Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad gør man ved en bank som pludseligt har fået kolde fødder?

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1) Du/I skal ikke give op :)

2) Ring til Jeres nuværende bankrådgiver og spørg interesseret ind til, hvad der var årsag til at banken ikke følte sig tryg ved at udlåne flere penge. Det kan godt være at du/I bliver frustreret over deres argumentation, men i stedet for at blive irriteret på dem, så tag det som en hjælp til at udarbejde noget "salgsmateriale" som vil overbevise den næste bank i kontakter.

3) I stedet for at spamme 10 banker med en standard ansøgning, så start med én bank af gangen. Får I afslag, så kontakt dem igen for at få konstruktiv kritik. Hvad var grunden til at banken ikke følte sig sikker? etc. Omskriv/finpuds Jeres salgsmateriale igen og kontakt næste bank etc.

Prøv eventuelt at forstil dig at du møder en fremmed på gaden, som spørger dig om du har lyst til at låne ham/hende 50.000 kr. Hvad vil du så gerne vide før du føler dig tryg nok til at indgå en aftale og tryg nok til at du får pengene igen?

Som Helle skriver, så kan det være en fordel at være en smule ydmyg.

4) Hvis det er mulig rent familiemæssigt, så skaf det weekendjob. Det sender også et signal til eventuelle investorer og banker hvor meget I selv tror på idéen.

5) Sluk computeren, tag på café med blok og kuglepen. Brainstom på hvordan I kan skaffe penge, hvordan kan I markedsføre Jer anderledes end I allerede gør, etc.

6) Når nogen tilbyder hjælp, så bør man modtage det med kyshånd. Det kan da kun gå for langsomt med at tage imod Bautik's fornemme tilbud angående Facebook. Når du er blevet rig om ét år, er jeg sikker på at du kan gengælde hans hjælp :)

7) Don't give up. Rigtige vindere er tabere der aldrig giver op.

God vind :-)

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Lad mig tage bankbrillerne på.

Det første banken kigger på, er hvordan pengene kommer hjem igen, så i er nødt til at kigge på jeres budget og se om der er luft til at tilbage den størrelse lån i ønsker indenfor en 3 - 5 årig periode.

I bor til leje, så i har ikke friværdi, det gør ikke jeres kreditværdighed bedre, banken vil gerne have noget at kunne sælge, hvis ikke lånet bliver tilbagebetalt som aftalt.

Det vil sige at når man skal låne, skal man helst kunne stille sikkerhed, og man skal have en likviditet, som kan rumme en rimelig hurtig afvikling af lånet.

Det er det første skridt for at få lån, herefter kan man lave overbevisende budgetter/forretningsplaner mv..

Jeg ville også kigge på om i har den rigtige rådgiver, de lånestørrelser vi taler om her kan bevilges af enhver bankelev, jeg ville hurtigst muligt finde ud af om vedkommende er privatrådgiver eller er erhvervsrådgiver, drop privatrådgivere, de har ikke forstand på virksomhed. Hvis vedkommende i taler med ikke har nogen kompetence så bed om en anden rådgiver med større kompetence.

Jeg ville også kigge på bankafdelingen er det en lille filial med lille omsætning/låneramme, så ville jeg skifte til en filial med stor omsætning/låneramme, det giver bedre plads til at tage en chance på en iværksætter.

Hvordan forklarer du banken at jeres første lånebeløb var forkert, så du er  nødt til at bede om mere lån ? Nogen vil se det som dårlig budgetlægning og bankfolk hader budgetter der ikke rammes nogenlunde og hvis de ikke rammes skal man have en meget god forklaring.

Har du lavet regnskab/budget for virksomheden, så banken kan se hvor pengene forsvinder hen, er der varelager, der modsvarer kreditgivningen, er der udsigt til balance/overskud i driften osv. osv..

Tænk disse tanker grundigt igennem så er du godt forberedt til mødet med banken.

De bedste hilsener

Finn

Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Indlæg ialt: 993
Fra  VeloMania Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar alle sammen. Der er simpelthen allerede kommet så mange forslag at det vil tage mig en hel nat at svare på dem alle sammen.

