i Tyskland. De fik softwaren og stod for al videre trykning og salg. Nu har vi fået et brev fra dem, hvori de skriver vi skal udfylde nogle papirer, så der ikke skal betales 20% skat i Tyskland af de penge, de har betalt os.

Det er ikke lige noget jeg havde hørt om før, så det undrede mig lidt. Jeg har prøvet at søge mere om det på nettet, men har ikke fundet noget relevant.

Er det normal praksis at man skal udfylde sådanne papirer ved licensering af software til et Tysk firma?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tag lige fat i det nærmeste skattecenter, og hør hvad det går ud på. Det er formentlig bare en registrering til de tyske skattemyndigheder.

Hilsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det må bare være en registrering ifm. med moms......således at der ikke skal betales moms af EU-ydelsen.

Udfyld skemaet og send retur til Dem.

/peter

Tilmeldt 2. May 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo tak, prøver at høre dem, så jeg måske kan blive lidt klogere.

Umiddelbart virker det ikke som en egentlig registrering, da dokumentet indeholder køberens navn og skal udfyldes med det aktuelle beløb osv. Dokumentet indledes med følgende tekst, hvis det evt. siger nogen noget:

"Anmodning iht. § 50d EStG om tildeling af fritagelsesattest og/eller tilbagebetaling af kildeskat for licensgebyrer og lignende vederlag på grundlag af dobbeltbeskatningsaftalen mellem Forbundsrepublikken Tyskland og Danmark"

Det, der mest undrer mig er, at de vil have mig og skattemyndighederne til at underskrive dokumentet før det er udfyldt færdigt - da de selv senere vil udfylde beløbets størrelse og nogle andre felter også. Af en eller anden grund lyder det lidt mærkværdigt. Der er da ingen måde jeg nogen sinde vil underskrive et ufærdigt dokument, uden at vide hvad jeg egentlig skriver under på.

Nå men, hører lige hvad skattecentret har at sige til det også.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

EStG betyder Einkommensteuergesetz og er den tyske indkomstskattelov. Ikke at jeg har en pind forstand på den, slog den op på Google Smile.

Du får nok ikke så megen hjælp ud over en underskrift fra SKAT. Hvis du vil have nogle råd så kontakt Det Tysk-Danske Handelskammer www.handelskammer.dk og snak med dem (det er ikke sikkert det er gratis, men du kan altid spørge).

Og skulle du komme til at tale med Gunnar Tessin, så er du i gode hænder (hils ham gerne fra mig).

Vh
Lars

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo et spørgsmål om at få afklaret om der skal ske beskatning ved kilden (Tyskland). Dvs. I skal formentlig bare erklære at I er en udenlandsk virksomhed. Taler vi her om løbende royalty betaling eller engangsbetaling ?  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)