Jeg står og skal leje noget server plads i et firma fra england (sole trader), de opkræver ikke moms når jeg betaler regningen til dem.
Hvordan skal jeg behandle det i mit regnskab? skal der lægges købsmoms på eller skal det lægges ind uden moms? Og skal der indberettes noget specielt til skat angående disse køb?
og gælder der samme regler ved køb af lignende ydelser som hjemmeside kodning og andre ikke fysiske varer?
Du skal afregne moms for ydelsen i danmark. Men fordi du er momsregistreret bliver slutresultatet, som for ydelser købt i danmark, at du ikke skal betale moms.
Du skal tillægge ydelsen 25% moms. Dette momsbeløb skal indtastes i momsangivelsen i feltet "Moms af varer og ydelser fra udlandet". Momsen skal også angives under "Købsmoms" så de to tal udligner hinanden.
Du skal afregne moms for ydelsen i danmark. Men fordi du er momsregistreret bliver slutresultatet, som for ydelser købt i danmark, at du ikke skal betale moms.
Du skal tillægge ydelsen 25% moms. Dette momsbeløb skal indtastes i momsangivelsen i feltet "Moms af varer og ydelser fra udlandet". Momsen skal også angives under "Købsmoms" så de to tal udligner hinanden.
så 100 kr trækkes fra bank kontoen som bruges til at betale udgiften.
samtidig så udregner jeg 25% moms af ydelsen = 25 kr som jeg sætter på i regnskabet under købsmoms og modregner under "moms af varer og ydelser fra udlandet".
er dette korrekt i summarum:
58000 (bank): -100 2400 (leje driftsmidler): 100
66200 (købsmoms): 25 66150 (Moms af varekøb mv.i udlandet): -25 <-- er i tvivl om det er den korrekte konto at bruge?
og så kunne man lave det samme blot at bytte konto 2400 ud med ex 2900 (fremmed arbejde) eller