I skal vide at jeg har læst det hele op til flere gange og skrevet alle jeres idéer ned på et stykke papir for at tænke over hvad i har sagt. Jeg er glad for den støtte i giver mig/os, og er specielt imponeret over at vores konkurrent (Helle fra House of Kids) er interesseret i at hjælpe os via gode råd og forslag.Det viser bare at Amino er et sted hvor alle hjælper alle Big Smile

Er der andre som har gode råd eller løsninger, må i meget gerne skrive dem. Jeg tager selvfølgelig alt til efterretning, og ved at alt jeres erfaring tilsammen rummer mere viden end jeg nogensinde selv vil komme til at besidde.

Tak for de gode råd alle sammen, og ha' en god nat Smile

Tilmeldt 22. Jul 08
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten.

Du/I skal ikke være usikker for at gå i skarp dialog med banken. Husk; banker er ligesom alle andre virksomheder, til at handle med. I kan også være i den uheldive situation, at netop Jeres bankrådgiver har set sig ondt på Jeres engagement.

Mit råd er derfor: Få lavet en realitiske forretningsplan der beskriver hvor I vil hen med denne forretning, og bed om en præcist begundelse for hvorfor de har fået kolde fødder. Nu har er 50.000 jo ingen herregård, så det kan ikke være Jeres engagement der vælger bankens årsregnskab... Beskriv også hvordan I forestiller Jer at tilbagebetale lånet/kreditten.

Jo bedre forberedt du/I er på deres spørgsmål, jo nemmere er det også at få hvad I ønsker, hvad enten det er Jeres nuværende bank, eller en ny bank.

Jeg har både selv, og for iværksættere/virksomhedsejere, gået til kligen med banken, og bedt en om ærlig forklaring, og det har været en stor succes. Samtidig har vi gjort den nuværende bank opmærksom på at vi/de overvejer at skifte bank, og det som ofte også fået tingene til at klide nemmere.

Hilsen Thor

Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Indlæg ialt: 993
Fra  VeloMania Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Thor Mønsted:

Hej Morten.

Du/I skal ikke være usikker for at gå i skarp dialog med banken. Husk; banker er ligesom alle andre virksomheder, til at handle med. I kan også være i den uheldive situation, at netop Jeres bankrådgiver har set sig ondt på Jeres engagement.

Mit råd er derfor: Få lavet en realitiske forretningsplan der beskriver hvor I vil hen med denne forretning, og bed om en præcist begundelse for hvorfor de har fået kolde fødder. Nu har er 50.000 jo ingen herregård, så det kan ikke være Jeres engagement der vælger bankens årsregnskab... Beskriv også hvordan I forestiller Jer at tilbagebetale lånet/kreditten.

Jo bedre forberedt du/I er på deres spørgsmål, jo nemmere er det også at få hvad I ønsker, hvad enten det er Jeres nuværende bank, eller en ny bank.

Jeg har både selv, og for iværksættere/virksomhedsejere, gået til kligen med banken, og bedt en om ærlig forklaring, og det har været en stor succes. Samtidig har vi gjort den nuværende bank opmærksom på at vi/de overvejer at skifte bank, og det som ofte også fået tingene til at klide nemmere.

Hilsen Thor

Hej Thor,

Tak for svar. De 50.000 kroner er det vi fik til opstart for et halvt år siden. Da vi var til møde i fredags, søgte vi om en forhøjelse af kreditten til 250.000 kroner, hvilket vi ikke mener er mange penge i virksomheds sammenhæng. Vi forhandlede dog i fredags kreditten til at skulle stige til 150.000 kroner med god vilje fra både os og vores rådgiver. Vi blev enige om at 100.000 yderligere oveni vores i forvejen 50.000 kroner store kassekredit kunne gøre en stor forskel, både med henhold til vareudvalg og markedsføring så folk blev klar over at vi eksistere.

Jeg fik dog så et opkald igår om at de alligevel afslog, endda på trods af at vi i lørdags har lagt bestillinger på varer for mellem 30 og 40.000 kroner som er til levering og betaling i efteråret.

Jeg er egentligt ikke længere interesseret i et fortsat samarbejde med vores bank, alene af den grund at de pludselig får kolde fødder, og nu er ligeglade med at vi har bestilt tøj for så mange penge. Penge som vi ikke har nogen mulighed for at skaffe (medmindre jeg også skal arbejde om natten ved siden af mit dagsarbejde) til tiden.

