Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personlig kaution og skattefrit vederlag

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Sep 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Takker for en god debat, og gode indlæg. Det er rart som nystartet, at kunne læse indlægene og få hjælp ideer, uden at skulle ringe til en revisor/advokat til en 1/4 mia i timen :)) Det er svært nok som nystartet!

juli 2009 overtog jeg en butik (guldsmed) og stiftede i denne forbindelse et ApS (som jeg er ene ejer af). I forbindelse med financieringen, fik banken fuld virksomhedspant, og jeg kautionerede personligt for virksomheden.

Jeg synes jeg har læst et eller andet sted at man kan udbetale et skattefrit vederlag for den personlige kaution til kautionisten? og hvis man kan i hvilken størrelse?

mvh guldsmeden

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

På et tidspunkt var det meget fremme fordi man i en dom anerkendte og egentlig også stillede krav om at der skulle erlægges provision for kautionen men den gik lidt i sig selv igen. Vederlaget kan aldrig blive skattefrit.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

På et tidspunkt var det meget fremme fordi man i en dom anerkendte og egentlig også stillede krav om at der skulle erlægges provision for kautionen men den gik lidt i sig selv igen. Vederlaget kan aldrig blive skattefrit.

Jeg har siden den omtalte dom beregnet et kautionsvederlag på 1.5%.

Det var min tanke at gøre det samme i 2009 (som jeg naturligvis ikke er gået i gang med endnu Big Smile). Men er det helt forkert og en forældet fremgangsmåde?

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Link fra RevisorGruppen omtaler den kendelse fra Landsskatteretten, som er afgørende, og den konkluderer, at vederlag til kaution mellem selskaber bør foretages af hensyn til undgåelse af en "dobbeltbeskatning", men den nævner ikke nogen om skattefrihed. Endvidere nævner den også hovedaktionærers kaution, og konkluderer her, at der ikke vil være samme krav, idet hovedaktionæren kautionerer i egen interesse for sit selskab.

http://www.revisorgruppen.dk/faglig-viden/skat/vis/sikkerhedsstillelse/

Det andet link er BDO, som er inde på de samme forhold, som RevisorGruppen dog med den holdning, at vederlaget til hovedaktionærer kan lade sig gøre, og fordelen her er, at hovedaktionærens vederlag for kautionen er kapitalindkomst, hvilket er en lavere beskatning end almindelig løn. BDO konkluderer ligeledes, at vederlaget er skattepligtigt.

http://www.bdo.dk/Publikationer/Publikationer/dep_04_06.pdf 

Med venlig hilsen

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo - men Bent var inde på, at det er gået i sig selv igen. Dine links er fra dengang, det var aktuelt.

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:

Jo - men Bent var inde på, at det er gået i sig selv igen. Dine links er fra dengang, det var aktuelt.

 

 

Jeps

To grunde, netop som Bent nævner, der er ikke noget, der tyder på det håndhæves og ej heller det modsatte?

Den anden grund er, at det et skattepligtigt vederlag, ikke skattefrit.

Hilsen

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Den anden grund er, at det et skattepligtigt vederlag, ikke skattefrit.

 

Men det interessante er jo, at det er kapitalindkomst Big Smile

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:

Tonny Skov Pedersen:

Den anden grund er, at det et skattepligtigt vederlag, ikke skattefrit.

 

 

Men det interessante er jo, at det er kapitalindkomst Big Smile

 

Ja, netop min pointeYes Hvis vi vælger BDO's fortolkning,

Hilsen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er så enig i BDO's fortolkning. Det jeg meneer med at det er gået i sig selv er at man kunne befrygte at skattemyndighederne ville gribe ind hvor der ikke beregnes vederlag men det har jeg ikke set eksempler på.

15% er nok noget i overkanten af hvad man kan forvente godkendt (vi taler om en risikopræmie).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

15% er nok noget i overkanten af hvad man kan forvente godkendt (vi taler om en risikopræmie).

Der var et lille punktum i mellem - så det er 1,5%.

Det er skatteafdelingen fra Danske Bank, der har foreslået denne sats i et nyhedsbrev de udgav i 2006.

 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)