Så kære venner, nu skal jeg snakke med en spændende iværksætter igen. Denne gang er det Kaspar Basse der har stifter JOE & THE JUICE. Han har siden 2002 åbnet mere end 10 "cafeer" og hans nyeste ligger i London.
Han skriver selv:
********************************************* Jeg startede JOE i midten af 2002 med et par hundrede tusinde kroner jeg havde fået med fra et tidligere forretningsinitiativ.
Jeg har altid dyrket elite idtræt og var i en lang årrække på landsholdet i sportskarate i TEAM Danmark regi.
På den baggrund var jeg vandt til at fokusere meget på ernæring, men tænkte pludselig over at jeg aldrig fik frugt & grønt. Samtidig havde jeg altid været stor fan af Starbucks. Min ambition blev derfor at kombinere en mere "funky indpakning" af sundheden i form af den friske saft, med en "ambiance" og et design som man har lyst til at tilbringe tid i. En fed cafe hvor man samtidig kan have det godt med det man indtager! "Funky times, with a good conscience!"
De første 3-4 år har vi brugt til at strukturere alting i konceptet, og definere en lang række principper som er vores grundlæggende styrker vi ikke vil kompromittere(det vigtigste værende at alle vores produkter bliver lavet HELT friskt til kundens ordre), samt en række initiativer som vi modarbejder af den simple årsag at alle vores konkurrenter gør det (eks. en køler med pre-made produkter, "menu-tilbud", etc etc.). Samtidig har tiden medbragt en perspektivering af de områder hvor vi virkelig føler vi positivt differentierer os fra konkurrenter. Disse områder integrerer vi løbende i vores træning med større og større fokus (eks. vores dynamiske atmosfære og service niveau med en dårlig klichee).
Resultatet er faktisk blevet en cafe som er MEGET anderledes end resten af branchen, hvad enten man lige tænker over det når man besøger os de første gange eller ej. *********************************************
Hvordan oplever han krisen? (De få gange jeg har købt Juice til kæresten hos Joe & the Juice har måtte hoste op med 54 kroner for et lille glas juice.) er folk stadigvæk købelystige?
Hvordan Markedsføre han sig? (Jeg har aldrig set en reklame fra ham, dog er jeg fynbo ;))
Du skal spørge ham om, hvordan de håndterede den her. Både i forhold til personale og drift, men især også i forhold til kunderne. Det er jo set før, at den slags banderelaterede sager har påvirket ærlige og redelige folks business.
Jeg kunne da godt tænke mig at vide hvordan han har bygget sit brand op, og hvordan han som ovennævnte skriver har taklet at blive blandet ind i rockerkrigen, og hvordan det har påvirket hans brand både positivt og negativt.
hvad har været hans største udfordringer som iværksætter?
hvad mener han selv er den største faktor der gjorde at han fik succes med projektet?
største fejl han har lavet som iværksætter?
har de tænkt om at tage juicen/smoothies ud til de mange fitnesscentre, hvor det vil være oplagt at snuppe en super sund smoothie efter træningen? take-away til virksomheder i stedet for "fredags slik"?
Tak for glimrende spørgsmål. Nu her han "cafe mand" så det vil være fornuftigt at spørger om det. Dertil har han lavet en kæde, det må også være interessant. Slutteligt har han åbnet cafe i England, der må også være kød på et par spørgsmål.
Det er et superfedt koncept han har banket på benene, men det undre mig at de ingen online aktiviter har? Ingen twitter, ingen nyhedsbeve, ingen SMS - ikke engang en hjemmeside!? Kun en meget lidt aktivFacebook side...
Jeg vil da gerne lokkes med Twitter tilbud og hint om nye varianter og som det også ses her, så higer folk efter deres juice opskrifter. Hvorfor ikke give lidt af guldet væk i video guides på Youtube og lade 1000 hjemme juicerer være ambassadører for venner og familie og få bragt juicen ind på deres rader med efterfølgende besøg på J&J?
Syntes den funcky unge stil ligger meget op til online og viral markedsføring!
Jeg bor selv i London og hørte første gang om Joe & the juice da der var en skudepisode - Et spørgsmål kunne være om de skal have skudsikre ruder :)
Men mere alvorligt - Som jeg ser det ligner det at de ejer alle butikker selv - Skal de ned af Franchise ruten? Hvad er drømmen eller målet - et salg til en af de store kæder som Starbucks.
Det blev også nævnt at han startet med 200k selv - er der kommet kapital udefra efter starten og hvis ja - hvordan bar han sig ad?
Hvorfor England, er det ikke et meget svært marked at komme ind på - Ved godt at de drikker meget kaffe og nok er mere tilbøjelig til at gå ned og købe en kaffe i arbejdstiden i forhold til dk, men krisen kradser noget mere herover og der er mange om budet.