Problemet er, at nogle af de mærker vi har fået en aftale med og har bestilt tøj hos, er nogle store og respekterede mærkevarer. Hvis vi afbestiller tøjet med begrundelsen at vi ikke har penge nok alligevel, og vi senere hen udvikler os økonomisk nok til at handle med dem igen, så er chancen for at de vil handle med os pænt lille.

Det kan jo ikke passe, at bare fordi at man ikke er verdens rigeste mennesker og ikke ejer et hus med friværdi, at man så ikke kan låne, i mine øjne, små penge til at forfølge sin drøm. Min kæreste er under uddannelse, mens jeg selv er udlært og har fuldtidsarbejde og har en nogenlunde indtægt..

Så der er vel ikke andet at gøre (i hvert fald bank-mæssigt) at finde en anden bank?

Tilmeldt 28. Nov 09
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved at Amagerbanken i Valby er på udkig efter nye kunder - og de leder til netværksmøder.

Så muligvis kunne I kontakte filialchefen (Elisabeth Grant - det er hende der er til møderne og leder efter kunder.

Husk mulighederne er ikke slut, før man selv har givet op :O)

 

Tilmeldt 22. Jul 08
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære Morten.

Det er nok den mest tåbelige historie jeg længe har hørt; Tænk at Jeres bank kan hande så irrationelt og umoralsk. Jeg vil ikke følge pressens/befolkningens generelle kritik af bankerne, men dog skal de alligevel huske at passe på deres kunder.

Hvis I i Jeres egen bank fik forhandlet Jer frem til en kredit på 150K, så synes jeg at I straks skal gå til den næste bank og forhandle samme aftale på plads, og så samtidig skifte hele Jeres engagement over til den nye bank.

Jeg ved at Spar Nord bank er på udkik efter nye kunder. De vil gerne kende lokalområderne og kunderne godt personligt, så måske Jeres historie kan fange deres interesse.

God jagt :)

Mvh Thor

Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Indlæg ialt: 993
Fra  VeloMania Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tanja Schjellerup:

Jeg ved at Amagerbanken i Valby er på udkig efter nye kunder - og de leder til netværksmøder.

Så muligvis kunne I kontakte filialchefen (Elisabeth Grant - det er hende der er til møderne og leder efter kunder.

Husk mulighederne er ikke slut, før man selv har givet op :O)

 

Hej Tanja,

Tak for henvisningen, men vi er beliggende i det mørke Sønderjylland, så medmindre at de har en filial så langt væk som i Kolding, så vil det nok blive lidt svært. Medmindre at de ikke har noget imod at have kunder på meeeeeeeget lang afstand... Wink

Men det er selvfølgelig et forsøg værd, og jeg vil lige prøve at kontakte hende :-)

Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Indlæg ialt: 993
Fra  VeloMania Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Thor Mønsted:

Kære Morten.

Det er nok den mest tåbelige historie jeg længe har hørt; Tænk at Jeres bank kan hande så irrationelt og umoralsk. Jeg vil ikke følge pressens/befolkningens generelle kritik af bankerne, men dog skal de alligevel huske at passe på deres kunder.

Hvis I i Jeres egen bank fik forhandlet Jer frem til en kredit på 150K, så synes jeg at I straks skal gå til den næste bank og forhandle samme aftale på plads, og så samtidig skifte hele Jeres engagement over til den nye bank.

Jeg ved at Spar Nord bank er på udkik efter nye kunder. De vil gerne kende lokalområderne og kunderne godt personligt, så måske Jeres historie kan fange deres interesse.

God jagt :)

Mvh Thor

Hej igen Thor,

ja det er noget umoralsk. Vi har en aftale med den nærmeste Spar Nord bank i Kolding fredag i næste uge, og det håber vi selvfølgelig kan give pote.

Og herregud, 150.000 er under det halve af hvad min bil koster Tongue Tied

Tilmeldt 7. Sep 09
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Nielsen - Kidznet.dk:

Og herregud, 150.000 er under det halve af hvad min bil koster Tongue Tied

- Så ved du vel også selv, hvor pengene skal findes :) - Medmindre din bil selvfølgelig også er belånt til randen?

Elbutik - Salg af Fuga Stikkontakter m.v.

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)